منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 817
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 198
بازديد کل : 2051317
 
   
مطالبی به مناسبت نوروز 1
صاحب اثر: سایت جامع الفتاوای اهل سنت   تاريخ درج مقاله:2013-03-24  تعداد بازديد:189
حکم پولی که کارمندان بعنوان عیدی سر سال می گیرند چیست؟ شماره فتوى 4531 آیا گرفتن عیدی (عید نوروز) جایز است اگر جایز نیست کارمندانی که این پول به حسابشان واریز می شود را باید چکار کنند؟ الحمدلله، گرفتن هدیه به نیت عید نوروز جایز نیست زیرا نوروز از اعیاد مسلمین نیست و بزرگداشت اعیاد غیر مسلمین جایز نیست و لذا عیدی گرفتن یا عیدی دادن به نیت نوروز جایز نیست. و چنانکه پولی که در حساب کارمندان واریز می شود به مناسبت عید نوروز باشد، گرفتن آن جایز نیست و اگر به حسابش واریز شد باید به نیت انف

حکم پولی که کارمندان بعنوان عیدی سر سال می گیرند چیست؟
شماره فتوى 4531


آیا گرفتن عیدی (عید نوروز) جایز است اگر جایز نیست کارمندانی که این پول به حسابشان واریز می شود را باید چکار کنند؟

الحمدلله،
گرفتن هدیه به نیت عید نوروز جایز نیست زیرا نوروز از اعیاد مسلمین نیست و بزرگداشت اعیاد غیر مسلمین جایز نیست و لذا عیدی گرفتن یا عیدی دادن به نیت نوروز جایز نیست.

و چنانکه پولی که در حساب کارمندان واریز می شود به مناسبت عید نوروز باشد، گرفتن آن جایز نیست و اگر به حسابش واریز شد باید به نیت انفاق و رهایی از آن پول آنرا در میان فقرا ببخشد و البته نباید نیت صدقه را داشته باشد زیرا صدقه از مال پاک دارای ثواب است و پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند: " إن الله طیب لا یقبل إلا طیبا " آمده است.یعنی الله تعالی پاک است و جز پاک را نمی پذیرد.

اما اگر پولی که برای کارمندان واریز می شود به نیت عید نوروز نباشد بلکه به نیت پاداش سر سال باشد، در اینصورت گرفتن آن ایرادی ندارد.
والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com

 

ذکر احادیثی که در مردود کردن نوروز و دیگر اعیاد کفار آمد ه اند.
شماره فتوى 4487


لطفاً احادیث شریف را که بخاطر نوروز امده برایم ارسال بدارید. بخاطری که بعضی برادران ثبوت میخواهند، مثلاً وقتی که پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم به مدینه منوره تشریف آوردن مردم را از تجلیل از نوروز منع نمودند. اگر کسی که از یک قوم پیروی نماید با انها محشر میشود؟

الحمدلله،
اسلام به تمامی آداب و رسوم ملل مختلف احترام می گذارد و آنها را منتفی نمی کند مگر اینکه آن آیین و رسوم مخالف با تعالیم اسلام و توحید باشد.

و این قاعده فقط مخصوص ملل غیر عرب نیست بلکه خود عرب نیز مشمول این حکم شده اند.

اما نوروز قبل از اینکه یک رسم تفریحی باشد ، یک آیین و رسم دینی است که قبل از اسلام ایرانیان آنرا با توجه به تعالیم زرتشت انجام می دادند، لذا پیامبر صلی الله علیه وسلم هنگامی که در مدینه تشریف داشتند جشن نوروز را که اعراب به تقلید ایرانیان گرامی می داشتند نفی نمودند:

انس بن مالک می گوید:«قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِینَةَ وَلَهُمْ یَوْمَانِ یَلْعَبُونَ فِیهِمَا فَقَالَ مَا هَذَانِ الْیَوْمَانِ قَالُوا کُنَّا نَلْعَبُ فِیهِمَا فِی الْجَاهِلِیَّةِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَبْدَلَکُمْ بِهِمَا خَیْرًا مِنْهُمَا یَوْمَ الْأَضْحَی وَیَوْمَ الْفِطْرِ»[ابوداود]

رسول خدا صلی الله علیه وسلم (پس از هجرت از مکه) به مدینه تشریف آوردند واهالی مدینه دارای دو روز بودند[روز نوروز و مهرگان(یکی دیگر از اعیاد مجوسیان)] که در آن دو به بازی پرداخته و شادی می کردند، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: این دو روز چیست؟ عرض کردند: ما در زمان جاهلیت در این دو روز به بازی و شادی می پرداختیم، رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمود: خداوند دو روز دیگر را به جای آن دو برایتان قرار داده است که خیر و نیکی دنیا و آخرت در آن دو قرار دارد: روز عید قربان و روز عید فطر.

همچنانکه مشاهده می شود رسول خدا صلی الله علیه وسلم آن دو عید را تأیید نفرمود، و آنها را به حال خود رها نکرد تا طبق معمول به بازی در آن دو روز بپردازد، بلکه فرمود: خداوند آن دو را برایتان با دو روز دیگر عوض کرده است. و تعویض چیزی با چیز دیگر اقتضا می کند که مورد دوم ترک شود، چرا که امکان جمع شدن مورد تعویضی با شیء تعویض شده وجود ندارد و بدین علت لفظ تبدیل و تعویض(در زبان عرب) استعمال نمی شود مگر آنکه جمع بین دو چیز ترک گفته شود. پس این قول رسول خدا صلی الله علیه وسلم که می فرماید:«إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَبْدَلَکُمْ بِهِمَا خَیْرًا مِنْهُمَا» اقتضا می کند که از جمع بین (نوروز و مهرگان)با دو عید قربان و فطر و انجام همزمان آنها خودداری شود.

پس مردود نمودن عید نوروز از سوی پیامبر صلی الله علیه وسلم بصورت مطلق بوده است و ایشان اشاره ای نکردند که در صورت نیت افراد به برگذاری عید بر اساس تفریح ایراد ندارد!

از سویی برخلاف تصور بسیاری از افراد آنرا جزو رسوم اجداد خود دانسته و بدان افتخار می کنند و بدین طریق بسیاری از مسلمانان را به سوی زرتشت و آیین اجدادشان تشویق می کنند،

خداوند می فرماید:﴿وَالَّذِینَ لَا یَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِرَامًا﴾[ فرقان 72] «و بندگان خدا کسانی اند که در مجالس زور(منحرف و نادرست) حضور پیدا نمی کنند و هنگامی که [اتفاقی] بر اهل باطل و سخنان پوچ و یاوه گذر کردند؛ با انکار از آنها روی گردانده و دور می گردند.»

ابوالعالیه، طاوس، ضحاک، ربیع بن انس و غیر ایشان الزور را به [اعیاد مشرکین] تفسیر نموده اند. و در روایتی از ابن عباسم آمده است که می فرماید:[منظور از الزور اعیاد مشرکین است.][ تفسیر ابن کثیر ج 3 و کتاب اقتضاء الصراط المستقمیم ج 1]

هنگامی که خداوند شرکت نکردن در مجالس الزور را مدح فرموده است، شرکتی که صرفاً حضور دیداری یا شنیداری است و بس، همراهی کردن با آنها با انجام عمل الزور که حضور صرف در آن مجالس و استماع یا رؤیت تنها نیست، چه حکمی خواهد داشت؟ پس در حقیقت این آیه شرکت نجستن در اعیاد کفار را تشویق کرده است، و حضور در آن را بدان علت که خداوند آن را الزور نامیده، مکروه می داند.

و آنچه که مسلم است، انجام این عید با هر نیتی که باشد جزو اعیاد مشرکین است و جزو اعیاد مسلمین نیست و کسی که اظهار می دارد برگذار نمودن اعیاد غیرمسلمانان با هدف تفریح ایرادی ندارد نیاز به جواز شارع از کتاب و سنت دارند و با ادعا این امر ثابت نمی شود. و برگذاری این عید تشبیه شدن به کفار است و انواع مفاسد حاصل از تشبه به کفار در اعیاد را می توان بصورت زیر ذکر کرد:

1. همچنانکه اشاره شد اعیاد از جمله شرایع و آداب دینی است و موافقت با کفار در همه اعمال عید موافقت در کفر آنها، و موافقت در بعضی از فروع آن، موافقت در بعضی از شعب کفر است. و هیچ شکی در این نیست که همراه شدن با کفار در عیدشان به همراهی و موافقت با تمام کفر آنها منجر خواهد شد.

2. آنچه کفار در عید انجام می دهند، معصیت خداوند است؛ چرا که یا ساخته دست خودشان بوده و یا به پیامبرشان نسبت داده اند و یا منسوخ گشته است، که در هر دو صورت مسلمان با برگزاری آن عید دچار معصیت می گردد.

3. برگزاری گوشه هایی از آداب عید کفار، به انجام بیشتر اعمال عیدشان منجر خواهد گردید، و آنگاه که آن عید مشهور شد عامّه مسلمین به برگزاری آن می پردازند و اصل آن را فراموش می کنند، تا آنجا که به عادت بلکه عید آنها مبدل گشته و همچون اعیاد دینی محسوب می گردد، بلکه آن قدر بر آن می افزایند که سرانجام به مرگ اسلام و حیات کفر خواهد انجامید.

4. مشابهت با کفار در اعیادشان سبب سرایت رفتارهایی از جانب کفار خواهد شد که مورد لعن و نفرین خدا و رسولش هستند.

5. مشابهت با کفار سبب بروز محبت و دوستی آنها می گردد، دوستی و محبتی که شخص را از دایره اسلام خارج می گرداند.

6. به خاطرتعدد اعیاد و شروع پیش از موعد و خاتمه نیافتن سر وقت، زمان زیادی تلف می شود.

7. در طول این مدت عده ای برای شادی خود، آرامش و آسایش را از افراد زیادی همچون کودکان، افراد مسن و بیماران سلب می کنند.

8. چنین اعیادی سرمایه های کلانی را به هدر می دهد.

9. به علت حاکم بودن فضای تفاخر و تکبر در جامعه، بر قشر فقیر جهت برگزاری این چنین اعیادی فشار زیادی وارد می شود.

10. در چهارشنبه سیاه که به چهارشنبه سوری مشهور است، محیط زیست به شدت آلوده گشته، پول زیادی بدون کمترین فایده ای هدر می رود و افراد زیادی زخمی و یا کشته می شوند.

11. غالباً در چنین اعیادی به جای ابراز محبت و به جای آوردن صله رحم که از خصوصیات اعیاد اسلامی است، جنگ و دعوا و کدورت به وجود می آید.

12. اختلاط و بی بند و باری و فساد و دورشدن از انسانیت به اوج خود می رسد.

13. مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر در این اعیاد افراد زیادی را بیمار کرده و یا به کام مرگ می فرستد.

حال کدامیک از مواردی که در بالا بدان اشاره شد، واقعیت ندارد. اگر حقیقت دارند، آیا هیچکدام از آنها مورد تأیید اسلام است؟ اگر جوابت منفی است، پس چطور این روز را جشن می گیری؟

از شبهاتی که مخالفان تحریم این اعیاد ذکر می کنند، به دو مورد اشاره می کنیم:

1. آنچه که شما عید می نامید و حرام می دانید در حقیقت عید نیست بلکه فقط بزرگداشت یا مناسبت و یادبودی است بر خلاف اعیادی که در آنها اذکاری معین، نمازی بخصوص و یا اموری از این قبیل برپا می شود.

جواب:
آنچه شما بزرگداشت یا مناسبت و یا یادبود وقایع تکراری در سال، ماه و یا غیره می نامید، همان معنای عید است.

چرا که عید همچنان که شیخ الاسلام ابن تیمیه می فرمایند:[اسم لما یعود من الإجتماع العام علی وجه معتاد عائد إما بعد السنة أو بعود الأسبوع أو نحو ذلک](اسمی است که بر اجتماعی عمومی اطلاق می گردد که هر از چند گاهی با تجدید و نو شدن سال، هفته و امثال آنها، تکرار می گردد.)که با توجه به این تعریف مراسمی که هر از چند گاه به عنوان عزاداری برپا می شوند هم شامل معنای عید است.

پس به برگزار کنندگان نوروز و دیگر اعیاد کفار می گوییم:

آیا مگر هر ساله برای بزرگداشت نوروز بر سر سفره هفت سین و یا هر مجلس و اجتماع بزرگ و کوچک دیگر جمع نشده و از آن استقبال نمی کنید و مراسم خاصی را برگزار نمی کنید؟

پس در حقیقت آنچه شما انجام می دهید عید است، حال چه آن را عید بنامید و چه اسم دیگری برآن بنهید، چرا که حقیقت امر معتبر است نه اسامی.

مشاهده نموده ایم که بعضی زنا کرده و اسم دیگری بر آن می نهند، ربا می خورند اما چیز دیگری به آن می گویند، همچنانکه رسول خدا ح می فرماید:«یَشْرَبُ نَاسٌ مِنْ أُمَّتِی الْخَمْرَ یُسَمُّونَهَا بِغَیْرِ اسْمِهَا»[ نسائی] (مردمانی از امت من شراب خواهند نوشید ولی با اسم دیگری از آن نام خواهند برد.)

2. بعضی دیگر از مخالفین می گویند: این بزرگداشت ها به مناسبت تجدید طبیعت، آمدن بهار، تمام شدن سرما و اموری از این قبیل است، که هدف از انجام آن تشبه به کفار نیست، بلکه جزو عاداتی است که در شریعت اسلام اصل بر حلال بودن آنهاست.

جواب:
1. با توجه به تحقیقی که در اول بحث آوردیم معلوم شد که بزرگداشت مناسبتهای دینی همچون نوروز و کریسمس و مناسبتهای دنیوی همچون روز مادر، روز زن و روز جهانی کودک از کفار اخذ شده است. و چنانچه فرض کنیم که مسلمانان، خود عیدی بوجود آورده باشند و هیچ کافری قبل از آنها آن را انجام نداده باشد، این امر تشبه به آنها را نفی نمی کند، چرا که احداث اعیاد شاد یا غمگین جهت احیای مناسبتی معین، سنت و شیوه کفار است.

2. برای تشبه به کفار شرط نیست که شخص عملی را به این علت انجام دهد چون کفار آن را انجام می دهند، بلکه همین قدر کافی است که عمل انجام شده از امور اختصاصی کفار بوده و از آنها اخذ شده باشد، همچنانکه در این مورد در صفحات قبل قول شیخ الاسلام ابن تیمیه را آوردیم.

برای تفصیل بیشتر می توانید به فتوای شماره (107) مراجعه کنید.

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com

 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه