منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 817
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 421
بازديد کل : 2053104
 
   
قرآن کلام الله است
صاحب اثر:   تاريخ درج مقاله:2016-01-30  تعداد بازديد:259
بر هریک از ما مسلمانان واجب است که به آنچه از جانب الله متعال نازل شده و آنچه را که رسول الله صلی الله علیه وسلم به ما خبر داده است، ایمان داشته و تصدیقش کنیم...

بسم الله الرحمن الرحیم

قرآن کلام الله است

 

بر هریک از ما مسلمانان واجب است که به آنچه از جانب الله متعال نازل شده و آنچه را که رسول الله صلی الله علیه وسلم به ما خبر داده است، ایمان داشته و تصدیقش کنیم.

 

الله تعالی می فرماید: {و چه کسی در سخن از الله راستگوتر است}[1] و در جای دیگر می فرماید: {و کسیت که در گفتار از الله راستگوتر باشد}[2].  این آیات سخن گفتن را برای الله جل وعلا اثبات می کنند و اینکه کلام وی راست و حق بوده و به هیچ وجه در سخنش دروغی وجود ندارد.

 

سپس در آیه ای دیگر می فرماید: {و زمانی که الله به عیسی بن مریم گفت ...}[3] این آیه بر این دلالت دارد که سخنان الله جلا وعلا قابل شنیدن بوده و دارای صوت و صداست و کلامش از کلمات و جمله ها ساخته شده است. همچنین این کلمات از حروف تشکیل شده اند و دلیل آن آیه ای ست که می فرماید: {ای موسی! همانا من پروردگار تو هستم}[4] همان طور که می بینیم این کلمات از حروف تشکیل شده که سخنی از سخنان الله تعالی است. اما دلیل بر اینکه کلام وی دارای صوت است، الله جل شأنه می فرماید: {و او را از طرف راست کوه طور ندا دادیم و برای گفتن مناجات – راز - او را مقرب نموديم}[5]؛ همان طور که می دانیم ندا دادن و مناجات کردن با صوت همراه اند.

 

برای همین، عقیده ی اهل سنت و جماعت این است که الله تعالی سخن می گوید؛ سخنی حقیقی که از حرف و صوت تشکیل شده اما با کیفیتی که خودش بخواهد. صوتی که مانند صوت مخلوقات نیست؛ زیرا الله تعالی می فرماید: {هيچ چيز همانند او نيست، و او شنوای بيناست}[6].

 

بر این اساس اهل سنت و جماعت بر این عقیده اند که قرآن کلام الله متعال بوده و می فرماید: {و هر گاه يکی از مشرکان به تو پناه آورد، پناهش ده تا کلام الله را بشنود}[7].

 

و لذا همه بر این اتفاق اند که منظور از کلمه ی "کلام" وارده در آیه "قرآن" است. الله جل شأنه در این جا "کلام" را به خودش نسبت داده، دلالت بر این دارد که قرآن کلام وی است.

 

به طور کلی عقیده ی اهل سنت و جماعت این را می گوید: قرآن، کلام الله جل وعلا بوده، از طریق وحی نازل شده و غیر مخلوق است.

 

الله تعالی می فرماید: {ماه رمضان ماهی است که در آن قرآن نازل شده است}[8].

 

در جای دیگر می فرماید: {همانا ما آن – قرآن – را در شب قدر نازل کردیم}[9]. و {و قرآن را جزء جزء نازل کرديم تا آن را با مهلت و آرامی بر مردم قرائت کنی و آن را نازل نموديم نازل کردنی تدريجی}[10]. همچنین می فرماید: {و چون آيه ای را به جای آيه ای ديگر جايگزين کنيم و الله خود بهتر می داند که چه چيز را نازل می کند، می گويند: تو بر الله دروغ می بندی؛ بلکه بيشترشان نمی دانند. بگو: روح القدس آن را به حق از سوی پروردگارت نازل کرده است تا مؤمنان را ثابت قدم گرداند و هدايت و بشارتی باشد برای مسلمانان. و به راستی می دانيم که آنان می گويند: جز اين نيست که انسانی اين قرآن را به او می آموزد. زبان کسی که به او نسبت می دهند گنگ و نارسا و غير عربی است و اين قرآن به زبان عربی روشن است}[11].

 

آیاتی که دلالت بر غیر مخلوق بودن قرآن دارند عبارتند از: {آگاه باشید که آفرینش و امر، از آن اوست}[12] در این جا الله تعالی آفرینش را چیزی غیر از امر قرار داده زیرا در زبان عربی عطف چیزی بر چیز دیگر ، دلیل بر مخالفت آن دو با یکدیگر دارد و قرآن همان امری است که در آیه گفته شده، زیرا الله متعال در جای دیگر می فرماید: {و این گونه روحی از امرمان را بر تو وحی کردیم، تو پیش از این نمی دانستی کتاب و ایمان چیست، ولی ما آن را نوری قرار دادیم؛ با آن هر کس از بندگانمان را که بخواهیم هدایت می کنیم}[13]. دلیل جدا کردن "آفرینش" از "امر" به این معناست که "امر"، مخلوق نیست زیرا اگر "امر"، مخلوق می بود نیازی به جدا کردن آن از "آفرینش" نداشت.

 

کلام صفت متکلم است، یعنی کلام، صفتی است برای الله متعال و می دانیم که صفات وی مخلوق نیستند؛ در این صورت کلام الله جل و علا غیر مخلوق است.

بر ما واجب است که به این عقیده ایمان داشته باشیم و آیات الله تعالی را از معنای اصلی اش تحریف نکنیم. این آیات بسیار واضح و روشن هستند و دلالت بر این دارند که قرآن از نزد الله متعال نازل شده. برای همین است که امام طحاوی رحمه الله فرمود: و قرآن، کلام الله تعالی است که از وی آغاز شده و سخنش مانندی ندارد، آن را بر رسولش به صورت وحی نازل نموده است. مؤمنان، حق بودن آن را تصدیق کردند و یقین داشتند که آن به راستی کلام الله متعال بوده و کلام مخلوقات نیست. پس کسی که آن را بشنود سپس ادعا کند که آن کلام بشر است به راستی که کفر ورزیده و الله جل وعلا چنین شخصی را به بدی یاد نموده و او را به جهنم وعده داده است، در جایی که می فرماید: {به زودی او را به سقر – جهنم – درخواهم آورد}[14] این وعده را به کسی داده شد که گفت: {این جز سخنی بشری چیز دیگری نیست}[15]. دانستیم و یقین یافتیم که همانا آن کلام خالق بشر است و هیچ شباهتی به کلام بشر ندارد.

مترجم: ام احمد

http://islamqa.info

 

 

 

 


[1] {وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّـهِ حَدِيثًا} نساء:87

[2] {وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّـهِ قِيلًا} نساء:122

[3] {إِذْ قَالَ اللَّـهُ يَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ} مائده:110

[4] {يَا مُوسَىٰ﴿١١﴾إِنِّي أَنَا رَبُّكَ} طه:11-12

[5] {وَنَادَيْنَاهُ مِنْ جَانِبِ الطُّورِ الْأَيْمَنِ وَقَرَّبْنَاهُ نَجِيًّا} مریم:52

[6] {لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌۖوَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ} شوری:11

[7] {وَإِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجَارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّىٰ يَسْمَعَ كَلَامَ اللَّـهِ} توبه:6

[8] {شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ} بقره:185

[9] {إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ} قدر:1

[10] {وَقُرْآنًا فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَىٰ مُكْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنْزِيلًا} اسراء:106

[11] {وَإِذَا بَدَّلْنَا آيَةً مَكَانَ آيَةٍ ۙوَاللَّـهُ أَعْلَمُ بِمَا يُنَزِّلُ قَالُوا إِنَّمَا أَنْتَ مُفْتَرٍ ۚ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ﴿١٠١﴾قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذِينَ آمَنُوا وَهُدًى وَبُشْرَىٰ لِلْمُسْلِمِينَ﴿١٠٢﴾وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّمَا يُعَلِّمُهُ بَشَرٌ ۗلِسَانُ الَّذِي يُلْحِدُونَ إِلَيْهِ أَعْجَمِيٌّ وَهَٰذَا لِسَانٌ عَرَبِيٌّ مُبِينٌ} نحل:101-103

[12] {أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ} اعراف:54

[13] {وَكَذَٰلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِنْ أَمْرِنَا ۚمَا كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ وَلَا الْإِيمَانُ وَلَٰكِنْ جَعَلْنَاهُ نُورًا نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا} شوری:52

[14] {سَأُصْلِيهِ سَقَرَ} مدثر:26

[15] {إِنْ هَٰذَا إِلَّا قَوْلُ الْبَشَرِ} مدثر:25


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه