منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 817
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 138
بازديد کل : 2051837
 
   
روش استدلال تشيع از آيه ﴿فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً﴾
صاحب اثر: حجت الاسلام مرتضی رادمهر   تاريخ درج مقاله:2013-03-25  تعداد بازديد:198
روش استدلال تشيع از آيه ﴿فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً﴾ علماء و انديشمندان تشيع از آيه فوق به حلت نكاح موقت فتوي داده‌اند و آن را قوي‌ترين و مستدل‌ترين آيه بر حلت نكاح موقت مي‌دانند ولي اين استدلال بنا به دلايل زير باطل است: اولاً: اين آيه جزيي از آياتي است كه درباره‌ى نكاح و ازدواج دائم نازل گرديده‌اند لذا آن نيز بيانگر نكاح دائم است نه نكاح موقت آنجايي كه خداوند متعال مي‌فرمايد: ﴿حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ و

 

علماء و انديشمندان تشيع از آيه فوق به حلت نكاح موقت فتوي داده‌اند و آن را قوي‌ترين و مستدل‌ترين آيه بر حلت نكاح موقت مي‌دانند ولي اين استدلال بنا به دلايل زير باطل است:

اولاً: اين آيه جزيي از آياتي است كه درباره‌ى نكاح و ازدواج دائم نازل گرديده‌اند لذا آن نيز بيانگر نكاح دائم است نه نكاح موقت آنجايي كه خداوند متعال مي‌فرمايد: ﴿حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالاتُكُمْ وَبَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ مِنَ الرَّضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ وَرَبَائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُمْ الي قوله تعالي إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيماً حَكِيماً﴾
ثانياً: زني كه با آن عقد ازدواج موقت بسته مي‌شود در نزد تشيع زوجه و ملك يمين به حساب نمي‌رود و جزو ازواجي كه از آنان ارث برده شود نيز به شمار نمي‌رود و نسب نيز از آن ثابت نمي‌شود چنانچه در كتابهاي همچون الفروع الكافي 2/43 التهذيب 2/188 الاستبصار 3/147 وسائل الشيعه 14/446 از محمد بن مسلم روايت نقل مي‌كنند كه ايشان از امام جعفر صادق شنيدند كه ايشان درباره‌ى زنان نكاح متعه چنين مي‌گفتند: آن زن جزو زنان اربعه‌اي كه در قرآن مجيد ذكر شده است به شمار نمي‌رود و آن زن نيازي به طلاق ندارد بدون طلاق پس از اتمام عقد قرارداد و ايام ازدواج خود به خود جدا مي‌شود و آن زن به وسيله اين نكاح ميراث نيز نمي‌برد، و در روايتي ديگر از ابوبصير نقل شده است كه ايشان مي‌فرمايند از امام جعفر صادق درباره‌ى زناني كه توسط نكاح موقت ازدواج شده‌اند پرسيده شد آيا آن زنان جزو زنان چهارگانه‌اي كه ذكر آن در قرآن آمده است مي‌باشند؟ ايشان فرمودند خير.
و در روايت زراره بن اعين از امام جعفر صادق چنين آمده است در نزد امام جعفر صادق درباره‌ى زناني كه توسط ازدواج موقت به عقد نكاح آمده پرسيده شد آيا آنان جزو زنان چهار گانه‌اند ايشان فرمودند: اگر مي‌خواهي مي‌توانيد هزار زن را به عقد نكاح موقت در بياوريد زيرا كه آنان به اجاره گرفته شده‌اند.
اگر واقعا آنان جزو زوجات و همسران به شمار مي‌رفتند هرگز ازدواج با بيش از چهار تن از آنان بنا به آيه ﴿فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَى وَثُلاثَ وَرُبَاعَ﴾
جايز نبود بنابراين آنان زوجه نيستند و حكم آن را نيز نمي‌گيرند و جزو زنان زنا كار به شمار مي‌روند.
ثالثاً: زنان ازدواج شده توسط نكاح موقت نيازي به طلاق و جداي ندارند، ولي زنان دائم بدون طلاق و گذراندن عده هرگز جدايي و فرقت بين زوجين صورت نمي‌گيرد. از زراه روايت است كه ايشان از امام جعفر صادق روايت مي‌كنند كه ايشان فرمودند: هنگامي كه وقت نكاح موقت به پايان برسد زن بدون طلاق جدا مي‌شود و اگر شخصي خواست در ايام و مهر او بيافزايد.
رابعاً: ارث يكي از حقوق مسلم زوج و زوجه است كه بنا به آيات الهي زوج و زوجه از يكديگر ارث مي‌برند ولي زناني كه توسط نكاح موقت به عقد در آمده‌اند هرگز از شوهر و شوهر از آنان ارث نمي‌برند، و در روايتي كه از ابن ابي عمير نقل شده است امام جعفر صادق چنين مي‌فرمايند: زنان نكاح موقت ارث نمي‌برند.
در روايتي ديگر از سعيد بن يسار نقل شده است مي‌فرمايد درباره‌ى زني كه به نكاح موقت عقد مي‌شود و شرط ميراث نيز گذاشته شده است پرسيدم ايشان فرمودند زنان نكاح موقت از شوهران ارث نمي‌برند، برابر است كه آن ارث مشروط باشد يا غير مشروط.
و در روايتي ديگر از زراره نقل شده است چنين وارد شده است كه امام جعفر صادق فرمودند: در نكاح متعه بين زن و شوهر ميراث جاري نمي‌شود.

 

نظريه شيخ الاسلام ابن تيميه پيرامون آيه استمتاع

اگر به آيات الهي كه درباره‌ى مهريه زنان در آن آيات بحث شده است بنگريم مي‌بينيم كه خداوند متعال درباره‌ى زناني كه مدخول بها (زفاف انجام شده) هستند كليه مهريه را، و درباره‌ى زنان غير مدخول بها نصف مهر را لازم گردانده‌اند و آيه استمتاع نيز دنباله آيه‌اي است كه بيانگر اداي مهريه زنان مدخول بها است چنانچه مي‌فرمايد: ﴿وَأُحِلَّ لَكُمْ مَا وَرَاءَ ذَلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِكُمْ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً﴾.
و در جاي ديگر مي‌فرمايد: ﴿وَكَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَقَدْ أَفْضَى بَعْضُكُمْ إِلَى بَعْضٍ وَأَخَذْنَ مِنْكُمْ مِيثَاقاً غَلِيظاً﴾.
زنان نكاح موقت هيچ زماني در زمره‌ي زنان عقد دائم و ملك يمين قرار نمي‌گيرند و بنا به آيه ﴿فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ﴾. از حكم نكاح خارج مي‌گردند زيرا كه خداوند متعال مي‌فرمايد: ﴿وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ فَمَنِ ابْتَغَى وَرَاءَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْعَادُونَ﴾.
لذا چون زناني كه توسط نكاح موقت به عقد در مي‌آيند از لوازم نكاح محرومند و حق طلاق ارث، نسب و غيره را ندارند، بنابراين جزو زنا كاران امت اسلامي مي‌باشند كه مي‌خواهند زناي خود را جنبه‌ي شرعي بدهند و با خيالي آسوده و راحت بدون هيچ‌گونه مزاحمتي از جانب ارگانهاي دولتي و ماموران امر به معروف و نهي از منكر به عمل فحشا و زنا مشغول و آن را جنبه‌ي رسمي بخشند.
خلاصه اينكه زناني كه توسط نكاح موقت ازدواج شده‌اند هرگز جزو زنان نيستند و عقد آنان عقد باطل و ناجايزي است و هر كسي كه با آنان عقد ببندد مرتكب عمل زنا شده است و حاميان آن همان حاميان زنا و فحشاء هستند كه حرمت آن بنا به دلايل زير ثابت است:
1- خداوند متعال در قرآن و پيامبر اكرم در احاديث حرمت نكاح موقت را بيان داشته‌اند.
2- صحابه و تابعين در دوران فرمانروايي خويش آن را ممنوع و ناجايز قرار داده‌اند.
3- چون زنا عده، طلاق ارث ندارند و نسبت فرزندان آنان نيز ثابت نمي‌شود لذا فرزندان آنان بي‌سرپرست و بدون پدر و مادر مي‌باشند كه تربيت آنان در جامعه به عهده‌ي چه كساني خواهند بود؟ و اگر آن شخص در يك روز با عده كثيري از زنان عقد نكاح موقت بندد و از همه داراي اولاد و فرزند بشود او فرزندانش را چگونه مي‌شناسد و با آنان رابطه برقرار مي‌كند.
4- و اگر در روز يك زني با عده كثيري از مردان ارتباط برقرار نمايد و توسط عقد موقت در اختيار آنان قرار گيرد آن فرزندي كه از وي به دنيا مي‌آيد از آن كداميك از مردان خواهد بود؟ و آيا جايز است كه آن زن در يك روز در اختيار افراد زيادي قرار گيرد و مني همه‌ي آنان را در رحم خويش جمع نمايد؟ و آيا مخلوط كردن آب مني مردان مختلف و گوناگون در يك رحم جايز است؟
5- خداوند متعال براي كساني كه توانايي عقد نكاح دائم را ندارند دو راه معرفي مي‌نمايد و آنان را به استعفاف و صبر دعوت و راهنمايي مي‌نمايد اگر نكاح موقت و يك ساعتي براي دفع شهوات جايز بود حتما آن را معرفي مي‌نمود كه هزينه چنداني نيز براي مستمندان نداشت، خداوند متعال مي‌فرمايد: ﴿وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لا يَجِدُونَ نِكَاحاً حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ﴾.
ترجمه: و بايد پاكدامني را اختيار كنند كساني كه توانايي نكاح ندارند تا خداوند آنان را از فضل خويش غني سازد. و در جاي ديگر مي‌فرمايد: ﴿وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلاً أَنْ يَنْكِحَ الْمُحْصَنَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ فَمِنْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمِْ الي قوله ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ الْعَنَتَ مِنْكُمْ وَأَنْ تَصْبِرُوا خَيْرٌ لَكُمْ﴾.
ترجمه: و هر كه نتواند از شما جهت توانگري نكاح كند زنان آزاد مسلمانان را پس بايد كه نكاح كند از كنيزان خود . . . و اين براي كسي است كه از گناه بترسد و آنكه صبر كنيد بهتر است براي شما.
6- خداوند متعال هدف اصلي عقد و ازدواج را تولد و زاد و ولد فرزندان معرفي نموده است.
ولي در نكاح موقت هدف اصلي از ازدواج زنان اطفاء دفع شهوت است. بنا به آيه ﴿مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ﴾ (عفت طلب كنندگان نه شهوت رانندگان) مردود مي‌باشد، و در نكاح زنان و مردان هر دو بايد احصان پاكدامني را اختيار نمايند نه اينكه زن هر لحظه با يك مرد هم بستر شود و آن را داراي ثواب و اجر بي‌پايان بداند.
7- آيه‌ي ﴿فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ﴾ با آيات قبلي و سياق و سياق آيه مرتبط است و چون در آيات گذشته بحث نكاح زنان عقد دائم است اين آيه نيز به آن مرتبط مي‌گردد و در صورتي كه آن را از بحث عقد دائم خارج و به بحث عقد موقت ببريم ارتباط بين آيات منقطع مي‌گردد كه آن مخالف ادبيات عرب است زيرا كه فاء در اينجا براي اتصال و ارتباط است نه اينكه براي انفصال باشد.

متعه بر چه كساني حلال است؟

تشيع روايات كاذبانه زيادي وارد نموده‌اند كه متعه فقط بر كساني جايز است كه از ضوابط و شرايط آن آگاهي كاملي داشته باشند، از امام رضا روايتي نقل مي‌نمايند كه ايشان فرمودند: متعه فقط بر كساني جايز است كه حق آن را بدانند و كساني كه از حقوق متعه بي‌اطلاع و بي‌خبرند عقد متعه بر آنان حرام است؟([1]).


([1]) من لا يحضره الفقيه 2/148 وسايل الشيعه 14/438.

 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه