منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 848
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 360
بازديد کل : 2515095
 
   
روش دعا
صاحب اثر: محمد ابراهیم شمسی  تاريخ درج مقاله:2013-03-24  تعداد بازديد:427
در خصوص روش دعا مطالبي چند، به طور اختصار مي‌آوريم ان شاء الله مفيد واقع شود. وقتي در ادعيه قرآن كه اكثراً منقول از زبان پيامبران هستند و قطعاً آنها داراي علم بسيار بيشتري نسبت به ما درباره روش دعا بودند، مي بينيم همه آن ادعيه با نام مقدس رب شروع شده اند يعني: اي پرورش دهنده من ... ما هم بر اساس اسوه بودن تمام پيامبران در تمام شئون از جمله طريق دعا بايد كه به مانند آنها دعا كنيم تا ان شاء الله زودتر مستجاب شده و آنچه خير از نظر رب ما است همان اجرا شود چرا كه گاهي اوقات چيزي كه مي‌خواهيم خيري در

 

در خصوص روش دعا مطالبي چند، به طور اختصار مي‌آوريم ان شاء الله مفيد واقع شود. وقتي در ادعيه قرآن كه اكثراً منقول از زبان پيامبران هستند و قطعاً آنها داراي علم بسيار بيشتري نسبت به ما درباره روش دعا بودند، مي بينيم همه آن ادعيه با نام مقدس رب شروع شده اند يعني: اي پرورش دهنده من ... ما هم بر اساس اسوه بودن تمام پيامبران در تمام شئون از جمله طريق دعا بايد كه به مانند آنها دعا كنيم تا ان شاء الله زودتر مستجاب شده و آنچه خير از نظر رب ما است همان اجرا شود چرا كه گاهي اوقات چيزي كه مي‌خواهيم خيري در آن نيست.
نكته بعد در روش دعا اين است كه، ابتدا آن حمد و تزكيه خداوند متعال باشد كه نمونه آن همين سوره حمد است كه با حمد و تسبيح خداوند شروع شده و طبق آيه 10 سوره يونس آخر دعاها با الحمدلله تمام شود، اين دو مطلب در آيه 10 سوره مباركه يونس آمده اند: ﴿دَعْوَاهُمْ فِيهَا سُبْحَانَكَ اللَّـهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَامٌ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ﴾ (يونس: 10). «دعاشان در آنجا «سبحانك اللّهمّ» و درودشان در آنجا «سلام» است و پايان دعاشان [اين است‏] كه: الحمد للَّه ربّ العالمين».
مطلب بعد آنچنان كه از بزرگان دين متواتراً منقول است قبل و بعد دعا ذكر صلوات در استجابت ان شاء الله تعالي مؤثر مي‌باشد و خداوند متعال فرموده: صلوات بر نبي را قطعاً مستجاب مي كنم، و آيه 56 احزاب اين مطلب را مي فرمايد: ﴿ إِنَّ اللَّـهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا﴾ (احزاب: 56).
«بى گمان خداوند و فرشتگانش بر پيامبر درود مى‏فرستند. اى مؤمنان [شما نيز] بر او درود بفرستيد و چنان كه بايد سلام بگوييد».
پس وقتي دو دعا قبل و بعد را مستجاب نمايم از من به دور است كه دعاي مياني را مستجاب نكنم. البته اينطور نيست كه اگر صلوات نفرستيم دعايمان مستجاب نشود و خداوند محتاج صلوات ما نيست بلكه اخلاص را در هر امري از ما مي‌خواهد و آن هم نتيجه اش به خود ما بر مي‌گردد و خداي نكرده با اين كلام در پي ايجاد بدعتي نيستيم.
مطلب مهم ديگر اينكه با توجه به آيه كريمه ﴿وَلِلَّـهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا﴾ (اعراف: 180). «براي خداوند اَسماء نيكويي مي باشد پس او را به آن نامها بخوانيد»
چنين آمده كه براي هر نوع خواسته و تقاضايي او را به اسمهاي هم سنج آن موضوع بخوانيد تا ان شاء الله زودتر مستجاب شود. مثلاً وقتي ما به ادعيه قرآني كه از زبان پيامبران صلوات الله عليهم اجمعين توجه مي‌كنيم آنها براي فرزند دار شدن معمولاً از كلمه، يا وهاب! و از اين قبيل استفاده مي‌نمودند براي وسعت رزق يا رزاق، يا ذالقوة المتين و ... بكار مي بردند براي نجات از سختي يا «أرحم الراحمين» مي‌گفتند يا در انتهاي دعا، «إنك أنت أرحم الراحمين» بكار مي بردند ازآنجا كه علم پيامبران از ما به اصطلاح عوام بيشتر بوده خداوند آنجا كه دعا يكي از ايشان را مستجاب ياد فرموده اگر ما به همان طريق دعا كنيم به شرط ايمان و استغفار و اخلاص، آن دعا را مستجاب مي بينيم.
لذا دعا به طريق انبياء راهي است براي ياد گرفتن طريق دعا و اظهار نياز به درگاه خداي واحد. بنابراین به جای دعا و عرض خواسته از انبیاء و غیره به روش آنها دعا نمائیم و هدف آنها هم یاد دادن دین خداوند بود و روش دینداری، نه قرار دادن خود به عنوان إله و مستجاب کننده دعا.
در آخر ادعيه قرآني، با توجه به خواسته، جملات «إنك أنت على كل شيء قدير، إنك أنت الوهاب، وأنت خير الراحمين، رب العالمين، أرحم الراحمين، السميع العليم، قريب مجيب، والله قدير والله غفور رحيم، إنك أنت العزيز الحكيم، ربنا عليك توكلنا وإليك أنبنا وإليك المصير، إن الله قوي عزيز، إن الله سميع بصير، والله ذوالفضل العظيم، الروف رحيم، الغفور الرحيم و ...» بياوريم البته اگر در آيات مربوط به جملات بالا دقت نمائيد مي بينيد بعضي از آنها مربوط به دعا پيامبران نيست بلكه خداوند يك الگو به خواننده قرآن مي دهد كه در صورت فلان مشكل بدين طريق عمل كن تا رهايي يابي و به خواسته ات برسي. مثلاً در جمله: «والله قدير، و الله غفور رحيم» براي نشان دادن دعا براي ايجاد مودت و دوستي بين دو يا چند نفر است يا كلام: ﴿وَاللَّـهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ﴾آيه 6 سوره حشر براي تسلط رسل همچنين داعيان حق بر مخالفان است و كلام: ﴿رَبَّنَا إِنَّكَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ ﴾ كه در ادامه آيه 10 سوره حشر آمده براي طلب بخشش براي خود و ديگران همچنين زدودن غل و غش از دل نسبت به ساير دوستان مي باشد. همه اينها به شرط اعتقاد و حتي گاهي بدون اعتقاد و براي جلب ايمان به خدا در صورتيكه همراه با اخلاص و استغفار باشد ان شاء الله در رسيدن به حوائج مؤثر است و اين اثر معجزه قرآن است براي مؤمنين. ﴿نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ﴾ (إسراء: 82). «همانا در قرآن براي اهل ايمان مايه شفا و رحمت وجود دارد»

درخصوص آداب دعا مواردي لازم به ذكر است كه مي آوريم:
1- با اخلاص دعا نمايد. 2- دعا را با حمد و ثناي خداوند و درود بر پيامبر آغاز كند و در پايان آن، نيز چنين كند. 3- با شك و ترديد دعا نكند و به اجابت آن يقين داشته باشد. 4- در دعا اصرار ورزد و در پذيرش آن شتاب نورزد. 5- حضور قلب داشته باشد. 6- در هر حال (شادي و غم) دعا كند. 7- تنها از خدا بخواهد. 8- در حق خود، خانواده، دارايي و فرزندانش، دعاي بدي نكند. 9- با صداي آرام و معتدل دعا كند. 10- به گناهان خود اعتراف كند و طلب آمرزش نمايد همچنين به نعمت هاي خدا اعتراف كند و شكر آنها را بجاي آورد. 11- به شيوه سجع (دعا كردن با وزن و آهنگ) خود را به زحمت نيندازد. 12- با فروتني و بيم و اميد دعا كند. 13- توبه كند و حق ديگران را به آنها برگرداند. 14- سه بار دعا را تكرار كند. 15- رو به قبله دعا كند. 16- هنگام دعا دستها را بلند كند. 17- حتي الإمكان با وضو دعا كند. 18- در دعا از حد خود تجاوز نكند يعني نه صدايش را بلند كند و نه چيز نادرستي را از خدا بخواهد. 19- قبل از خود براي ديگران دعا كند. 20- در دعا به اسمهاي حسني و صفات علياي خداوند و اعمال نيك خود و دعا شخص صالح زنده و حاضر، متوسل شود. يعني به آن شخص زنده بگويد برايش دعا كند. 21- خوراك و لباس دعا كننده حلال باشد. 22- براي انجام گناه و معصيت و گسستن پيوند خويشاوندي، دعا نكند. 23- دعاهايش امر به معروف و نهي از منكر باشد. 24- از گناه پرهيز نمايد. 25- با تضرع و زاري دعا كند. 26- با اظهار نياز، فقر و تنگدستي و پريشاني خود را در پيشگاه خدا آشكار سازد.

در مورد اوقات اجابت دعا موارد ذيل را مي توان گفت:
1- شب قدر. 2- نيمه آخر شب و بعد از نمازهاي واجب و فرض. 3- بين اذان و اقامه. 4- هنگام باريدن باران. 5- هنگام يورش لشكر براي جهاد در راه خدا. 6- پاسي از شب (كه همان يك سوم آخر شب تا نماز صبح است). 7- قسمتي از روز جمعه كه بنابر قول راجح، پس از نماز عصرتا هنگام غروب است و احتمال دارد هنگام خطبه و نماز باشد كه اين قول ضعيف است. 8- هنگام نوشيدن آب زمزم. 9- در سجده. 10- دعاي مسلمان براي مسلمان در غياب او. 11- هنگام بيدار شدن از خواب در شب. 12- دعا بعد از خواندن «لا إله إلا أنتَ سبحانك إنِّي كُنتُ من الظالمين» 13- دعا در هنگام مصيبت و پس از دعاي «إنَّا لله وإنَّا إلَيهِ راجعون اللَّهُمَّ أْجُرْنِيْ في مُصِيبَتِيْ وَاخْلُفْ لِيْ خَيْراً مِنْهَا» 14- دعاي مردم بعد از وفات شخص. 15- دعاي روز عرفه. 16- دعاي بعد از زوال خورشيد قبل از ظهر. 17- دعاي در ماه مبارك رمضان. 18- هنگام اذان. 19- در حالت خشوع و اخلاص زياد قلب.
و اما كساني كه دعايشان اجابت مي شود:
1- دعاي مظلوم. 2- دعا و نفرين والدين براي فرزندانشان. 3- دعاي مسافر. 4- دعاي شخص روزه دار. 5- دعاي كسي كه در سختي و ناراحتي قرار گرفته باشد. 6- دعاي فرزند صالح براي والدينش.
مكانهايي كه دعا در آن زودتر اجابت مي شود:
1- كنار جمره اول (صغري) دوم (وسطي) پس از رمي. 2- داخل كعبه. 3- بالاي صفا و مروه. 4- دعا نزديك مسجد الحرام.

و بالآخره علل عدم اجابت دعا به قرار ذيل مي باشد:
1- عجله كردن. 2- حكمت رباني. 3- دعا براي انجام گناه با قطع صله رحم. 4- خوردن مال حرام، نوشيدن حرام و پوشيدن لباس حرام. 5- عدم جزم و قطعيت در دعا. 6- ترك امر به معروف و نهي از منكر. 7- استيلاء و غالب شدن غفلت، شهوت و هواي نفس. 8- عدم خشوع در نماز و عدم بيم و اميد.
عوامل پذيرش دعا:
1- خوردن و نوشيدن طعام حلال. 2- عدم طلب تاخير دعا. 3- دعا براي انجام گناه يا قطع صله رحم نباشد. 4- امر به معروف و نهي از منكر. 5- دعا با يقين و اصرار در آن. 6- حضور قلب و پرهيز از غفلت. 7- خشوع (جمع شدن حيا و حضور كامل). 8- دوري جستن از معاصي. 9- اخلاص در دعا براي خداوند سبحان.

 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه