منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 848
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 187
بازديد کل : 2516716
 
   
آيا صحابه هنگام فتح سرزمينهاي بزرگ مجسمه هاي آنجا را نيز نابود کردند؟
صاحب اثر: مهتدون  تاريخ درج مقاله:2011-12-24  تعداد بازديد:301
در اسلام هرنوع پيکره و مجسمه و نقاشي از موجودات زنده مانند حيوانات و انسانها حرام است.

 

از نظر اسلام آيا بايد تصويرها و مجسمه هاي موجودات زنده در آثار باستاني را از بين برد؟در صورت مثبت بودن جواب پس چرا صحابه در هنگام فتح سرزمينهاي ايران و مصر و...اين کار را انجام ندادند که هم اکنون اين آثار وجود دارد؟


الحمدلله،

در اسلام هرنوع پيکره و مجسمه و نقاشي از موجودات زنده مانند حيوانات و انسانها حرام است.

پيامبر صلي الله عليه وسلم مي فرمايند:

«کُلُّ مصوِّر في النار» «هر تصوير برداري در جهنم است».مسلم (2110)

«لَعنُ المُصَوِّرين» «نفرين بر تصوير برداران».بخاري (2086).

رسول الله صلي الله عليه وسلم  مي‌فرمايد:« أَشَدُّ النَّاسِ عَذَابًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ الْمُصَوِّرُونَ » بخاري (5950) و مسلم (2109) « معذبترين مردم نزد الله تعالي كساني هستند كه تصوير مي كشند.»

«ابوهياج اسدي روايت مي كند:قال لي علي بن ابي طالب: ألا أبعثك علي ما بعثني عليه رسول الله صلي الله عليه وسلم ان لا تدع تمثالاً (و في روايه صوره) في بيت الا طمسته و لا قبراً مشرفاً الا سويته»

ترجمه: علي  رضي الله عنه خطاب به من گفت: آيا تو را مامور به انجام كاري نسازم كه رسول الله صلي الله عليه وسلم براي انجام آن مرا امر كرده بود؟ هر تصويري كه در خانه اي ديدي آنرا از بين ببر و هر قبري را كه مرتفع بود با زمين هموار كن. {مسلم (3/61) ابوداود(2/70) نسائي (51/28) ترمذي(2/153-154) حاكم(1/369) بيهقي (4/3) طيالسي (155) احمد (شماره 741-1064) و سبراني در «معجم الصغير» (ص29).}

 

و ملاك حرام بودن در تصوير، كشيدن تصوير جاندران است؛ خواه تنديس‌باشد يا نقاشي برديوار، يا بر پارچه يا بر كاغذ و خواه بافتني باشد. فرقي نمي كند که وسيله ي كشيدن تصوير پر باشد يا قلم و يا دستگاه و در شكل واقعي خود طراحي شده باشد و يا با خيال پردازي كوچك باشد يا بزرگ، زيبا باشد يا زشت.

 لذا شرط حرام بودن تصوير، ذي روح بودن است. اگر چه تصوير خيالي از گذشتگان، مانند فراعنه، سرداران لشكرهاي صليبي و لشكر آنان و هم‌چون تصوير عيسي و مريم عليهما السلام در عبادتگاه باشد. اين حكم بر اساس عام بودن احاديث است و شباهت آن با كار خلقت و آفرينش باري تعالي و از طرفي اين، كار گشودن دروازه ي شرك است.

 

اما نابود ساختن مجسمه هاي موجودات زنده واجب است و اما آنچه که گفته ايد که چرا صحابه دست به نابود نکردن مجسمه ها نزده اند، ادعاي صحيحي نيست و بلکه اصحاب رضي الله عنهم تا جايي که توانايي داشته اند اينکار را کرده اند چنانکه در بالا از حديث ابوهياج نقل شد. و موارد ديگري که در سيره صحابه وجود دارند.(به کتابهاي محمد علي صلابي در مورد خلفاي راشدين مراجعه کنيد)

اما بايد توجه داشت که بسياري از پيکره هاي باستاني به آساني از بين نمي روند و نياز به امکانات دارند که در زمان صحابه چنين امکاني وجود نداشته است زيرا برخي از پيکره ها بسيار بزرگ و عظيم هستند که از ساختمانهاي مسکوني نيز بزرگتر هستند.

 

والله اعلم

وصلي الله وسلم علي محمد و علي آله و اتباعه الي يوم الدين

 

 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه