منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 817
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 207
بازديد کل : 2051326
 
   
عید نوروز از دیدگاه اسلام
صاحب اثر: ابن جبرین  تاريخ درج مقاله:2013-03-24  تعداد بازديد:198
حکم عید نوروز از دیدگاه أهل سنت چیست؟ الحمدلله، حکم عید نوروز از دیدگاه أهل سنت : پایبند بودن به دین اسلام بر دو عنصر بسیار مهم قرار گرفته است وآنهم : پذیرفتن واطاعت کردن از فرمایشات شارع . منکر شدن وکافر شدن به آئین وعقائد باطل ونادرست .

 

حکم عید نوروز از دیدگاه أهل سنت چیست؟

الحمدلله،

حکم عید نوروز از دیدگاه أهل سنت :
پایبند بودن به دین اسلام بر دو عنصر بسیار مهم قرار گرفته است وآنهم :

پذیرفتن واطاعت کردن از فرمایشات شارع .
منکر شدن وکافر شدن به آئین وعقائد باطل ونادرست .

واز آنجائیکه أعیادی مانند : عید نوروز وکریسمس وغیره از آئین ومقدسات غیر اسلامی بشمار می آید واجب است هر فرد مسلمان منکر این نوع عیدها باشد .

زیرا جشن گرفتن وشاد بودن به این نوع عیدها مانند اینست که شخص آنها را پذیرفته باشد در حالیکه در دین اسلام دو عید بیشتر وجود ندارد وآنهم عید فطر وقربان همانگونه که در حدیثی که أبو داود (1134) ونسائی (1556 از رسول الله صلی الله علیه وسلم روایت کرده اند که فرموده است :

" عَنْ أَنَسٍ رضی الله عنه قَالَ قَدِمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ الْمَدِینَةَ وَلَهُمْ یَوْمَانِ یَلْعَبُونَ فِیهِمَا ، فَقَالَ : مَا هَذَانِ الْیَوْمَانِ ؟ قَالُوا : کُنَّا نَلْعَبُ فِیهِمَا فِی الْجَاهِلِیَّةِ . فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : ( إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَبْدَلَکُمْ بِهِمَا خَیْرًا مِنْهُمَا : یَوْمَ الْأَضْحَی ، وَیَوْمَ الْفِطْرِ ) وصححه الألبانی فی السلسلة الصحیحة (2021).

زمانیکه رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم وارد مدینه شدند مشاهده کردند أهل مدینه دو روز در سال را بعنوان عید اعلام کرده اند ودر آن جشن ومراسم برگزار می کنند که از آن پرسید وگفتند این روزی است که ما در آن جشن می گیریم

رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند : " پروردگار دو روز بهتری را برایتان قرار داده است وآنهم عید فطر وقربان است "

ذهبی رحمه الله درکتاب "التمسک بالسنن والتحذیر من البدع" گفته است:
" أما مشابهة الذِّمة فی المیلاد ، والخمیس ، والنیروز ، فبدعة وحشة"

شباهت با کفار در عید میلاد وپنچ شنبه ( که از عید نصاری محسوب می شود )وعید نوروز از جمله ی بدعتها دور از اسلام بشمار می رود .

وروی عن عبد الله بن عمر رضی الله عنهما أنه قال : من مر ببلاد الأعاجم فصنع نیروزهم ومهرجانهم وتشبه بهم حتی یموت وهو کذلک , حشر معهم یوم القیامة .

از عبدالله ابن عمر وارد شده است که فرمودند :
" اگر شخصی به شهرهای عجمها ( ایرانیان وغیره) سفر کرد ومانند ایشان در نوروز وعیدهایشان شرکت کرد وبه ایشان شباهت نمود وبر همین وضعیت باقی ماند تا از این دنیا رفت پس روز قیامت همراه ایشان حشر خواهد شد .

همچنین قاضی خان فرموده است : "رجل اشتری یوم النیروز شیئا لم یشتره فی غیر ذلک الیوم : إن أراد به تعظیم ذلک الیوم کما یعظمه الکفرة یکون کفرا , وإن فعل ذلک لأجل السرف والتنعم لا لتعظیم الیوم لا یکون کفرا . وإن أهدی یوم النیروز إلی إنسان شیئا ولم یرد به تعظیم الیوم , إنما فعل ذلک علی عادة الناس لا یکون کفرا . وینبغی أن لا یفعل فی هذا الیوم ما لا یفعله قبل ذلک الیوم ولا بعده , وأن یحترز عن التشبه بالکفرة" .

شخصی چیزی را فقط در روز نوروز می خرد وآن چیز را در غیر از آن روز نمی خرد اگر نیتش تعظیم آن روز باشد همانگونه که کفار آن را تعظیم می کنند کفر خواهد بود واگر به قصد ترفه باشد کفر بشمار نمی رود واگر هدیه ی به شخصی داد نه بقصد بزرگداشت آن روز فقط به قصد عادت وتقلید مردم انجام داد کفر نخواهد بود وشایسته است آن فعل را درآن روز انجام ندهد واز مشابهت با کفار بپرهیزد .

شیخ ابن جبرین حفظه الله فرموده است : " لا یجوز الاحتفال بالأعیاد المبتدعة کعید المیلاد للنصاری ، وعید النیروز والمهرجان ، وکذا ما أحدثه المسلمون کالمیلاد فی ربیع الأول ، وعید الإسراء فی رجب ونحو ذلک ، ولا یجوز الأکل من ذلک الطعام الذی أعده النصاری أو المشرکون فی موسم أعیادهم ، ولا تجوز إجابة دعوتهم عند الاحتفال بتلک الأعیاد ، وذلک لأن إجابتهم تشجیع لهم ، وإقرار لهم علی تلک البدع ، ویکون هذا سبباً فی انخداع الجهلة بذلک ، واعتقادهم أنه لا بأس به ، والله أعلم " برگرفته از کتاب "اللؤلؤ المکین من فتاوی ابن جبرین" ص 27 .

جشن گرفتن به عید بدعتگرایان مانند عید نصاری ( مسیحیان ) وعید نوروز وهمچنین جشنهائی مانند مولود پیامبر که در ربیع الاول انجام می گیرد وجشن اسراء ومعراج ومانند آن جایز نبوده ویکی از أمور نوآوری در دین بشمار می آید .

وجایز نیست شخص از غذاهائی که نصاری ( مسیحیان ) وکفار ومشرکین به قصد جشن در آن روز آماده کرده اند بخورد وهمچنین جایز نیست در آن مراسم شرکت کند برای اینکه پذیرفتن دعوتشان دلگرمی برایشان خواهد بود وهمچنین تأئیدی خواهد براین نوع مراسمشان ومدرکی خواهد بود برای برخیهائی که معلومات شرعی ندارند وندانسته به استناد به حضور فلان شخص ایشان نیز حاضر شوند والله أعلم

برگرفته از کتاب "اللؤلؤ المکین من فتاوی ابن جبرین" ص 27 .

وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین
سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com

 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه