منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 817
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 211
بازديد کل : 2051330
 
   
پیروان هوی و هوس، اهل اختلاف و تفرقه هستند.
صاحب اثر:   تاريخ درج مقاله:2017-03-05  تعداد بازديد:213
در ابتدا باید این نکته را بدانیم که دین اسلام، دینی است توحیدی که برای توحید و یگانگی الله سبحانه و تعالی آمده است و این اصلی از اصول در این دین می باشد و به مردم دستور داده است که همه بر آن تجمع کنند و از تفرقه و نزاع دوری کنند...

بسم الله الرحمن الرحیم

 

پیروان هوی و هوس، اهل اختلاف و تفرقه هستند.

 

در ابتدا باید این نکته را بدانیم که دین اسلام، دینی است توحیدی که برای توحید و یگانگی الله سبحانه و تعالی آمده است و این اصلی از اصول در این دین می باشد و به مردم دستور داده است که همه بر آن تجمع کنند و از تفرقه و نزاع دوری کنند. همچنین به شدت از اختلاف و تفرق نهی نموده. الله تبارک و تعالی می فرماید: {و همگی به ريسمان الله چنگ زنيد و پراکنده نشويد و نعمت الله را بر خود بياد آورید، آنگاه که دشمن يکديگر بوديد، پس ميان دلهای شما الفت قرار داد، آنگاه به فضل نعمت او برادر يکديگر شديد}[1] سپس بعد از این می فرماید: {و مانند کسانی نباشيد که پراکنده شدند و اختلاف کردند پس از آنکه دلايل روشن برايشان آمد و اينان برايشان عذاب بزرگی است}[2].

 

الله جل وعلا می فرماید: {و الله و رسولش را اطاعت کنيد و با همديگر نزاع نکنيد که درمانده و ناتوان شويد و شکوه و قدرت شما از بین برود و صبر کنيد، بی گمان الله با صابران است}[3].

 

همچنین می فرماید: {و از مشرکان نباشيد (31) از کسانی که دينشان را بخش بخش کرده و فرقه فرقه شدند و هر گروهی به آنچه نزد خود دارند؛ خرسندند}[4].

 

حمزه و کسائی خوانده اند: (فارقوا دینهم) یعنی: دین شان را رها کردند[5].

ابن مسعود رضی الله عنه از رسول الله صلی الله علیه وسلم روایت می کند که ایشان صلی الله علیه وسلم فرمودند: "اختلاف نکنید، همانا کسانی که قبل از شما بودند، اختلاف کردند پس هلاک شدند"[6].

 

حافظ رحمه الله گفته است: "در این حدیث به جماعت و الفت تشویق شده و از تفرقه و اختلاف هشدار داده شده است. همچنین از جدال در قرآن بغیر حق منع نموده. از مفاسد آن اینکه: ممکن است دلالت آیه بر چیزی خلاف رأی رأی باشد پس شروع به بازنگری و کنجکاوی می کند تا اینکه آن را تأویل کرده و بر آن رأی حملش می کند که شخص لج باز، دست به چنین کاری می زند"[7].

 

براء بن عازب رضی الله عنه می گوید: "رسول الله صلی الله علیه وسلم وارد صف ها می شدند و از صفی به صف دیگر می رفتند، سینه ها و شانه های مان را صاف می کردند و می فرمودند: اختلاف نکنید؛ زیرا باعث اختلاف قلب هایتان می شود"[8].

 

عبدالله بن عمرو رضی الله عنه روایت می کند: رسول الله صلی الله علیه وسلم به سوی اصحابشان خارج شدند و دیدند که در مسأله ی قضا و قدر درحال بگومگو هستند، چهره ی ایشان صلی الله علیه وسلم چنان از خشم به سرخ آمد که گویا آب اناری بر صورت شان پاشیده شده باشد و فرمودند: آیا به این مأمور شده اید؟ آیا برای این خلق شده اید؟ بعضی از قرآن را با بعضی دیگرش رد می کنید؟ به همین دلیل امت های پیشین تان هلاک شدند[9].

 

عَرْفَجه بن شریح رضی الله عنه می گوید: شنیدم که رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرمایند: "همانا فتنه ها و بدعت هایی به وجود خواهد آمد پس هرکس خواست امر این امت را متحد است متفرق کند، با شمشیر او را بزنید حال هرکه می خواهد باشد"[10].

 

نصوص و دلایل بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد که هدف آن ها گوش زد کردن این امر است که اسلام به صورت فرقه فرقه و پراکنده نیامده بلکه مخالف با آن است و به سوی الفت و اجماع فرا می خواند البته بر حق و راستی که این تقاطع بین آن هاست.

 

بنابراین اجماع و توافق، مشروط بر این است که اجماع و همبستگی بر حق و راستی باشد و رد خلاف هم مشروط بر این است که به سوی حق باشد. پس زمانی که تمایلات و رغبت های مردم بر خلاف یکدیگر شود و طباع آنان متعدد شود مفاهیم پیرامون دعوت اسلام شان نیز متفرق و پراکنده می گردد. هرکس با دلایلی درست و صحیح به دنبال حق باشد خواهد دانست که دعوت هنوز هم سرسبز و پرنشاط است و هیچ عیبی در آن نیست.

 

نبی صلی الله علیه وسلم حال این امت را بعد از خودشان واضح و روشن می سازد و اینگونه می فرمایند: "شما را به تقوای الهی و سمع و طاعت توصیه می کنم حتی اگر آن فرمانبرداری از برده ای حبشی باشد؛ پس همانا کسانی که بعد از شما زندگی می کنند اختلافات زیادی را خواهند دید. بنابراین از سنت من و سنت خلفای مهدیین راشدین پیروی کنید با چنگ و دندان آن را محکم بگیرید و از بدعت ها و نوآوری ها در امور دوری کنید، همانا هر نوآوریی بدعت است و هر بدعتی گمراهی است"[11].

 

و در جای دیگر می فرمایند: "و راه را چنان برای تان واضح به جای گذاشتم که شبش مانند روز، روشن است. هیچ از آن به بیراهه نمی رود مگر هلاک شونده"[12].

 

بنابراین به تمسک به سنت امر نمودند و اختلاف در امت را مقدر دانستند و بیان کردند که باید آن به سنت ارجاع داده شود و وصف کردند که نوآوری و بدعت در امور، گمراهی است. این ها اموری هستند که با نصوص پیشین موافقت دارند.

 

اسلام به فرقه هایی تقسیم نمی شود که یکی مخالف دیگری باشد و در نزاع و جدال با یکدیگر باشند؛ بلکه این مردم هستند که به اندازه ی دوری شان از دین و سنت نبی و تبعیت از هوی و هوس شان با هم مخالفت می کنند.

 

رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرمایند: "یهود به هفتاد و یک فرقه تقسیم شد که یکی از آن ها در بهشت است و هفتادتای آن در جهنم. نصاری به هفتاد و دو فرقه تقسیم شد که هفتاد و یک تای آن در جهنم و یکی در بهشت است. سوگند به کسی که جانم در دست اوست امت من به هفتاد و سه فرقه تقسیم می شود که یکی از آن ها در بهشت است و هفتاد و دوتای آن در جهنم.

 

گفتند: ای رسول الله! آن چه گروهی است؟ فرمودند: آنان جماعت اند"[13] و در روایت دیگر در جواب فرمودند: "آنانی که بر راه من و اصحابم هستند"[14].

 

ترجمه شده همراه با تصرف

ام احمد

https://islamqa.info

 


[1] {وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّـهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّـهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا} آل عمران: 103

[2] {وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ ۚ وَأُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ} آل عمران: 105

[3] {وَأَطِيعُوا اللَّـهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّـهَ مَعَ الصَّابِرِينَ} انفال:46

[4] {وَلَا تَكُونُوا مِنَ الْمُشْرِكِينَ ﴿31﴾ مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا ۖ كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ} روم: 31-32

[5] حجة القراءات: ص/278؛ تفسیر القرطبي: 14/32

[6] "لَا تَخْتَلِفُوا فَإِنَّ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ اخْتَلَفُوا فَهَلَكُوا" روایت بخاری.

[7] فتح الباري.

[8] "عَنْ الْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَتَخَلَّلُ الصَّفَّ مِنْ نَاحِيَةٍ إِلَى نَاحِيَةٍ يَمْسَحُ صُدُورَنَا وَمَنَاكِبَنَا وَيَقُولُ: لَا تَخْتَلِفُوا فَتَخْتَلِفَ قُلُوبُكُمْ" روایت ابوداود، آلبانی آن را صحیح دانسته است.

[9] عن عبد الله بن عمرو قَالَ: خَرَجَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى أَصْحَابِهِ وَهُمْ يَخْتَصِمُونَ فِي الْقَدَرِ، فَكَأَنَّمَا يُفْقَأُ فِي وَجْهِهِ حَبُّ الرُّمَّانِ مِنْ الْغَضَبِ فَقَالَ: بِهَذَا أُمِرْتُمْ أَوْ لِهَذَا خُلِقْتُمْ؟ تَضْرِبُونَ الْقُرْآنَ بَعْضَهُ بِبَعْضٍ؟ بِهَذَا هَلَكَتْ الْأُمَمُ قَبْلَكُمْ. روایت ابن ماجه. آلبانی آن را صحیح دانسته است.

[10] "إِنَّهُ سَتَكُونُ هَنَاتٌ وَهَنَاتٌ فَمَنْ أَرَادَ أَنْ يُفَرِّقَ أَمْرَ هَذِهِ الْأُمَّةِ وَهِيَ جَمِيعٌ فَاضْرِبُوهُ بِالسَّيْفِ كَائِنًا مَنْ كَانَ" روایت مسلم.

[11] "أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللهِ وَالسَّمْعِ وَالطَّاعَةِ وَإِنْ عَبْدًا حَبَشِيًّا، فَإِنَّهُ مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ بَعْدِي فَسَيَرَى اخْتِلَافًا كَثِيرًا، فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الْمَهْدِيِّينَ الرَّاشِدِينَ تَمَسَّكُوا بِهَا وَعَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ، وَإِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ الْأُمُورِ فَإِنَّ كُلَّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ" رایت ابوداود، ابن ماجه. آلبانی آن را صحیح دانسته است.

[12] "قَدْ تَرَكْتُكُمْ عَلَى الْبَيْضَاءِ لَيْلُهَا كَنَهَارِهَا لَا يَزِيغُ عَنْهَا بَعْدِي إِلَّا هَالِكٌ" روایت ابن ماجه. آلبانی آن را صحیح دانسته است.

[13] "افترقت اليهود على إحدى وسبعين فرقة، واحدة في الجنة وسبعون في النار، وافترقت النصارى على اثنتين وسبعين فرقة، فإحدى وسبعون في النار وواحدة في الجنة، والذي نفسي بيده لتفترقن أمتي على ثلاث وسبعين فرقة، فواحدة في الجنة واثنتان وسبعون في النار. قيل: يا رسول الله، من هم؟ قال: هم الجماعة" روایت ابن ماجه و ابن أبي عاصم در "السنة". آلبانی آن را صحیح دانسته است.

[14] "ما أنا عليه وأصحابي" روایت ترمذی و آن را حسن دانسته است.


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه