منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 817
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 149
بازديد کل : 2051848
 
   
مذهب اهل سنت درباره‌ ی صحابه و امامت ابوبکر صدیق رضی الله عنه
صاحب اثر:   تاريخ درج مقاله:2016-09-04  تعداد بازديد:180
از اصول اهل سنت و جماعت، سالم نگه داشتن قلب‌ها و زبان‌هایشان برای اصحاب رسول الله صلی الله علیه و سلم است. سالم نگه داشتن قلب از کینه و کدورت و نفرت، و سالم نگه داشتن ...

مذهب اهل سنت درباره‌ ی صحابه و امامت ابوبکر صدیق رضی الله عنه


از اصول اهل سنت و جماعت، سالم نگه داشتن قلب‌ها و زبان‌هایشان برای اصحاب رسول الله صلی الله علیه و سلم است. سالم نگه داشتن قلب از کینه و کدورت و نفرت، و سالم نگه داشتن زبان‌هایشان از هر سخنی که شایسته‌ ی اصحاب رسول الله صلی الله علیه و سلم نیست، زیرا الله متعال می ‌فرماید: (و کسانی که پس از آنان می آیند؛ می‌ گویند: پروردگارا ما و برادرانمان را که در ایمان از ما پیشی گرفتند بیامرز و در دل‌های ما [هیچگونه] کینه ‌ای نسبت به کسانی که ایمان آورده‌ اند مگذار؛ پروردگارا به راستی تو رئوف و مهربانی) .

و این اطاعت از رسول الله صلی الله علیه و سلم است که می ‌فرمایند: (یاران من را ناسزا نگویید؛ زیرا قسم به آنکه جانم به دست اوست، اگر کسی از شما به اندازه‌ ی کوه احد طلا انفاق کند، به اندازه‌ی یک مُد آنان و حتی نصف آن نخواهد رسید) .

و از دیگر اصول اهل سنت، پذیرش فضائل و مراتب اصحاب است که در کتاب، سنت و اجماع به اثبات رسیده. بدین ترتیب که آنان اصحابی را که پیش از فتح ـ یعنی صلح حدیبیه ـ انفاق و جهاد نمودند، بر دیگر اصحاب برتری می دهند، زیرا الله سبحانه و تعالی می فرماید: (کسانی از شما که پیش از فتح انفاق و جهاد کرده ‌اند [با دیگران] یکسان نیستند. آنان از [حیث] درجه بزرگتر از کسانی هستند که بعدا به انفاق و جهاد پرداخته‌ اند و الله به هر کدام وعده‌ ی نیکو داده است و الله به آنچه می ‌کنید آگاه است) .

همچنین آنان مهاجران را برتر از انصار می ‌دانند، به دلیل این سخن الله تعالی که می ‌فرماید: (و پیشگامان نخستین از مهاجران و انصار و کسانی که به نیکی از آنان پیروی کرده‌ اند؛ الله از آنان خشنود گردید و آنان از وی خشنود شدند و برایشان باغ‌هایی آماده ساخته از زیر [درختان] آن رودها روان است، جاودانه تا ابد در آن ماندگارند؛ آن است پیروزی بزرگ) . الله عزوجل در این آیه، مهاجران را بر انصار مقدم داشته است.

و به این ایمان دارند که الله تعالی به اهل بدر ـ که سیصد و چند نفر بودند ـ فرموده است: (هر کاری می‌خواهید بکنید که شما را آمرزیدم). به دلیل این فرموده ی رسول الله صلی الله علیه و سلم که فرمودند: (چه بسا پروردگار بر اهل بدر اطلاع یافته و فرموده است: هر چه می‌ خواهید بکنید، که شما را آمرزیدم) .

و اعتقاد دارند؛ هیچ یک از کسانی که زیر درخت بیعت نمودند وارد آتش نخواهد شد، چنانکه رسول الله صلی الله علیه و سلم فرموده، بلکه الله از آنان راضی گشته و آنان نیز از پروردگار خشنودند: (بی ‌شک الله از مومنان خشنود شد آنگاه که زیر درخت با تو بیعت می‌ کردند، پس به آنچه در قلب‌هایشان بود آگاه شد و آرامش را بر آنان فرو فرستاد و فتحی نزدیک به آنان پاداش داد) . و رسول الله صلی الله علیه و سلم  در حدیث می ‌فرمایند: (هیچ یک از اصحاب درخت که زیر آن بیعت کردند، ان شاءالله وارد آتش نمی ‌شوند) . که تعداد آنان بیشتر از هزار و چهارصد نفر بود؛ از جمله ابوبکر و عمر و عثمان و علی رضی الله عنهم اجمعین.

و نیز آنان شهادت به بهشتی بودن کسانی می‌ دهند که رسول الله صلی الله علیه و سلم گواهی به بهشتی بودنشان دادند؛ مانند عشره‌ی مبشره و ثابت بن قیس بن شماس و دیگر اصحاب. چنان که رسول الله صلی الله علیه و سلم  در حدیث فرمودند: (ابوبکر بهشتی است، و عمر بهشتی است، و عثمان بهشتی است، و علی بهشتی است، و طلحه بهشتی است، و زبیر بهشتی است، و عبدالرحمن بن عوف بهشتی است، و سعد بهشتی است، و سعید بهشتی است، و ابوعبیده بن الجراح بهشتی است) .

همچنین به آنچه به تواتر ثابت شده و از علی رضی الله عنه و غیره نقل شده اقرار می ‌کنند؛ مبنی بر اینکه بهترینِ این امت پس از رسول الله صلی الله علیه و سلم؛ ابوبکر، سپس عمر رضی الله عنهما هستند. چنان که از محمد بن حنفیه روایت است که: (به پدرم (علی بن ابی ‌طالب) گفتم: چه کسی از مردم پس از رسول الله صلی الله علیه و سلم بهتر است؟ گفت: ابوبکر؛ گفتم: سپس چه کسی؟ گفت: عمر. ترسیدم که [در سومی] بگوید عثمان؛ گفتم: سپس تو؟ گفت: من تنها یکی از مسلمانان هستم) .

و عثمان رضی الله عنه را سومین و علی رضی الله عنه را چهارمین می ‌دانند.
و بر اساس مذهب اهل سنت، شایسته ‌ترین کس برای خلافت، پس از رسول الله صلی الله علیه و سلم ابوبکر صدیق رضی الله عنه می ‌باشد. و برای آن دلایل روشنی دارند از جمله:
1ـ از محمد بن جبیر بن مطعم از پدرش روایت است که زنی [برای کاری] به نزد رسول الله صلی الله علیه و سلم آمد. رسول الله صلی الله علیه و سلم به ایشان فرمودند که دوباره نزد ایشان برگردد. آن زن پرسید: اگر آمدم و شما را نیافتم چه؟ گویا منظورش وفات رسول الله صلی الله علیه و سلم بود. رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: اگر مرا نیافتی به نزد ابوبکر بیا) .
0- از ابن مسعود رضی الله عنه نقل است که رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: (به کسانی که پس از من هستند ـ ابوبکر و عمر ـ اقتدا کنید) .
1-
0- از ابن عمر رضی الله عنهما روایت است که رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمودند: (در حالی که در حال کشیدن آب از چاهی بودم، [یعنی در خواب] ابوبکر و عمر آمدند. ابوبکر دلو را برداشت و یک دلو یا دو دلو آب کشید و در کشیدنش اندکی ضعف بود که پروردگار او را آمرزید. سپس عمر بن خطاب آن را از دست ابوبکر گرفت. دلو ناگهان بزرگ شد و هیچ سروری را ندیده ‌ام که مانند او عمل کند تا آنکه مردم سیراب شدند) .
1-
حافظ ابن حجر رحمه الله در شرح این حدیث می فرماید:
(آنچه به نظرم من آمد؛ این است که این اشاره‌ ای به فتوحات بزرگِ دوران ایشان [یعنی عمر رضی الله عنه] که سه فتح بزرگ بود؛ دارد. به همین خاطر هنگام سخن از عمر به تعداد دلوهایی که ایشان کشید اشاره نکرده بلکه به بزرگ بودن دلو اشاره نموده که اشاره به فتوحات بزرگی است که در خلافت ایشان اتفاق افتاد. والله اعلم).

امام شافعی در تفسیر این حدیث در کتاب (الأم) می فرماید: این قسمت که می ‌گوید (در کشیدنش اندکی ضعف بود) اشاره به کوتاه بودن زندگی و وفات ایشان و مشغول شدن وی به نبرد با مرتدان بود که باعث شد؛ همانند عمر به فتوحات و ازدیاد [سرزمین‌‌ها] نرسد.

و درباره‌ی این قسمت که (الله او را آمرزید)، امام نووی رحمه الله فرموده: این دعای متکلم است؛ یعنی مفهومی ندارد. و برخی گفته‌ اند: این اشاره ایست به نزدیک بودن اجل ابوبکر، همانند این آیه ﴿فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا﴾ که اشاره به نزدیک بودن وفات رسول الله صلی الله علیه و سلم دارد. می ‌گویم: احتمال دارد این اشاره به کم بودن فتوحات دوران ابوبکر باشد که تقصیر ایشان نیست زیرا مدت خلافت وی کم بود. یعنی منظور از مغفرت، عدم ملامت ایشان است.

4ـ و از عایشه رضی الله عنها روایت است که رسول الله صلی الله علیه و سلم در بیماری‌ اش به من فرمود: (پدرت و برادرت ابوبکر را صدا بزن تا نامه‌ ای بنویسم زیرا می ‌ترسم آرزومندی دچار آرزو شود و بگوید من اولویت دارم، در حالی که الله و مومنان کسی جز ابوبکر را نمی ‌خواهند) .

5ـ رسول الله صلی الله علیه و سلم در بیماری وفاتش ابوبکر صدیق را در نماز به امامت مسلمانان منصوب کرد و جز او به امامت کسی دیگر راضی نشد، گویا جانشین کردن ابوبکر در امامت صغری اشاره ‌ای بود به جانشینی او در امامت کبری.
منبع: اسلام سوال و جواب


 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه