منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 817
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 281
بازديد کل : 2051400
 
   
شهدای اهل سنت ایران
تاريخ درج:  2013-03-23  تعداد بازديد:  508
«و هرگز كساني‌ را كه‌ كشته‌ شدند در راه‌ خدا بلكه‌ آنان‌ زنده‌اند نزد پروردگارشان‌ روزي داده‌ مي‌شوند». شهادت فنا شدن انسان براي نيل به سرچشمه نور و نزديك شدن به هستي مطلق است. شهادت عشق به وصال محبوب در زيباترين شكل است. شهادت مرگي از راه كشته شدن است، كه شهيد آگاهانه و بخاطر هدف مقدس و به تعبير قرآن کریم ﴿فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ﴾ انتخاب مي‌كند. يعني شهيد در راهي كشته مي‌شود كه هر دو ارزش-آگاهانه و في سبيل الله را داراست و چنين مرگي است كه به تعبير پيامبر صلی الله علیه وآله وسلم شريف‌ترين و بالاتر

 

الـحَمْدُ لِلهِِ رَبِّ العَالمِينْ، وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلىَ نَبِينّا مُحَمّدٍ­­ الْـمَبعُوثِ رَحْمَةً لِلعَالمِين، وَعَلى آلِهِ وَأصْحَابهِ وَمَنْ دَعَا بِدَعْوَتِهِ إلىَ يَوْمِ الدِّيْن.

﴿وَلَا تَحۡسَبَنَّ ٱلَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ أَمۡوَٰتَۢاۚ بَلۡ أَحۡيَآءٌ عِندَ رَبِّهِمۡ يُرۡزَقُونَ ١٦٩﴾.

[آل‌عمران: 169].

«و هرگز كساني‌ را كه‌ كشته‌ شدند در راه‌ خدا بلكه‌ آنان‌ زنده‌اند نزد پروردگارشان‌ روزي داده‌ مي‌شوند».

شهادت فنا شدن انسان براي نيل به سرچشمه نور و نزديك شدن به هستي مطلق است. شهادت عشق به وصال محبوب در زيباترين شكل است. شهادت مرگي از راه كشته شدن است، كه شهيد آگاهانه و بخاطر هدف مقدس و به تعبير قرآن کریم ﴿فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ﴾ انتخاب مي‌كند. يعني شهيد در راهي كشته مي‌شود كه هر دو ارزش-آگاهانه و في سبيل الله را داراست و چنين مرگي است كه به تعبير پيامبر صلی الله علیه وآله وسلم شريف‌ترين و بالاترين نوع مردن است، شهادت همانا پايان دادن به فروغ درخشان حيات در كمال هشياري و آزادي است، كسي كه مرگ شهادت را انتخاب مي‌كند ((شهيد)) ناميده مي‌شود. شهيد در لغت به معني ((گواه)) است و در اصطلاح به كسي گويند كه در مجراي شهادت قرار گرفته و در راه خدا كشته مي‌شود.

 شهادت مرگ نيست بلكه از هر قطره خون شهید حیات دیگر می‌روید. شهيد جان شیرین خود را به هدف اعلا‌ی کلمة الله می‌دهد مي‌رود و عامل تحرك امواج ديگر می‌گردد كه آنهم جلوه‌اي ديگر از مشيت الهي مي‌باشد. لذا شهيد همواره زنده است و حيات و ممات او همواره صفتي است براي حيات طيبه در جوار رب العالمین.

روح شهیدان به سان پرندگان در بهشت پرواز می‌کنند مي‌خورند و مي‌خرامند و لذت مي‌برند، نبی اکرم محمد صلی الله علیه وآله وسلم می‌فرمایند: «هنگامی که یکی از برادران شما شهید می‌گردد، خداوند متعال روحش را در کالبد پرنده‌ای سبز رنگ قرار داده و بر روی نهرهای بهشتی به پرواز در می‌آورد. آن پرنده از میوه‌های بهشتی می‌خورد و در کاخ‌های طلایی بهشت مسکن می‌گزیند و در زیر سایه عرش الرحمان به پرواز در می‌آید.

این شهیدان می‌گویند که چه کسی به برادران ما می‌گوید که ما در بهشت زنده‌ایم و از نعمت‌های بهشتی روزی می‌خوریم تا آنان نیز از جهاد دوری نجویند و از جنگ در را خدا هراس نداشته باشند. خداوند متعال پاسخ می‌دهد که من به آنان می‌گویم». به همین سبب است که فرموده‌ی الله متعال نازل شده است:

﴿وَلَا تَحۡسَبَنَّ ٱلَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ أَمۡوَٰتَۢاۚ بَلۡ أَحۡيَآءٌ عِندَ رَبِّهِمۡ يُرۡزَقُونَ ١٦٩﴾

[آل‌عمران: 169].

«و هرگز كساني‌ را كه‌ كشته‌ شدند در راه‌ خدا بلكه‌ آنان‌ زنده‌اند، نزد پروردگارشان‌ روزيداده‌ مي‌شوند».

و هرگز كساني‌ را كه‌ كشته‌ شدند در راه‌ خدا يعني‌: براي‌ اعلاي‌ كلمة الله و ياري‌ دادن‌ دين‌ وي‌ مرده‌ مپندار يعني: گمان‌ نكن‌ كه ‌مرده‌اند بلكه‌ آنان‌ زنده‌اند به‌ زندگاني‌ حقيقي، البته‌ اين‌ امر منافاتي‌ با اين‌معني‌ ندارد كه‌ آنان‌ نسبت‌ به‌ ما مرده‌ نباشند زيرا حيات‌ شهدا، حياتي‌ برزخي‌ است ‌كه‌ جزء غيب‌ است‌ و خداي‌ عزوجل‌ خود به‌ كيفيت‌ آن‌ داناتر مي‌باشد. كه آن‌ شهدا نزد پروردگارشان‌ روزي داده‌ مي‌شوند. يعني‌: حق‌ تعالي‌ در پناه كرامت‌ خود، به‌ آنان‌ از خوراكي‌ها و ميوه‌هاي‌ بهشتي، غذا و نوشيدني‌ مي‌دهد وروزيشان‌ نزد وي‌ مستمر است‌، هرچند كه‌ رزقشان‌ از دنيا با شهادتشان‌ قطع‌ شده‌است‌.

﴿فَرِحِينَ بِمَآ ءَاتَىٰهُمُ ٱللَّهُ مِن فَضۡلِهِۦ وَيَسۡتَبۡشِرُونَ بِٱلَّذِينَ لَمۡ يَلۡحَقُواْ بِهِم مِّنۡ خَلۡفِهِمۡ أَلَّا خَوۡفٌ عَلَيۡهِمۡ وَلَا هُمۡ يَحۡزَنُونَ ١٧٠﴾ [آل عمران: 170].

«به‌ آنچه‌ خدا از فضل‌ خود به‌ آنان‌ داده‌ است‌، شادمانند و براي‌ كساني‌ كه‌ از پي‌ ايشانند وهنوز به‌ آنان‌ نپيوسته‌اند و به‌شهادت‌ نرسيده‌اند شادي‌ مي‌كنند، كه‌ نه‌ بيمي‌ بر آنان‌است‌ و نه‌ اندوهگين‌ مي‌شوند».

به‌ آنچه‌ خدا از فضل‌ خود به‌ آنان‌ داده‌ است‌، شادمانند يعني‌: شهدا به‌ آنچه‌ كه‌حق‌ تعالي‌ از كرامت‌ شهادت‌ به‌ آنان‌ ارزاني‌ نموده‌ است‌ و به‌ حيات‌ حقيقي‌اي‌ كه‌در آن‌ قرار دارند و به‌ آنچه‌ كه‌ از رزق‌ و روزي‌ خداي‌ سبحان‌ به‌ ايشان‌ مي‌رسد، خوشحال‌ و مسرورند و براي‌ كساني‌ كه‌ از پي‌ ايشانند از برادران‌ مؤمنشان‌ و هنوز به‌ آنان‌ نپيوسته‌اند و به‌شهادت‌ نرسيده‌اند شادي‌ مي‌كنند؛ كه‌ نه‌ بيمي‌ بر آنان است‌ و نه‌ اندوهگين‌ مي‌شوند يعني خوشحالند از اين‌ كه‌ بر برادران‌ مؤمنشان‌ كه ‌در آينده‌ به‌شهادت‌ مي‌رسند، يا بر ايمان‌ مي‌ميرند؛ هيچ‌ بيم‌ و اندوهي‌ در فرداي‌آخرت‌ نيست‌.

﴿يَسۡتَبۡشِرُونَ بِنِعۡمَةٖ مِّنَ ٱللَّهِ وَفَضۡلٖ وَأَنَّ ٱللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجۡرَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ ١٧١﴾

[آل‌عمران: ‌171].

«شادي‌ مي‌كنند بر نعمت‌ و فضل‌ خدا و اين‌ كه‌ خداوند پاداش‌ مؤمنان‌ را تباه‌ نمي‌گرداند».

شادي‌ مي‌كنند براي‌ برادرانشان‌ از اهل‌ ايمان‌ و جهاد بر نعمت‌ و فضل‌ خدا چون‌ بهشت‌ برين‌ و خشنودي‌ حق‌ تعالي، كه‌ نزد وي‌ ديده‌اند و اين‌ كه‌ خداوند پاداش‌ مؤمنان‌ را تباه‌ نمي‌گرداند. يعني: دريافتند كه‌ خداوند پاداش‌ هيچ‌ مؤمني‌ را كه‌ عمل‌ نيك‌ انجام‌ داده ‌باشد، ضايع‌ نمي‌كند، پس‌ براي‌ اين‌ امر نيز شادمانند.

در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است: شهدا چون‌ به‌ بهشت‌ رفتند و آن‌ همه‌ قدر و منزلت‌ و نعمتي‌ را كه‌ برايشان‌ در بهشت‌ هست‌، ديدند، گفتند: اي‌ كاش‌ برادرانمان‌ در دنيا از اين‌همه‌ كرامتي‌ كه‌ نصيب‌ ما شده‌است، آگاه‌ مي‌شدند تا به‌ ميدان‌هاي‌ كارزار شتافته‌ و به شهادت‌ مي‌رسيدند و به‌ اين‌ خيري‌ كه‌ ما دست‌ يافته‌ايم‌ نايل‌ مي‌گشتند. پس پروردگارشان‌ به‌ ايشان‌ خبر داد كه‌: من‌ خبر و چگونگي‌ حالتان‌ را بر پيامبرتان ‌نازل‌ كردم‌  آن‌گاه‌ شهدا از اين‌ امر خوشحال‌ و شادمان‌ شدند.

بنابراين، شهدا به واسطه نعمت‌هاي خدادادي مسرور و خوشحالند و مي‌خواهند اين خوشحالي را با ديگران كه به آن‌ها ملحق مي‌شوند تكميل نمايند و مايلند كه به آن‌ها بشارت داده شود كه ترس و اندوهي به خود راه ندهند.

به همین دلیل، در دین مبین اسلام تأکید شده است که مرگ انتقال از مرحله‌ای به مرحله دیگر و از خانه‌ای به خانه دیگر و از زندگیی به زندگی دیگر است.

﴿ٱلَّذِي خَلَقَ ٱلۡمَوۡتَ وَٱلۡحَيَوٰةَ لِيَبۡلُوَكُمۡ أَيُّكُمۡ أَحۡسَنُ عَمَلٗاۚ وَهُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡغَفُورُ ٢﴾

[الملك: 2].

«آن ذاتی که مرگ و زندگی را پدید آورده است تا شما را بیازماید کدامتان کارتان بهتر و نیکوتر خواهد بود. او چیره و توانا و آمرزگار و بخشاینده است».

خداوند متعال هیچ نعمتی را از بندگانش نمی‌گیرد مگر آنکه نعمت بزرگ‌تری را به جای آن به آن‌ها بدهد.

﴿إِنَّ ٱلَّذِينَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱسۡتَقَٰمُواْ تَتَنَزَّلُ عَلَيۡهِمُ ٱلۡمَلَٰٓئِكَةُ أَلَّا تَخَافُواْ وَلَا تَحۡزَنُواْ وَأَبۡشِرُواْ بِٱلۡجَنَّةِ ٱلَّتِي كُنتُمۡ تُوعَدُونَ ٣٠﴾                           [فصلت: 30].

«کسانی که می‌گویند: پروردگار ما الله است و سپس پابرجا و ماندگار می‌مانند، فرشتگان به پیش ایشان می‌آیند و بدانان مژده می‌دهند که نترسید و غمگین مباشید و شما را بشارت باد به بهشتی که به شما وعده داده شده است».

پس اگر سرنوشت مؤمنان در وقت مرگ این گونه است، پس شهیدانی که خداوند متعال آنان را به این مقام برگزیده است و آنان جان خود را فی سبیل الله تقدیم کرده‌اند، چه حالی خواهند داشت؟ یقیناً آنان گرامی‌ترین و محبوب‌ترین مخلوقات در نزد خداوند مهربان هستند و چرا این گونه نباشند در حالیکه خداوند متعال خود به ایشان وعده نیکو‌ترین زندگی را داده است.

 شهادت نعمتی است که الله تبارک وتعالی به بندگان صالح خود نصیب می‌کند: در حدیثی که حاکم روایت کرده و گفته است که به شرط امام مسلم صحیح است. سعد بن ابی وقاص رضي الله تعالى عنه می‌فرمايد: یکبار ما به امامت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم نماز می‌خواندیم، مردی وارد مسجد شد و هنگامی که به صف جماعت پیوست گفت: «خداوندا، به من چیزی بده که به بندگان صالح خود می‌دهی. هنگامی که پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم نماز را به پایان رساند، فرمودند: کدامیک از شما این گونه دعا کرد؟ آن مرد گفت که من گفتم یا رسول الله، ایشان فرمودند: تو بر اسب خویش سوار می‌شوی و در راه خدا به شهادت می‌رسی».

آري، شهادت بزرگترین نعمتی است که الله سبحانه وتعالی به بنده خود نصیب می‌کند.

شهادت ذروه بلند تکامل انساني است و خون شهيد مشعل فروزان آزادگان، شهدا در جوار رحمت حق شاهدان محفل انس‌اند.

﴿۞فَلۡيُقَٰتِلۡ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ ٱلَّذِينَ يَشۡرُونَ ٱلۡحَيَوٰةَ ٱلدُّنۡيَا بِٱلۡأٓخِرَةِۚ وَمَن يُقَٰتِلۡ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ فَيُقۡتَلۡ أَوۡ يَغۡلِبۡ فَسَوۡفَ نُؤۡتِيهِ أَجۡرًا عَظِيمٗا ٧٤﴾ [النساء: 74].

«پس‌ بايد آنان‌كه‌ زندگي‌ دنيا را به‌ آخرت‌ مي‌فروشند در راه‌ خدا بجنگند و هركس‌ در راه‌ خدا بجنگد و كشته‌ يا پيروزشود، به‌زودي‌ پاداشي‌ بزرگ‌ به‌ او خواهيم‌ داد. و هركس‌ در راه‌ خدا بجنگد و كشته‌ يا پيروزشود، به‌زودي‌ پاداشي‌ بزرگ‌ به‌ او خواهيم‌ داد».

پس‌ بايد آنان‌كه‌ زندگي‌ دنيا را به‌ آخرت‌ مي‌فروشند كه‌ مؤمنان‌اند در راه‌ خدا بجنگند يعني: اگر اين‌ گروه‌ منافق‌ سست‌گام‌ و سست عنصر، با دشمنان‌ دين‌نجنگيدند، پس‌ بايد مؤمنان‌ با اخلاصي‌ كه‌ جانهايشان‌ را نثار راه‌ الله نموده‌ و زندگاني‌ دنيا را به‌ آخرت‌ مي‌فروشند، با آنان‌ بجنگند.

اين‌ تشويقي‌ از سوي‌ حق‌ تعالي‌ براي‌ مؤمنان‌ است‌ كه: به‌سوي ‌ميادين‌ جهاد بشتابند. و در عين‌ حال‌، هشداري‌ است‌ به‌ ناخالصان، كه‌ بايد نيت‌هايشان‌ را براي‌ او خالص‌ گردانند. سپس‌ حق‌ تعالي‌ مجاهدان راه‌ خويش‌ را - در هر دو صورت‌ فوز به‌شهادت‌ يا پيروزي - به‌ پاداش‌ و اجر عظيم‌ جهاد في‌سبيل الله به‌همراه‌ برتري‌ و غنيمت‌ در دنيا وعده‌ داده‌، مي‌فرمايد: و هركس‌ در راه‌ خدا بجنگد و كشته‌ يا پيروزشود، به‌زودي‌ پاداشي‌ بزرگ‌ به‌ او خواهيم‌ داد. چنان‌كه‌ در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است: خداوند براي‌ مجاهد در راه‌ خويش‌ تضمين‌ نموده‌ است‌ كه‌ اگر او را با شهادت‌ به‌سوي‌ خويش‌ بازگيرد، به‌ بهشتش‌ در آورد، يا اگر شهيد نشد او را به‌ سلامت‌ همراه‌ با پاداش‌، يا غنيمت‌ به‌خانه‌اش‌ برگرداند.

در حدیثی که امام احمد آن را روایت کرده سیدنا محمد صلی الله علیه وآله وسلم می‌فرمایند: سه کسی که کشته شوند: یکی مردی که با جان و مال خود در راه خداوند جهاد کرد تا آنکه در نبرد با دشمن کشته شد، چنین فردی شهیدی است که خداوند او را مورد آزمایش قرار داده و در بهشت خواهد بود.... او در زیر سایه عرش خداوند است و فقط پیامبران به سبب پیامبری خویش بر چنین کسی برترند. دومی، آن است که از گناهان خویش بترسید و با جان و مال خود در راه خدا جهاد کرد و با دشمن به نبرد بپردازد و به شهادت رسید. این شهادت موجب پاک شدن او از گناهان است، زیرا شمشیر (جهاد در راه الله) گناهان را از بین می‌برد. چنین کسی می‌تواند از هر یک از درهای بهشت که اراده کند، وارد آن شود، زیرا بهشت هشت در دارد و برخی از درها بر برخی دیگر فضیلت دارند. جهنم نیز هفت در دارد. سوم منافق است که با جان و مال خویش بجنگد و با دشمن روبرو شود و در این حال کشته شود. این فرد در آتش خواهد بود، زیرا شمشیر نفاق را از بین نمی‌برد.

بیایید تا گوش جان به آوای دلنواز قرآن بسپاریم و بیان صفت شهید را  درگلزار کلام رحمن بجوییم.

﴿إِنَّ ٱللَّهَ ٱشۡتَرَىٰ مِنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ أَنفُسَهُمۡ وَأَمۡوَٰلَهُم بِأَنَّ لَهُمُ ٱلۡجَنَّةَۚ يُقَاٰتِلُونَ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ فَيَقۡتُلُونَ وَيُقۡتَلُونَۖ وَعۡدًا عَلَيۡهِ حَقّٗا فِي ٱلتَّوۡرَىٰةِ وَٱلۡإِنجِيلِ وَٱلۡقُرۡءَانِۚ وَمَنۡ أَوۡفَىٰ بِعَهۡدِهِۦ مِنَ ٱللَّهِۚ فَٱسۡتَبۡشِرُواْ بِبَيۡعِكُمُ ٱلَّذِي بَايَعۡتُم بِهِۦۚ وَذَٰلِكَ هُوَ ٱلۡفَوۡزُ ٱلۡعَظِيمُ ١١١﴾ [التوبة: 111].

«همانا خداوند از مسلمانان‌ جانها و مالهايشان‌ را به‌ اين‌كه ‌بهشت‌ برايشان‌ باشد، خريده‌ است‌ همان‌كساني‌ كه‌ در راه‌ خدا جهاد می‌کنند و مي‌كشند و كشته‌ مي‌شوند اين‌ به‌عنوان‌ وعده‌ حقي‌ در تورات‌ و انجيل‌ و قرآن‌ بر عهده‌اوست‌ و چه‌كسي‌ از خدا به‌ عهد خويش‌ وفادارتر است‌؟ پس‌ به‌ اين‌ معامله‌اي‌ كه‌ با او كرده‌ايد، شادمان‌ باشيد و اين‌ همان‌ كاميابي‌بزرگ‌ است»‌.

 صاحب فی ظلال القرآن -رحمه الله- در تفسیر این آیه می‌فرماید: «ماهیت این بیعت این است که خداوند متعال جان و مال مؤمنان را فقط برای خود می‌خواهد و آن‌ها اجازه ندارند به خواست خود آن را به کسی دیگر ببخشند یا برای خود نگه دارند. آری، این کالایی است که خریدارش می‌تواند هر گونه که بخواهد و اراده و تعیین کند در آن دخل و تصرف کند. فروشنده باید فقط در همان مسیری که به او گفته می‌شود برود. بهای این کالا هم بهشت است. راه آن هم جهاد و نبرد و مبارزه است. پایان آن هم پیروزی یا شهادت.

یقیناً این خرید و فروش بسیار حساس است، اما این معامله بر هر مؤمن توانایی فرض است و فقط زمانی از حیطه وظایف مؤمن خارج می‌گردد که او از ایمان خود دست کشیده باشد، اکنون که این کلمات را می‌گویم این حساسیت را کاملاً درک می‌کنم. بارالها به ما نیز توفیق این معامله را نصیب کن! از تو یاری می‌خواهم، زیرا که این پیمان بسیار حساس و سنگین است. 

شهادت، زيباترين، بالنده‌ترين و نغزترين کلام در تاريخ بشريت است، شهادت بهترين و روشن‌ترين معني حقيقت توحيد است و تاريخ اسلام  گوياترين حقیقت شکوه و عظمت شهيد است.

امام بخاری و امام مسلم به نقل از انس بن مالک رضی الله عنه روایت کرده‌اند که رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: «هیچ یک از کسانی که وارد بهشت شده باشد، آروزی بازگشت به دنیا نمی‌کند، مگر شهید که او به سبب پاداشی که از الله سبحانه وتعالی می‌گیرد، آرزو می‌کند که به دنیا بازگردد تا دهها بار فی سبیل الله شهید شود». در روایت دیگری هم آمده است که «به سبب فضیلتی که خداوند به مقام شهید داده است، شهدا دوست دارند که بار دیگر به دنیا بازگردند تا نصیب جدیدی برگیرند».

﴿وَلَا تَقُولُواْ لِمَن يُقۡتَلُ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ أَمۡوَٰتُۢۚ بَلۡ أَحۡيَآءٞ وَلَٰكِن لَّا تَشۡعُرُونَ ١٥٤﴾

[البقرة: ‌154]

«و به‌ آنان‌ كه‌ در راه‌ خدا كشته‌ مي‌شوند، نگوييد كه‌ مرده‌اند بلكه زنده‌اند، ولي‌شما  نمي‌دانيد».

امام مسلم رحمه الله هم روایت می‌کند که رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: روح شهدا در کالبد پرنده‌ای سبز قرار می‌گیرد، آن‌ها خانه‌هایی در بهشت خواهند داشت و به هرجایی از بهشت که بخواهند می‌روند و سپس به همان خانه‌ها باز می‌گردند!.

ابن نحاس رحمه الله در کتاب خود به نام مشارع الأشواق إلی مصارع العشاق حکمت قرار گرفتن روح شهیدان در کالبد پرندگان سبز رنگ و مسکن آنان در چراغهایی آویخته در زیر سایه عرش می‌فرماید: لطیف‌ترین رنگ‌ها رنگ سبز و لطیف‌ترین و شفاف‌ترین جمادات شیشه است، به همین سبب روح شهیدان در لطیف‌ترین پیکرها که پیکر پرندگان است و زیباترین رنگ‌ها که سبز است و لطیف‌ترین جمادات که چراغهای زیبای آویخته در زیر سایه عرش است، قرار می‌گیرد تا شهیدان لذت نعمت بودن در جوار پروردگار کریم را بچشند.

شهادت در اسلام،‌ مرگي نيست که دشمن بر مجاهد تحميل کند، بلکه انتخابي است که وي با تمام آگاهي و شعور و شناختنش به آن مي‌رسد. شهادت حد نهايي تکامل انسان و قله رفيع انسانيت است، شهادت، مرگ سعادت‌آميزي است که آغاز زندگي پر ثمر حقيقي را بشارت مي‌دهد، شهادت يک تولدي است براي زندگي جاويد.

سیدنا محمد صلی الله علیه وآله وسلم می‌فرماید: «شهید برای هفتاد نفر از اهل بیت خویش شفاعت می‌کند». [این حدیث صحیح است و ابو داود آن را در کتاب جهاد خود روایت کرده است].

شهادت مرگی آگاهانه در راه الله، ایثار همه هستی و بذل کلیه امکانات مالی و جانی در پیشگاه خداوند است. در اين كه به كشته راه خدا شهيد گفته مي‌شود، وجوه مختلفي وجود دارد. يكي اين كه ملائك رحمت، شاهد او هستند و خدا و فرشتگان الهي شاهدان او در بهشت هستند و شهيد كسي است كه براي اقامه حق قيام كرده و كشته شده است.

در حدیث متفق علیه از براء رضی الله عنه روایت شده که مردی سراپا در آهن [یعنی در حالیکه لباس جنگی پوشیده بود] خدمت پیامبر صلی الله علیه وسلم آمده و فرمود: یا رسول الله! بجنگم یا مسلمان شوم؟ فرمود: «اسلام بیاور و سپس بجنگ» و او هم اسلام آورد و جنگید تا اینکه کشته شد. فرمودند: «کم عمل نمود و مزد زیادی گرفت».

پس خوشا به حال آنانیکه در برابر دفاع از دین، مال و ناموس خود و امت اسلامی جان شیرین خود را فدا می‌کنند، ابوداود وترمذی از سعید بن زید رضی الله عنه که او از زمرۀ عشرۀ مبشره به جنت است  روایت کرده‌اند که فرمود: از رسول الله صلی الله علیه وسلم شنیدم که می‌فرمودند: «آنکه در برابر دفاع از مالش کشته شود شهید است و آنکه در برابر دفاع از جانش کشته شود شهید است و آنکه در برابر دفاع از دینش کشته شود شهید است و آنکه در برابر دفاع از خانواده‌اش کشته شود شهید است».

و امام بخاری رحمه الله از سمره رضی الله عنه روایت کرده که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: «دیشب در خواب دیدم که دو مرد [جبرئیل و میکائیل علیهما السلام بصورت آدمی] نزدم آمده و مرا به درخت بالا نمودند و به خانه‌ای داخل کردند که بسیار نیکو و زیبا بود و هرگز زیباتر از آن را ندیده بودم. آن دو مرد گفتند: این خانۀ شهدا است».

و همچنان امام مسلم رحمه الله از سهل بن حنیف رضی الله عنه روایت کرده است که رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: «آنکه صادقانه از خداوند متعال شهادت را طلبد خداوند او را به مراتب شهداء می‌رساند هر چند بر بالینش بمیرد».

آري، در شهادت، حيات جاويدان براي شهدا وعزت سربلندي براي امت است وهرگاه ترس از مرگ در وجود مسلمانان ریشه دواند وبه زندگی ذلت بار دنیا تن دادند الله سبحانه وتعالی شکست و بدبختی را نصیبشان می‌کند  حضرت محمد صلی الله علیه وآله وسلم در سخنان مبارکی که ابو داوود آن را از ثوبان رضی الله عنه روایت کرده است، راز بدبختي را که امروزه امت اسلامی به آن دچار شده‌اند، تشریح کرده‌اند. آن حضرت می‌فرمایند: «زمانی فرا می‌رسد که ملت‌های دیگر مانند گرسنگانی که به غذا حمله می‌برند بر شما هجوم آورند». فردی پرسید: آیا آنگاه ما اندک هستیم؟ حضرت فرمودند: «نه، آن روز تعداد شما بسیار است، اما شما مانند کف روی آب هستید و خداوند هیبت شما را از دل دشمنانتان برداشته و شما در آن زمان بسیار سست و تنبل هستید». پرسیده شد: یا رسول الله! سستی در چیست؟ ایشان فرمودند: «علاقه به دنیا و تنفر و کراهت از مرگ».

این همان درد مزمنی است که مسلمانان معاصر به آن مبتلا هستند. علاقه و عشق به دنیا انسان را بنده شهوات و هوا و هوس‌های دنیایی می‌کند. تنفر و هراس از مرگ نیز موجب ذلت و خواری و حقارت دنیا و آخرت خواهد بود. لذا قرآن کریم نگرانی انسان را نسبت به روزی برطرف ساخته و در در قرأن کریم تأکید شده است که روزی به دست خداوند است. خداوند متعال بر این مسأله سوگند یاد می‌کند:

﴿وَفِي ٱلسَّمَآءِ رِزۡقُكُمۡ وَمَا تُوعَدُونَ ٢٢ فَوَرَبِّ ٱلسَّمَآءِ وَٱلۡأَرۡضِ إِنَّهُۥ لَحَقّٞ مِّثۡلَ مَآ أَنَّكُمۡ تَنطِقُونَ ٢٣﴾ [الذاریات: 22-23].

«در آسمان روزی شماست و نیز چیزهایی که بدان وعد و وعید داده می‌شوید * به خدای آسمان و زمین سوگند که این حق است، درست همانگونه که شما سخن می‌گویید (و سخن گفتن کاملاً برایتان محسوس است و درباره آن شک و تردیدی ندارید)».

خداوند متعال درباره مرگ نیز فرموده است که آن نیز در دست خود اوست:

﴿وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٞۖ فَإِذَا جَآءَ أَجَلُهُمۡ لَا يَسۡتَأۡخِرُونَ سَاعَةٗ وَلَا يَسۡتَقۡدِمُونَ ٣٤﴾ [الأعراف:‌34].

«هر گروهی دارای مدت زمانی (مشخص و معلوم) است و هنگامی که زمان (محدود یعنی اجلی معلوم)  آنان به سر رسید، نه لحظه‌ای تأخیر خواهند کرد و نه لحظه‌ای بر آن پیشی می‌گیرند».

خداوند متعال همچنین می‌فرماید:

﴿قُل لَّوۡ كُنتُمۡ فِي بُيُوتِكُمۡ لَبَرَزَ ٱلَّذِينَ كُتِبَ عَلَيۡهِمُ ٱلۡقَتۡلُ إِلَىٰ مَضَاجِعِهِمۡ﴾

[آل‌عمران: 154]

«بگو، اگر در خانه‌های خود هم بودید، آنان که کشته شدن در سرنوشتشان بود، به قتلگاه خود می‌آمدند (و در مسلخ مرگ کشته می‌شدند. پس نه رفتن به جهاد مرگ را نزدیک می‌کند و نه فرار از جهاد، آن را به تأخیر می‌اندازد».

در اینجا خوب است به یک نکته تاریخی در این باره اشاره گردد. خداوند متعال برای خالد بن ولید رضی الله تعالی عنه که از قهرمانان صدر اسلام بود شهادت در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل را مقدر نکرده بود. خالد رضی الله تعالی عنه پس از سال‌ها شرکت در جنگ‌های متعدد در بستر مرگ جان به جان آفرین تسلیم کرد. او پیش از مرگ فرمود: به خدا قسم در هر وجب از بدنم جای ضربه شمشیر یا محل اصابت تیری وجود دارد، اما من هم مانند شتر می‌میرم، ولی بزدلان هرگز این را نمی‌فهمند!

ابن عباس رضی الله تعالی عنهما از رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم روایت می‌کند فرمودند: «بدان که اگر همه مردم جمع شوند تا منفعتی به تو برسانند هرگز جز آنچه که خداوند برایت مقدر کرده، بتو نمی‌رسانند! و یا اگر بخواهند با چیزی تو را زیانی برسانند جز آنچه در تقدیرت پیش‌بینی شده زیانی به تو نمی‌رسد، و تقدیر قطعی شده و راه گریزی نیست».

و این حقیقت در ایمان اصحاب رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به خوبی تجلی کرده بود. این عمرو بن جموح رضی الله تعالی عنه صحابی پیر در حالیکه  به شدت لنگ بود و چهار فرزندش همراه پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم در غزوات اشتراک داشتند اما همه این‌ها او را از شرکت در جهاد باز نداشت وقتی که ساز و برگ خود را آماده کرد تا در غزوه احد شرکت کند، پسرانش به او گفتند: پدر جان، خداوند به تو اجازه داده است و تو معذور هستی ما به جای تو به جهاد میرویم. عمرو رضی الله تعالی عنه نزد رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم آمد و فرمود: یا رسول الله! فرزندانم مرا از اینکه به جهاد بروم منع می‌کنند به الله سوگند که آرزو دارم  فی سبیل الله شهید شوم و بهشت جایگاهم باشد. رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم خطاب به او فرمودند: اما الله عزوجل جهاد را بر تو واجب نکرده. و خطاب به فرزندانش فرمودند: که شما هم نباید او را از رفتن به جهاد منع کنید زیرا شاید که الله سبحانه وتعالی شهادت نصیب او کرده باشد. و همان بود که عمرو بن جموح رضی الله تعالی عنه همراه رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم به احد رفت و در آن غزوه به شهادت رسید.

و چه بسا که پدر با فرزندش در رفتن به جهاد مسابقه می‌دادند و قرعه می‌انداختند و اگر قرعه به نام پسر می‌افتاد، پدر به او می‌گفت: پسرم، مرا به جای خود بفرست که بر تو حق پدری دارم و پسر می‌گفت: این بهشت است پدر جان! به خدا سوگند اگر هرچیز دیگری می‌بود تو را به جای خود برمی‌گزیدم!

و آن دیگری وقتی در میدان جهاد به خاک خون می‌غلتد فریاد می‌زند که یا الله با شتاب به سوی تو آمدم شاید که از من راضی شوی!

و آن یکی وقتی جام شهادت می‌نوشد این شعر را می‌سراید که: فردا به دیدار دوستان و محبوبان خود می‌روم به دیدار محمد [صلی الله علیه وسلم] و اصحابش!

و صحابی دیگری با شجاعت خود را به صف کفار می‌زند و سراید که: این روز، روز شادی است!

و هنگامی که خبیب رضی الله تعالی عنه را به چوبه دار نزدیک می‌کنند می‌فرماید: امروز که در راه الله جان می‌دهم دیگر باکی نیست که به کدام طرف می‌افتم!

آری، اصحاب رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم و مجاهدان بعد از ایشان جان خویش را فدا نمودند تا بانگ الله اکبر را به گوشه گوشه جهان رساندند سینه‌های پاک خود را آماج تیرهای ظالمان قرار دادند و هرگز هراسی بدل راه ندادند تا پیام الله عزوجل  و محمد صلی الله علیه وآله وسلم را به گوش بشریت برسانند، آری ای مسلمانان اگر عزت و سربلندی می‌خواهید منتظر روزی باشید که جان خود را در راه اعلای کلمة الله و به اهتزاز درآمدن بیرق توحید تقدیم نمایید زیرا پیروزی تنها با آرزو بدست نمی‌آید، پیروزی با غرق بودن در شهوات و مادیات بدست نمی‌آید بلکه پیروزی با تقدیم لشکریانی از افراد از جان گذشته و قافله قافله شهید و در نبرد خونین بدست می‌آید، آری احدی الحسنیین همین است یا پیروزی یا شهادت.

از سال‌ها به این طرف آرزو داشتم کتابی در مورد زندگینامه شهدای اهل سنت ایران تهیه گردد تا یاد و خاطرۀ آن‌ها زنده بماند و مشعلی باشد برای جوانان برومند اهل سنت ایران تا رهروان واقعی این رادمردان باشند و اکنون که این کتابچه با وجود نواقص تهیه شده، امیدوارم که گامی باشد در راستای تهیه دایرة المعارفی وسیع از زندگینامه شهدای اهل سنت ایران.

بارالها شهادت در راهت را نصیب ما بگردان

محمد انصاری

abusaeedansari@gmail.com

مدیر کل پایگاه اطلاع رسانی سنی نیوز

www.sunninews.net

 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه