منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 817
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 152
بازديد کل : 2051851
 
   
مقام و منزلت ائمه ی شیعه اثنی عشری
صاحب اثر:   تاريخ درج مقاله:2016-10-17  تعداد بازديد:262
روافض یا امامیه و یا دوازده امامی یکی از فرقه های شیعه است. به آنها روافض می گویند به دلیل اینکه بیشتر صحابه را قبول ندارند و همچنین دو صحابی جلیل شیخین ابوبکر الصدیق و عمر فاروق رضی الله عنهما را قبول ندارند و یا اینکه به دلیل رد امامت زید بن علی و جدا شدن از آنان به این اسم نامگذاری شده اند.

مقام و منزلت ائمه ی شیعه اثنی عشری


روافض یا امامیه و یا دوازده امامی یکی از فرقه های شیعه است. به آنها روافض می گویند به دلیل اینکه بیشتر صحابه را قبول ندارند و همچنین دو صحابی جلیل شیخین ابوبکر الصدیق و عمر فاروق رضی الله عنهما را قبول ندارند و یا اینکه به دلیل رد امامت زید بن علی و جدا شدن از آنان به این اسم نامگذاری شده اند. 


چون این فرقه به مسأله امامت بیش از حد می پردازد تا جایی که آن را اصل دین قرار داده اند و اینکه ادعا می کنند رسول الله صلی الله علیه و سلم بر امامت علی رضی الله عنه و فرزندانش تصریح کرده است؛ امامی می گویند.


و همچنین به این فرقه دوازده امامی می گویند زیرا آنها به امامت دوازده مرد از آل بیت اعتقاد دارند که اولین آنها علی رضی الله عنه و آخرین آنها محمد بن حسن عسکری است که در غیبت است. و ادعا می کنند که این شخص در نیمه ی قرن سوم هجری وارد سردابی در سامرا شد و تا امروز در همان سرداب زنده است و منتظر خروج وی هستند!!
این فرقه عقاید و اصولی دارند که کاملا با اعتقادات و اصول اهل اسلام مخالف است از جمله:
1ـ غلو در بزرگداشت ائمه یشان تا جایی که ادعا می کنند آنها معصوم اند در نتیجه بسیاری از عبادات مانند دعا، یاری خواستن، ذبح و طواف را برای آنها انجام می دهند. در حالی که تمام انجام این عبادات برای غیر الله عزوجل شرک اکبر است که الله تعالی خبر داده آن را نمی بخشد. و این شرکی است که علمای آنان و عموم مردم بدون هیچ انکاری آن را انجام می دهند.
2ـ ادعای تحریف قرآن کریم که در این باره کتاب هایی هم تألیف کرده اند و آن را از ضروریات مذهب خویش می دانند؛ که بر همگی این آشکار است.
3ـ تکفیر کردن بیشتر صحابه رضی الله عنهم اجمعین؛ و براءت از آنان و  نزدیک شدن به الله تعالی با لعنت فرستادن و ناسزاگویی به آنان. و نیز ادعا می کنند که تمام صحابه بعد از وفات رسول الله صلی الله علیه و سلم به جز تعداد اندکی (فقط هفت نفر) مرتد شدند. در حالی که آن تکذیب قرآن کریم است که فضل آنان را نشان می دهد و علاوه بر این الله عزوجل خبر داده است که او از تمام صحابه رضی الهآ عنهم خشنود و راضی است و همین دلیل هم بوده که آنان را برای همنشینی با رسول الله صلی الله علیه  و سلم برگزیده است. علاوه بر این ادعای آنان درباره تکفیر صحابه رضی الله عنهم در حقیقت یعنی طعن به خود قرآن زیرا قرآن کریم از طریق همین صحابه نقل شده است.


شیخ الاسلام ابن تیمیه رحمه الله می فرماید: (اما اینکه کسی ادعا کند صحابه رسول الله صلی الله علیه و سلم بعد از وفات ایشان مرتد شدند به جز تعداد کمی که به ده نفر هم نمی رسد؛ و اینکه عموم صحابه فاسق شدند شکی در کفر این افراد نیست. زیرا آنان نص قرآن را که نه فقط در یک موضع بلکه در چندین موضع از آن که درباره ی رضا و خشنودی پروردگار از آنان و در مدح و ستایش آنان آمده؛ تکذیب کرده اند. و اگر کسی در کفر چنین افرادی شک داشته باشد پس خودش هم کفر ورزیده است. زیرا این قول در حقیقت به این معناست که نقل کتاب (قرآن) و سنت از طریق کفار یا فاسقین انجام شده است. و معنای این آیه که می فرماید: (شما بهترين امتی بوديد که برای مردم انتخاب شديد) که بهترین آنها قرن اول است بدین گونه است که بیشتر آنان کفار و فاسقان بوده است).
4ـ نسبت دادن (البداء) به الله سبحانه و تعالی که معنای آن عبارت است از حدوث رأی جدیدی که قبلا نبوده و همچنین نسبت دادن صفت جهل به الله عزوجل.


5ـ تقیه: از اصول این فرقه تقیه است. و معنایش این است که شخص خلاف آنچه که در باطنش است را نشان دهد. در حقیقت یعنی دروغ و دورویی و فریب دادن مردم. و این صفت منحصر به حالت ترس نیست بلکه می گویند می توان آن را در دین نیز استفاده کرد در هر چیز کوچک و بزرگی؛ چه در حال خوف و و چه در حال امن. به همین دلیل اگر سخنی حق از یکی از امامان آنان نقل شده باشد را رد می کنند؛ مثلا مدح و ستایش صحابه رسول الله صلی الله علیه و سلم توسط آنان و می گویند: همه ی اینها مردود است زیرا امام این سخنان را به خاطر تقیه بیان کرده است.


6ـ عقیده به (رجعت): یعنی رسول الله صلی الله علیه و سلم و اهل بیتش علی؛ حسن؛ حسین و بقیه ی ائمه یشان به دنیا بازخواهند گشت. و در مقابل نیز ابوبکر؛ عمر؛ عثمان و معاویه و یزید و ابن جوشن و تمام کسانی که طبق ادعای آنان اهل بیت را اذیت کردند؛ دوباره به دنیا باز می گردند.
طبق اعتقاد این فرقه تمام این افراد یک بار دیگر قبل از برپایی قیامت در هنگام ظهور مهدی (همانطور که دشمن الله عزوجل ابن سبأ می گفت) برای مجازات آنان به خاطر آزار و اذیت و دشمنی و ندادن حقوق اهل بیت به دنیا باز می گردند و عذاب شدیدی خواهند دید؛ سپس می میرند؛ سپس دوباره در قیامت زنده می شوند برای عقاب و جزای دیگر.
و بسیاری از عقاید فاسد و باطل دیگر که برای اطلاعات بیشتر می توان به کتاب (الخطوط العريضة) تألیف محب الدین الخطیب، (أصول مذهب الشيعة الإمامية) تألیف دکتور ناصر القفاری، (فرق معاصرة تنتسب إلى الإسلام) تألیف دکتور غالب بن علی عواجی مراجعه کرد.


بر اساس آنچه ذکر کردیم روشن شد که این فرقه مخالف اهل سنت و جماعت است در نتیجه مذهب باطلی است که هیچ مسلمانی نباید اعتقادات آنان را قبول کند.
اما امامانی را که این فرقه به خود منسوب می کنند؛ از تمام این افتراءات و عقاید باطل و مبرا هستند.
این امامان عبارتند از:
1ـ علی بن ابی طالب رضی الله عنه که در سال 40 هـ به شهادت رسیدند.
2ـ حسن بن علی رضی الله عنه (3ـ50هـ).
3ـ حسین بن علی رضی الله عنه (4ـ61هـ).
4ـ علی زین العابدین بن الحسین (38ـ95هـ).
5ـ محمد بن علی زين العابدين(57ـ114هـ).
6ـ جعفر بن محمد الباقر (83ـ148هـ).
7ـ موسى بن جعفر الصادق (128ـ183هـ).
8ـ علی بن موسى الكاظم (148ـ 203هـ).
9ـ محمد جواد بن علی رضا (195ـ220هـ).
10ـ علی الهادی بن محمد الجواد (212ـ254هـ).
11ـ حسن العسكری بن علی الهادی (232ـ 260هـ).
12ـ محمد المهدی بن الحسن العسكری که ملقب به حجت القائم منتظر است. و ادعا می کنند که این فرد وارد سردابی در سامراء شده است. در حالی که بیشتر محققین گفته اند چنین فردی اصلا وجود نداشته و ندارد بلکه شخصیتی است که شیعیان آن را اختراع کرده اند.
ابن کثیر رحمه الله درباره این فرد چنین می فرماید: (اما اعتقاد آنان درباره شخصی که در سرداب سامراء قرار دارد؛ اعتقاد باطل و غیر حقیقی است که هیچ اثر و دلیلی بر وجود آن نیست بلکه فقط هذیانی در نفوس و شخصیتی خیالی بیش نیست).
و امام ابن تیمیه رحمه الله این دوازده امام را به چهار گروه تقسیم کرده است:
گروه اول: علی بن ابی طالب، حسن و حسین رضی الله عنهم که از یاران بزرگوار و گرانقدری هستند و هیچ شکی در فضل و امامت آنان وجود ندارد اما صحابه ی دیگری هم هستند که مانند آنان صاحب چنین فضل و مقام اند. و همچنین صحابه دیگری هم هستند که مقام و منزلتشان از آنان نیز بالاتر است که ادله ی صحیح از رسول الله صلی الله علیه و سلم بر این کلام دلالت دارد.
گروه دوم: علی بن حسین، محمد بن علی الباقر، جعفر بن صادق، موسی بن جعفر که این افراد از علمای ثقات و مورد اعتماد هستند.
گروه سوم: علی بن موسى الرضا، ومحمد بن علی بن موسى الجواد، وعلی بن محمد بن علی العسكری، والحسن بن علی بن محمد العسكری هستند که شیخ الاسلام ابن تیمیه درباره آنان می فرماید: (گفته نشده که این افراد علمی داشتند که امت از آن استفاده کرده باشد. بلکه آنان مانند هاشمی ها بودند که احترام و مکانت خود را دارند، وعلم آنان از دین و اسلام به اندازه ی علم مردم عادی بوده، اما اینکه بگوییم اهل علم بودند؛ خیر چنین نبوده و به همین دلیل هم اهل علم آن طور که از سه گروه اول علم را می گرفتند از آنان نگرفته بودند اما شکی نیست اگر علمی داشتند از آنان گرفته می شد).
گروه چهارم: محمد بن الحسن العسكر منتظر که هرگز وجود نداشته است.
مترجم: ام محمد
منبع: islamqa.info  


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه