منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 817
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 195
بازديد کل : 2051314
 
   
آیا پیامبر دعای تحویل سال را می خواندند؟
صاحب اثر: سایت مجموع الفتاوای اهل سنت و جماعت   تاريخ درج مقاله:2013-03-24  تعداد بازديد:464
آیا تبریک گفتن به مناسبت سال نو جایز است؟ شماره فتوى 4476 آیا تبریک گفتن به مناسبت سال نو جایز است؟ الحمدلله، اگر منظور از تبریک گفتن به دیگران، تبریک به مناسبت عید باشد این امر جایز نیست بجز عید رمضان یا فطر و عید قربان، زیرا اعیاد مسلمین سه تا هستند: عید فطر، عید قربان و روز جمعه، و جز این اعیاد برای مسلمان عید دیگری وجود ندارد و مسلمانان نباید بغیر از دو عید (فطر و قربان) به هم تبریک گویند زیرا ثابت شده است که صحابه بزرگوار این اعیاد را به هم تبریک می گفتند (منبع: الفتح 2/446 و "الف

 

آیا تبرک گفتن به مناسبت سال نو جایز است؟
شماره فتوى 4476


آیا تبریک گفتن به مناسبت سال نو جایز است؟

الحمدلله،
اگر منظور از تبریک گفتن به دیگران، تبریک به مناسبت عید باشد این امر جایز نیست بجز عید رمضان یا فطر و عید قربان، زیرا اعیاد مسلمین سه تا هستند: عید فطر، عید قربان و روز جمعه، و جز این اعیاد برای مسلمان عید دیگری وجود ندارد و مسلمانان نباید بغیر از دو عید (فطر و قربان) به هم تبریک گویند زیرا ثابت شده است که صحابه بزرگوار این اعیاد را به هم تبریک می گفتند (منبع: الفتح 2/446 و "الفتاوی الکبری" (2/228)).

ولی تبریک گفتن بمناسبت روز جمعه از سلف صالح مشاهده نشده است و لذا علما آنرا مشروع نمی دانند.( مراجعه شود به : فتوای شیخ صالح فوزان - " مجلة الدعوة الإسلامیة ")

بنابراین جایز نیست که به کسی گفته شود: عید نوروز شما مبارک!

اما اگر منظور از تبریک گفتن بمناسبت تغییر ایام و تحویل سال جدید باشد و لفظ "عید" در آن ذکر نشود یا اینکه اصلا منظور از تبریک، مناسبت آن با عیدی باستانی نباشد، مثلا گفته شود :"سال نو مبارک" در اینصورت بنظر نمی رسد گفتن آن ایرادی داشته باشد، هرچند بهتراست شخص شروع کننده تبریک به دیگران نباشد بلکه در جواب دیگران به وی تهنیت گوید.

در مورد تهنیت گفتن بمناسبت سال جدید هجری قمری از شیخ محمد بن صالح العثیمین سوال پرسیده می شد که ایشان چنین جواب می دهند:

" اگر فردی تبریک گفت، پس جوابش را بده ولی نباید آغازگر تبریک گفتن به احدی بود، و این رای صواب در این مسئله است. اگر به تو گفته شود:"این سال جدید بر تو تهنیت باد" تو در جواب بگو:"خداوند این سال جدید را خیر و برکت قرار دهد" اما انسان نبایستی خود آغازگر تبریک به دیگران باشد زیرا نمی بینم که چنین چیزی یعنی تبریک گفتن بمناسبت سال جدید از صحابه و سلف وارد شده باشد" (المصدر إجابة السؤال رقم 835 من اسطوانة موسوعة اللقاء الشهری والباب المفتوح ‏)

و البته همانطور که گفته شد، این حکم برای زمانی بود که منظور از تبریک گفتن ، تبریک بمناسبت عید نوروز نباشد، زیرا این امر حرام است و در اسلام عید نوروز وجود ندارد و بلکه از اعیاد مجوسیان است. فقط اگر هدف از تبریک، تهنیت گفتن بمناسبت تحویل سال جدید باشد نه تبریک عید، همانطور که گفته شد اگر شخص آغازگر تبریک نباشد جایز است که در جواب دیگران بدانها تهنیت گوید.

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com

 

آیا پیامبر دعای تحویل سال را می خواندند؟
شماره فتوى 6207


میخواستم در مورد دعای آغاز سالی که تشیع میخوانند یک کم برایم توضیح بدهید که آیا پیامبر صلی الله علیه وسلم یا امامان یا خلفا این دعا رو در آغاز سال میخواندند یا خیر؟

الحمدلله،
اول باید پرسید که آیا اصلا پیامبر صلی الله علیه وسلم و صحابه رضی الله عنهم و امامان سال نو را گرامی می داشتند؟ بعد پرسیده شود که اگر آنرا گرامی می داشتند چه می کردند و چگونه به همدیگر تبریک می گفتند و چه دعایی سر سال می خواندند؟!

باید بدانیم که نوروز و مهرگان همگی نوعی از آیین و یا حداقل رسوم زرتشتیان و ایرانیان قبل از اسلام بود که آنزمان بعنوان کفار تلقی می شدند، و ربطی به رسم و رسوم مسلمانان ندارد. و روزهایی همچون چهارشنبه سوری و یا نوروز و یا سیزده بدر و یا شب یلدا و غیره هیچکدام اعیاد مسلمین نیستند، بلکه اعیاد مجوسیان آتش پرست است و ما مسلمانان باید از اعیاد کفار برائت کنیم، نه اینکه جاهلانه این روزها را گرامی بداریم. از اینرو هر عملی که منجر به بزرگداشت و گرامیداشت این روزها گردد حرام است.

پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند:
«من تشبه بقوم فهر منهم» یعنی: هر کسی که خودش را شبیه کافران سازد از جمله آنان بشمار میرود.

و باید بدانیم که از نوروز بعنوان یک "عید" نام برده می شود، در حالیکه اگر قرار باشد روزهایی از سال مخصوص شادی و جشن و عید باشد، فقط عید قربان و رمضان جایز است، زیرا «رسول خدا صلی الله علیه وسلم (پس از هجرت از مکه) به مدینه تشریف آوردند، واهالی مدینه دارای دو روز بودند که در آن دو به بازی پرداخته و شادی می کردند، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: این دو روز چیست؟ عرض کردند: ما در زمان جاهلیت در این دو روز به بازی و شادی می پرداختیم، رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: خداوند دو روز دیگر را به جای آن دو برایتان قرار داده است که خیر و نیکی دنیا و آخرت در آن دو قرار دارد: روز عید قربان و روز عید فطر» ابوداود (1134) و نسائی (1556).

پس باید دانست که گرامی داشت و بزرگداشت سر سال ایرانی (نوروز) جایز نیست، چه برسد به اینکه دعای مخصوصی در آن وقت خوانده شود.

و حتی سلف صالح این امت (پیامبر صلی الله علیه وسلم و خلفا و امامان) به مناسبت آغاز سال نو به همدیگر تبریک هم نمی گفتند، چه برسد به اینکه دعای تحویل سال خوانده باشند و به همدیگر یاد بدهند!

بنابراین آن دعایی که به دعای تحویل سال و دعای نوروز موسوم شده اصلی در شریعت ندارد و خواندن آن بدعت می باشد.

والله اعلم


وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com

 

حکم تجلیل و بزرگداشت از نوروز به نیت تفریح و شادی چیست؟
شماره فتوى 6155


ملای مسجد ما در شهر مزار فتوا داده است که تجلیل نوروز بعنوان دین درست نیست اگر به عنوان یک روز تفریح باشد اشکالی ندارد.آیا این گفته و فتوای ایشان صحیح است؟

الحمدلله،
تجلیل از نوروز به هر دلیلی باشد حرام است، زیرا این روز، از اعیاد کفار مجوسی است، بنابراین بزرگداشت آن بعنوان دین باشد یا تفریح حرام است، زیرا شادی و تفریح کردن در روز اعیاد کفار جواز شرعی ندارد. چرا که شریعت پاک اسلام با طلوع خود هر نوع رسم و رسوم جاهلی را مردود اعلام کرد، و بجای آنها دو عید مبارک رمضان و قربان را جایگزین کرد تا مسلمین در آن دو روز فضل خداوند متعال را خواستار شوند و از برکات آن بهره مند گردند.

بعنوان مثال در حدیث صحیحی از انس رضی الله عنه وارد شده که گفت: «قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِینَةَ وَلَهُمْ یَوْمَانِ یَلْعَبُونَ فِیهِمَا ، فَقَالَ : مَا هَذَانِ الْیَوْمَانِ ؟ قَالُوا : کُنَّا نَلْعَبُ فِیهِمَا فِی الْجَاهِلِیَّةِ . فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: (إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَبْدَلَکُمْ بِهِمَا خَیْرًا مِنْهُمَا : یَوْمَ الْأَضْحَی ، وَیَوْمَ الْفِطْرِ). صححه الألبانی فی السلسلة الصحیحة (2021).

یعنی: «رسول خدا صلی الله علیه وسلم (پس از هجرت از مکه) به مدینه تشریف آوردند، واهالی مدینه دارای دو روز بودند که در آن دو به بازی پرداخته و شادی می کردند، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: این دو روز چیست؟ عرض کردند: ما در زمان جاهلیت در این دو روز به بازی و شادی می پرداختیم، رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: خداوند دو روز دیگر را به جای آن دو برایتان قرار داده است که خیر و نیکی دنیا و آخرت در آن دو قرار دارد: روز عید قربان و روز عید فطر» ابوداود (1134) و نسائی (1556).

حال ببینید! در این حدیث اهالی مدینه که در آن دو روز شادی و تفریح می کردند، باز پیامبر صلی الله علیه وسلم آنرا رد کردند، و نفرمود که اگر " تجلیل از آن دو روز بعنوان دین درست نیست اما اگر به عنوان یک روز تفریح باشد اشکالی ندارد."

بعضی از علما فرموده اند که آن دو روزی را که اهل مدینه در آن به شادی می پرداختند، همان عید نوروز و مهرگان ایرانیان بوده که به میان اعراب نیز راه یافته بود..

به هر حال مهم نیست که آن دو روز چه روزهایی بودند، مهم آنست که پیامبر صلی الله علیه وسلم آنرا انکار نمود و به مردم اجازه نداد تا در آن روزها به جشن یا تفریح بپردازند و یا آنرا بزرگ بدارند و به هم تبریک بگویند.

اصلا چه مسلمانی است که نوروز را به نیت و قصد دین تجلیل کند؟! چرا که اگر فرد مسلمان باشد دیگر اعتقادی به آیین مجوسیت ندارد، لذا اگر آن روز را نیز بزرگ بدارد، هدفش در حقیقت تفریح و شادی است نه دین.. ولی به هر حال حتی با این هدف نیز جایز نیست، زیرا دیدیم که در حدیث فوق اهالی مدینه که آن دو روز را به شادی و تفریح می پرداختند، باز رسول خدا صلی الله علیه وسلم آنرا رد کردند.

از طرفی تفریح کردن در آنروز در حقیقت مشابهت ساختن خود به کفار است، در حالیکه رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: «من تشبه بقوم فهو منهم» رواه أحمد وغیره بسند جید

«کسی که از گروهی تقلید کرد از جمله ی آنها است».

به فتوای (4487) نیز مراجعه کنید.

والله اعلم


وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com

 

حکم بیرون رفتن در روز 13 فروردین ( سیزده بدر ) چیست؟
شماره فتوى 4504


حکم بیرون رفتن در روز 13 فروردین ( سیزده بدر ) چیست؟ زیرا میگویند در زمان ابراهیم(ع) مردم مشرک چنین میکردند.

الحمدلله،
در شرع پاک اسلام به رسومات و آداب و فرهنگهای ملل مختلف احترام گذاشته می شود البته به شرطیکه مخالف با تعالیم اسلام نباشد. و شکی نیست که مراسمات چهارشنبه سوری و نوروز و سیزده بدر از رسومات جاهلی ایران قبل از اسلام هستند و بخشی از یک آیین خرافی است و شکی وجود ندارد که آن اعیاد و رسومات با تعالیم اسلام در تضاد هستند و لذا بر مسلمانی که محبت خدا و رسولش را در قلب خود می پروراند شایسته نیست که چنین اعیاد و رسومی را انجام دهد و بر او حرام است. سیزده بدر یکی از رسومات جاهلی است که شاید نزد برخی بصورت عرف درآمده باشد ولی از آنجائیکه این رسم و این یادبود جزوی از یک آیین خرافی بوده و منشاء اصلی آن عرف نبوده بلکه آیین بوده است، لذا انجام و برگذاری و یادبود این روز یا چهارشنبه سوری به هر قصد و نیتی که صورت بگیرد حرام است و الی الابد تحت هیچ شرایطی و با هیچ نیتی بر مسلمانان مباح نخواهد شد.

پیامبر صلی الله علیه وسلم هنگامی که در مدینه تشریف داشتند جشن نوروز را که اعراب به تقلید ایرانیان گرامی می داشتند نفی نمودند:

انس بن مالک می گوید:«قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِینَةَ وَلَهُمْ یَوْمَانِ یَلْعَبُونَ فِیهِمَا فَقَالَ مَا هَذَانِ الْیَوْمَانِ قَالُوا کُنَّا نَلْعَبُ فِیهِمَا فِی الْجَاهِلِیَّةِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَبْدَلَکُمْ بِهِمَا خَیْرًا مِنْهُمَا یَوْمَ الْأَضْحَی وَیَوْمَ الْفِطْرِ»[ابوداود]

رسول خدا صلی الله علیه وسلم (پس از هجرت از مکه) به مدینه تشریف آوردند واهالی مدینه دارای دو روز بودند[روز نوروز و مهرگان(یکی دیگر از اعیاد مجوسیان)] که در آن دو به بازی پرداخته و شادی می کردند، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: این دو روز چیست؟ عرض کردند: ما در زمان جاهلیت در این دو روز به بازی و شادی می پرداختیم، رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: خداوند دو روز دیگر را به جای آن دو برایتان قرار داده است که خیر و نیکی دنیا و آخرت در آن دو قرار دارد: روز عید قربان و روز عید فطر.

همچنانکه مشاهده می شود رسول خدا صلی الله علیه وسلم آن دو عید را تأیید نفرمود، و آنها را به حال خود رها نکرد تا طبق معمول به بازی در آن دو روز بپردازد، بلکه فرمود: خداوند آن دو را برایتان با دو روز دیگر عوض کرده است. و تعویض چیزی با چیز دیگر اقتضا می کند که مورد دوم ترک شود، چرا که امکان جمع شدن مورد تعویضی با شیء تعویض شده وجود ندارد و بدین علت لفظ تبدیل و تعویض(در زبان عرب) استعمال نمی شود مگر آنکه جمع بین دو چیز ترک گفته شود. پس این قول رسول خدا صلی الله علیه وسلم که می فرماید:«إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَبْدَلَکُمْ بِهِمَا خَیْرًا مِنْهُمَا» اقتضا می کند که از جمع بین (نوروز و مهرگان)با دو عید قربان و فطر و انجام همزمان آنها خودداری شود.

و سیزده بدر از خود نوروز حرمتش بیشتر است اللخصوص که برخی از مردم در آنروز مرتکب برخی از اعمال خرافی و شرک آلود می شوند بعنوان مثال در مناطق کردستان در این روز هر شخصی به نیت پاک کردن خود از عدد به اصطلاح نحص سیزده ، سیزده عدد سنگ را درون چاهی می اندازند یا اینکه سیزده سنگ را به پشت سر خود می اندازند! تا بدین طریق سالی خالی از بدیمنی و بدشگونی برای خود تضمین کنند!! و شکی نیست که این اعمال جزو امورات شرکی است که با تعالیم اسلام در باب توحید در تضاد آشکار است.

اما ماجرای ابراهیم علیه السلام و خارج نشدن وی با افراد روستا یا شهر را نمی دانیم که آیا به این روز ارتباط دارد یا خیر؟ و باید این ادعا به اثبات برسد. ولی جدای از این قضیه حرمت برگزاری رسومات چهارشنبه سوری و سیزده بدر جدای از این مطلب ثابت است و آن بعلت مخالفت با اعیاد مسلمین است و برگزاری اعیاد کفار حرام است.

والله اعلم


وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com

 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه