منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 817
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 183
بازديد کل : 2051882
 
   
جمع بين دو نماز(علامه دکتر سید موسی موسوی)
تاريخ درج:  2013-02-23  تعداد بازديد:  200
شيعه امامي تنهاي فرقه اي است كه در غير از هنگام سفر، بين نمازهاي ظهر و عصر و مغرب و عشا را جمع مي بندد. موضع من در قبال اين تخلف فكري كاملا با موضع گيريهاي ديگر من در مورد مسايل فقهي فرق دارد. اين طرز عمل كه فقط به شيعيان مومن اختصاص دارد، وحدت بزرگ اسلامي لطمه زيادي وارد مي آورد. جالب است اگر بگوييم كه اكثريت فقهاي شيعه، به استحباب خواندن نمازها در وقت محدد خودشان فتوا مي دهند اما از لحاظ عملي برخلاف اين نظريه عمل نموده و بين نمازها را جمع مي بندند. و اين عمل عادتي شده است كه مساجد شيعه نيز از

 

شيعه امامي تنهاي فرقه اي است كه در غير از هنگام سفر، بين نمازهاي ظهر و عصر و مغرب و عشا را جمع مي بندد. موضع من در قبال اين تخلف فكري كاملا با موضع گيريهاي ديگر من در مورد مسايل فقهي فرق دارد. اين طرز عمل كه فقط به شيعيان مومن اختصاص دارد، وحدت بزرگ اسلامي لطمه زيادي وارد مي آورد. جالب است اگر بگوييم كه اكثريت فقهاي شيعه، به استحباب خواندن نمازها در وقت محدد خودشان فتوا مي دهند اما از لحاظ عملي برخلاف اين نظريه عمل نموده و بين نمازها را جمع مي بندند. و اين عمل عادتي شده است كه مساجد شيعه نيز از آن پيروي مي كنند.

هر كدام از نمازهاي پنج گانه براي وقت معين و محددي است كه بر اساس زمان انجام اين نمازها نامگذاري شده اند. از لحاظ زماني عصر با ظهر و عشاء با مغرب فرق دارد و بدون شك در اين مسئله كه شريعت اين نمازهاي پنج گانه را از يكديگر جدا نموده، و آنها را بعنوان ستون دين و مهمترين شعار دين مطرح مي كند حكمت الهي نهفته است.

رسول خدا ص در مسجد مدينه اش، اين نمازهاي پنجگانه را در اوقات مخصوص به خودش اقامه مي كردند، و همچنين خلفاي بعد از او كه امام علي نيز جزو آنان است بر همين سيرت نيز استوار است كه اين سيرت همان سيرت ائمه شيعه است. و اگر رسول خدا ص يك يا دو بار در غير سفر بين دو نماز را جمع بستند، اين مسئله به خاطر ضرورت و يا ترخيص بوده است، اما عمل او ص التزام بر اوقات پنجگانه بوده است.

و من مي خواهم بدانم كه در تظاهر به اين مخالفت با اكثريت قريب به اتفاق مسلمانان چه سبب خير نهفته است؟ آيا نمي توان اينگونه نتيجه گرفت كه غرض از اين عمل، عزل شيعه از كليه مظاهر وحدت بوده است؟ عملي كه فقها و ائمه مساجد، آگاهانه و يا ناآگاهانه خود را به انجام آن مقيد نموده اند. اهتمام ما در روند عمل تصحيح به مسايل نظري و عملي بوده است تا بتوانيم بر مبناي رسالت خود به همه مظاهر تفرقه فكري و عملي و پيامدهاي آنان فائق آمده و آنان را نابود سازيم. دستيابي به اين هدف فقط با بازگشت به عصر رسالت و تمسك به سنت رسول خدا ص امكان پذير است. و من فكر نمي كنم كه در ميان مسلمانان كسي وجود داشته باشد كه عمل و آراء ديگران را بر سنت و عمل رسول خدا ص برتري دهد. پس به همين جهت از شيعه و ائمه مساجد شيعه مي خواهم كه نمازهاي پنجگانه را در وقتهاي مخصوص به خودشان ادا نموده و در اين امر به عمل و سنت رسول خدا ص كه نماز را همراه با اصحابش يعني مهاجرين و انصار در مسجد مدينه و در وقتهاي مخصوص اقامه مي كردند، اقتدا كنند. و شيعه بايد بداند كه عزت، كرامت، و شوكتش در تمسك به راه و سنت رسول خدا ص است. حال بياييد به امام علي گوش فرا دهيم كه در مورد نمازها و اوقات معين آنان، به اميران شهرها اين چنين مي نويسد:

اما بعد، پس نماز ظهر را هنگامي بر مردم بخوانيد كه آفتاب از جايگاه چهار پايان رجوع مي كند و نماز عصر را بخوانيد وقتي كه خورشيد سفيد و زنده است و مغرب را بخوانيد در هنگام افطار روزه دار و عشا را از هنگام پنهان شدن شفق تا يك سوم شب بخوانيد و صبح را بخوانيد در حالي كه هر كس صورت ديگري را مي بيند و مي شناسد[1].

 


[1] نهج البلاغه ج2 ص82 ((أما بعد: فصلوا بالناس الظهر حتى تفيء الشمس من مريض العنز وصلوا بهم العصر والشمس بيضاء حية. . . وصلوا بهم المغرب حين يفطر الصائم. . .  وصلوا بهم العشاء حين يتوارى الشفق إلى ثلث الليل وصلوا بهم الغداوة والرجل يعرف وجه صاحبه)).  


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه