منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 848
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 1207
بازديد کل : 2584500
 
   
دلايلي از کتابهاي شيعه مبني بر اعتقادشان به تحريف قرآن
صاحب اثر: مهتدون  تاريخ درج مقاله:2011-12-24  تعداد بازديد:448
علماي شيعه براي چه مي‌گويند قرآن تحريف شده و ناقص است؟

 

ما در يك سلسله از كتاب مطالعه كرديم كه علما اهل تشيع معتقد به تحريف قران هستند اگر امكان دارد يك چند مثال از كتاب هاي مشهور شيعيان برايم بفرستيد همراي با صفحه و جلد ان باشد مخصوصا كتاب هاي باشد كه در ايران قابل دريافت باشدو كتاب كه به دستم رسيده نميدانم تا چي اندازه درسته؟ بنام "حكايت مناظره تاريخ در مورد تحريف قران"، اگر اين كتاب و اين مناظره درست باشد تمام شيعيان بايد از صدق دل تسلم شوند و بگويند كه داشتيم اشتباه ميكرديم.



 

الحمدلله،

هيچ شکي نيست در اينکه قرآن کريم کتاب خداست و معجزه و دليل و حجت رسول الله است که خداوند آن چراغي براي مردم قرار داده تا از هدايات آن رهنمون بشوند، و راه مستقيمي قرار داده که بر آن را بروند، و آن را امام و پيشواي قرار داده تا به آن اقتداء کنند. قران با نقل متواتر، بطور نوشته و شفاهي نسل از نسل بدون هيچ گونه تغيير و تبديل به ما رسيده است. طبق فرمايش خداوند:

﴿إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ﴾.
يعني: «ما قرآن را نازل کرديم و همانا ما نگهدار آنيم».
و فرموده خداوند:
﴿لاَ يأْتِيهِ الْبَاطِلُ مِن بَينِ يدَيهِ وَلاَ مِنْ خَلْفِهِ﴾.
يعني: «هيچ گونه باطلي، نه از پيش رو و نه از پشت سر، به آن راه نمي‌يابد».

اما آيا کساني هستند که قائل به تحريف قرآن باشند وبه قرآني که بين مسلمانان وجود دارد اعتقاد نداشته باشند؟
آري ! عده ي زيادي از علماي شيعه اين امر را در کتب خود ذکر کرده اند وکتابهاي زيادي را براي اثبات تحريف قرآن تاليف کرده اند.
از جمله اين علما مي توان افراد زير را نام برد :

نعمت الله جزايري در کتاب (الانوار النعمانيه)
علي بن ابراهيم قمي در کتاب (تفسير قمي)
محمد باقر مجلسي در کتاب (مرآة العقول من شرح أخبار آل الرسول)
حاج ميرزا حبيب الله هاشمي خوئي در کتاب (منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة)
ابو منصور احمد بن منصور طبرسي در کتاب (الاحتجاج)
نوري طبرسي در کتاب (فصل الخطاب)
محمد بن مرتضي کاشاني ملقب به فيض کاشاني در کتاب (تفسير صافي)
ميثم بحراني در کتاب (شرح نهج البلاغه)
يوسف بحراني در کتاب (الدرر النجفيه)
سيد عدنان بحراني در کتاب (مشارق الشموس الدرية)
سلطان محمد بن حيدر خراساني در کتاب (تفسير بيان السعادة في مقامات العبادة)
ابوالحسن عاملي در کتاب (مرآة الانوار و مشکاه الاسرار)
محمد بن نعمان (شيخ مفيد) در کتاب (مسائل السروريه)
محمد بن حسن الصفار در کتاب (بصائر الدرجات)
سيدعبدالله شبر در کتاب (منية المحصلين في حقيقة طريقة المجتهدين)
محمد بن ابراهيم نعماني
سعد بن عبدالله قمي در کتاب (ناسخ القرآن و منسوخه)
سيد علي بن احمد کوفي در کتاب (بدع المحدثة(
محمد بن مسعود عياشي در کتاب (تفسير عياشي(
شيخ فرات بن ابراهيم کوفي
محمد بن عباس ماهيار
ابو سهل اسماعيل بن علي بن اسحاق بن ابي سهل بن نوبخت
شيخ متکلم و فيلسوف ابو محمد حسن بن موسي
ابو اسحاق ابراهيم بن نوبخت
اسحاق الکاتب
حاجب بن الليث بن سراج
شيخ فضل بن شاذان، در کتاب (الايضاح(
شيخ محمد بن الحسن شيباني در کتاب (تفسيرنهج البيان عن کشف معاني القرآن(
علماي نام برده شده از بزرگترين علماي تشيع هستند ومقام ومنزلت آنها نزد شيعه همانند مقام ومنزلت امام بخاري وابوحنيفه ومالک وشافعي واحمد ابن حنبل وابن تيميه و... نزد اهل سنت است.

حال اين سوال پيش مي آيد که علماي شيعه براي چه مي‌گويند قرآن تحريف شده و ناقص است؟
بخاطر اسباب زيرمعتقد به تحريف در قرآن شده‌اند:
اولاً- عدم ذکر امامت در قرآن کريم:
همانا شيعه اعتقاد دارد که مسأله امامت، در معتقدات اساسي داخل است که منکر آن کافر مي‌گردد، پس متعلق است به ايمانيات مانند ايمان به خدا و رسول (صلى الله عليه وسلم). و مي‌گويند: همانا ولايت افضل‌ترين ارکان اسلام مي‌باشد.
زراره از ابو جعفر روايت مي‌کند که فرمود: اسلام بر پنج چيز بنيان شده: بر نماز و زکات و حج و روزه و ولايت، زراره مي‌گويد: گفتم: و کداميک از آنها افضل‌تر مي‌باشد:
ايشان فرمودند: ولايت افضل مي‌باشد . (يعقوب کليني، کتاب ايمان و کفر – باب دعائم اسلام 2/22(
ولايت با وجود اين همه عظمت و اهميتش براي چه در قرآن ذکر نشده؟
براي چه نماز، و زکات و غير از آن دو از ارکان اسلام در قرآن به طور صريح و واضح ذکر مي‌شود،اما ولايت ذکر نمي‌شود؟
پس هنگامي که اين مشکل پيش آمد، بسوي اين گفتار روي آوردند که قرآن تحريف شده، در آن تغيير ايجاد شده، آيات بسياري از آن حذف شده، کلمات بسياري از آن ساقط گردانيده شده، بزرگان اصحاب و امت اسلامي بخاطر کينه با علي و دشمني با فرزندانش، و بخاطر از بين بردن ميراث رسول الله (صلى الله عليه وسلم) اينها را حذف نموده‌اند
ثانياً: شيعه بخاطر رهايي يافتن از تناقضي که بين قرآن و کتب شيعه درباره مقام و منزلت صحابه (رضي الله عنهم( وجود دارد معتقد به تحريف در قرآن شده‌اند
قرآن کريم فضل و برتري اصحاب رسول الله (صلى الله عليه وسلم) را ذکر مي‌کند، بطوري که قران بر مقام بلند آنها و شأن و مرتبه، و درجه رفيع‌شان گواهي مي‌دهد اما روايتي در کتب شيعه وجود دارد که صحابه را تکفير ميکند. (اين روايات را انشا الله در فرصت هاي بعدي در سرداب مورد بحث قرار خواهم داد(
ثالثاً: از اسبابي که آنان را به طعن در قرآن واداشت، عدم ذکر اساسي ائمه و فضلشان و معجزاتشان و فضل زيارت قبورشان در قرآن کريم، علماي شيعه مجبور شدند که صحابه را به حذف فضايل ائمه و معجزاتشان از قرآن کريم متهم سازند. (سخن و حديث شيعه از فضايل و صفات ائمه‌ بسيار است و خطرناک که به طور مفصل بعدا به آن خواهم پرداخت)

دراينجا به بررسي روايات و احاديث و آراء وارده در کتب شيعه در مورد تحريف قرآن مي پردازيم

نام کتاب : تفسير الصافي

مولف: فيض کاشاني

چاپ کتاب فروشي صدر – تهران جلد 1

تفسير صافي يکي از بزرگترين کتب تفسير نزد شيعه مي باشد. فيض کاشاني صاحب اين تفسير در مقدمه اش درباره نامگذاري اين تفسير مي گويد: " شايسته است که اين تفسير صافي ناميده شود بخاطر پاک و صاف بودن آن از آراء ناصاف و کدر، خسته کننده و سر گردان کننده عامه(منظور اهل سنت(
او مقدمة ششم کتابش را براي اثبات تحريف قرآن تخصيص داده است.

ترجمه فارسي:

مقدمه ششم- درباره جمع‌آوري قرآن، و تحريفش، و اضافه و کمي‌اش و تأويل آن.
مولف بعد از ذکر رواياتي که براي تحريف قرآن از آنان استدلال کرده است نتيجه گيري کرده است که: آنچه که از اين روايت و ديگر از طريق اهل بيت (عليهم السلام) برداشت مي‌شود اين است که همانا قرآني که اکنون نزد ماست، تمام آن نيست، چنانکه بر حضرت محمد (صلى الله عليه وسلم) نازل شد. بلکه چيزهايي از آن مخالف است با آنچه خداوند نازل کرده است.
و برخي از آن تغيير و تحريف شده است. و همانا چيزهاي بسياري از آن حذف گرديده است، از جمله نام علي (عليه السلام) در جاهاي بسيار، و همچنين لفظ «آل محمد» (صلى الله عليه وسلم) بيش از يکبار، و نام منافقين از جاهايش، و چيزهاي ديگر از آن، و همچنين اين قرآن بر ترتيبي که مورد رضا و پسند خدا و رسول الله (عليه وآله وسلم) باشد نيست

نام کتاب : اصول کافي
مولف: يعقوب کليني
ناشر :دارالکتب الاسلامي - تهران
(معتبرترين کتاب حديث نزد شيعه)

ترجمه فارسي :
...
مدتي سکوت کرد و سپس گفت : (يعني حضرت ابا عبدالله گفت :) ما نزد خود مصحف فاطمه داريم و آنها چه دانند که مصحف فاطمه چيست. گفتم : ( يعني أبي بصير " کسي که اين روايت را عمر الحلبي از او نقل مي کند" گفت :) مصحف فاطمه چيست ؟ گفت : (يعني أبا عبدالله عليه السلام گفت: ) مصحفي که در آن سه برابر قرآن شما در آن آيه وجود دارد و به خدا قسم که در آن هيچ حرفي از قرآن شما وجود ندارد.

 

نام کتاب : اوائل المقالات

مولف: شيخ مفيد

انتشارات دارالکتب اسلامي بيروت

 ترجمه فارسي :

همانا اخبار و روايات از ائمه هدي از آل محمد (صلى الله عليه وسلم) درباره اختلاف قرآن، و آنچه که ستمکاران در آن بوجود آورده‌اند از حذف و نقصان بطور مستفيض آمده است‌.

نام کتاب : الزام الناصب في اثبات حجة الغائب

مولف : علي حائري

انتشارات الاعلمي بيروت

 ترجمه فارسي
حضرت علي پس از وفات پيامبر قرآني را که پيامبر به داده بود آورد وخطاب به مردم گفت: ...
اين کتاب خداست که رسول خدا صلي الله عليه وسلم به من دستور داد که آن را براي شما عرضه کنم تا اتمام حجت باشد براي شما در روز قيامت .سپس فرعون و نمرود اين امت (منظور مؤلف ابوبکر صديق رضي الله عنه  است) جواب داد : که ما به قرآن تو محتاج نيستيم . حضرت علي گفت : اين جواب تو را قبلا حبيب من حضرت محمد به من خبر داده بود اما من مي خواستم حجت را بر شما تمام کنم . پس علي رضي الله عنه در حالي که مي گفت : ( لا اله الا أنت وحدک لا شريک لک لا راد لما سبق من عملک و لا مانع لما اقتضته حکمتک أنت الشاهد لي علي عملهم يوم العرض عليک ) به منزل خود بازگشت.

سپس ابن قحافه (ابوبکر رضي الله عنه ) گفت : اي مسلمانان هر کس اگر آيه يا سوره ايي از قرآن نزد خود دارد بياورد ، پس ابو عبيده ابن الجراح ، عثمان ، سعد ابن ابي وقاص ، معاويه ابن ابي سفيان ، عبدالرحمن بن عوف ، طلحه بن عبدالله ، ابو سعيد الخدري ، حسان بن ثابت و گروهي از مسلمانان قرآن را جمع آوري کردند و همه آياتي را که در مذمت آن ها به خاطر کارهايي که بعد از وفات سيد المرسلين انجام داده بودند، آمده بود حذف کردند به همين دليل خيلي از آيات قرآن بي ارتباط به هم است. و قرآني که حضرت علي جمع آوري کرده است نزد صاحب الأمر (ع) محفوظ است و در آن هيچ شکي نيست که کلام خداست.

نام کتاب : نور البراهين

مولف: نعمت الله جزايري

چاپ : انتشارات موسسه نشر اسلامي - قم

ترجمه فارسي :
مي گويم : اصحاب و علماي ما در کتاب هاي اصول حديث و غيره روايات بسيار زيادي در حد تواتر نقل کرده اند که دلالت بر اين مي کند که قرآن تحريف شده است و بسيار در آن نقص و زيادي وجود دارد.

از جلمه روايات : روايات سادات اطهار در مورد آيه : (کُنتُمْ خَيرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ). فرمودند : چطور ممکن است اين امت بهترين امت باشد که حضرت حسين ابن علي را کشته است بلکه آيه به اين شکل بود کنتم خير (أئمة) يعني در شأن اهل بيت نازل شده است و همچنين آن چه را با سندهاي فراوان از ايشان نقل شده است در مورد قول خداوند :( أَيهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيکَ) في (علي)

......)مولف در ادامه ميگويد :) روايات واحاديث در اين مورد (در مورد تحريف قران) اگر همگي ذکر شوند کتاب بسيار بزرگي حاصل ميشود ( يعني روايات در اين مورد بسيار فراوان است )

نام کتاب : تفسير قمي

مولف : شيخ ابوالحسن علي بن ابراهيم قمي

شيخ ابوالحسن علي بن ابراهيم قمي، از اساتيد و مشايخ ثقه‌الاسلام محمد بن يعقوب کليني مي‌باشد. اين تفسير مورد استناد کتب اربعه ( کتب اربعه: الکافي ، من لا يحضره الفقيه ،تهذيب الاحکام ،الاستبصار )است و يکي از منابع اين کتب و مربوط به قرن ۳ و ۴ هجري قمري است.

 

ترجمه فارسي(قسمتهاي درون کادر قرمز)

﴿کُنْتُمْ خَيرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ﴾.
ابو عبدالله (عليه السلام) به خواننده اين آيه گفت: بهترين امت امير المومنين و حسن و حسين بن علي را مي‌کشند!؟ پس به ايشان گفته شد: اي پسر رسول الله پس چگونه نازل شده؟
آنگاه فرمود: نازل شده:
(کنتم خير أئمة أخرجت للناس)

و‌ مي‌گويد: و اما آنچه که از آن تحريف شده فرموده خداوند: ﴿لَکِنِ اللَّهُ يشْهَدُ بِمَا أَنْزَلَ إِلَيکَ في علي أَنزَلَهُ بِعِلْمِهِ وَالْمَلآئِکَةُ يشْهَدُونَ). چنين نازل شد.
و قول خداوند:
﴿يا أَيهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيکَ مِنْ رَبِّکَ في علي وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ﴾
و قول خداوند :
(إِنَّ الَّذِينَ کَفَرُواْ وَظَلَمُواْ آل محمد حقهم لَمْ يکُنِ اللّهُ لِيغْفِرَ لَهُمْ)
و قول خداوند :
(وَسَيعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا آل محمد حقهم أَي مُنقَلَبٍ ينقَلِبُونَ)
و قول خداوند :
(لَوْ تَرَى) الذين ظلموا آل محمد حقهم (فِي غَمَرَاتِ الْمَوْتِ)
و امثال اين آيات زياد است که ما آن ها را در مواقع خود ذکر مي کنيم.

نام کتاب : الدرر النجفيه

مولف : يوسف بحراني

نشر موسسه ال بيت

 

ترجمه فارسي:

آنچه از دلالت صريح و گفتار روشن در اين روايات مي‌باشد پوشيده نيست، بر آنچه که ما اختيار کرده‌ايم و واضح بودن آنچه که گفته‌ايم، و اگر راه طعنه زدن به اين روايات(رواياتي که مولف در همين کتاب براي اثبات تحريف در قرآن ذکر کرده است) باز شود با وجود بسياري آن و منتشر شدنش، هرآينه طعنه‌زدن به تمام روايات شريعت(مذهب شيعه) ممکن خواهد بود.
چنانچه که پوشيده نيست که اصول يکي است، و همچنين طرق و ‌راويان و مشايخ و نقل کنندگان يکي مي‌باشد، بجانم سوگند، همانا قول به عدم تغيير و تبديل از گمان خوب به ائمه جور(خلفاي راشدين) خارج نمي‌شود، و اينکه آنان در امانت بزرگ (امامت علي رضي الله عنه  )خيانت نکرده‌اند، با وجود آشکار شدن خيانتشان در امانت ديگري ( منظورش قرآن )که ضررش بر دين بيشتر مي‌باشد.

توضيح : عالم بزرگ شيعه مي گويد که نمي تواند در رواياتي که در کتب شيعه درباره اثبات تحريف قرآن آمده طعنه‌اي وارد سازد زيرا که طعنه زدن به آنها طعنه زدن به شريعت مذهب شيعه مي‌باشد.

نام کتاب : الانوار الوضيه في العقائد الرضويه

مولف: حسين بحراني

ترجمه فارسي :
(1)
بين علماي ابرار ما رضوان الله عليهم در اين مسأله اختلاف نظر دارند.
گروهي از علما محفوظ ماندن قرآن (از تحريف) را فقط مربوط به محدوده زماني معيني مي دانند و گروهي محفوظ ماندن قرآن (از تحريف) را در غير از الفاظ آن مي دانند. ( يعني امکان تحريف در الفاظ وجود دارد.) و برخي ديگر اعتقاد به محفوظ ماندن قرآن چه در معاني و يا حتي در مباني آن ندارند ، اما بنا به روايات معصومين (ع) قرآن حجت خدا بر مردم است و باري است بر دوش امت و بايد آن را پذيرفت و به آن تن داد. اگر چه در آن تحريف رخ داده شده باشد.!!؟؟

 

نام کتاب : فصل الخطاب في اثبات تحريف کتاب رب الارباب

مولف : حسين بن محمد نوري طبرسي

تا قبل از سال 1292 روايت و گفتار شيعه درباره تحريف در کتابهاي گذشته‌شان پراکنده بود، و بيشتر مردم بر آن آگاهي نمي‌يافتند تا اينکه که نوري طبرسي يکي از علماي بزرگ شيعه در سال 1292 هجري در شهر نجف کتاب بزرگي براي اثبات تحريف قرآن تاليف نمود، و نام آن را (فصل الخطاب في إثبات تحريف کتاب رب الأرباب) ناميد، و در اين کتاب روايات بسياري براي اثبات دعوايش درباره اين که قرآن تحريف است ذکر نموده است، و بر مهمترين مصادر نزدشان از کتابهاي حديث و تفسير اعتماد کرده و از آنها صدها روايات منسوب به ائمه درباره تحريف بيرون آورده است، و ثابت کرده است که عقيدة تحريف قرآن، همان عقيده علماي گذشته‌شان مي‌باشد

او در کتاب خود مي نويسد : که بعضي از آيات قرآن مسخره و الکي(سخافة) است. به صفحه زير که از کتاب فصل الخطاب مي باشد دقت کنيد.

مولف در مقدمه سوم کتابش اسامي علماي مذهب تشيع را که معتقد به وقوع تحريف در قرآن بودند را ذکر کرده است

براي مشاهده اين صفحات اينجا کليک کنيد

توجه:فقط برخي از قسمتهاي صفحات فوق ترجمه شده است .

ترجمه فارسي:

مقدمه سوم (در ذکر اقوال علمايشان درباره تغيير قرآن و عدمش) پس بدان که براي آنان در اين باره گفتار بسياري وجود دارد که مشهور آن دوتا مي‌باشد
و اين مذهب شيخ بزرگوار علي بن ابراهيم قمي – شيخ کليني – در تفسيرش مي‌باشد. وي در اول تفسيرش تصريح نموده و کتابش را از اين روايت پر کرده است با وجود اينکه ايشان در اول کتابش خود را ملزم نموده که در اين کتاب، ذکر نکند مگر از مشايخش و افراد معتمد و ثقه در نزدش.
و مذهب شاگرد وي ثقه الاسلام کليني (رح) مي‌باشد، و بخاطر نقل روايت بسيار و صريحي در اين زمينه در کتابش.
و با اين مذهب ثقه بزرگوار محمد بن حسن الصفار در کتاب بصائر الدرجات دانسته مي‌شود.
و اين مذهب صريح ثقه محمد بن ابراهيم نعماني شاگرد کليني و صاحب کتاب مشهور «الغيبه»، و در (تفسير کوچک)، آن کتابي که فقط اکتفا نموده در آن بر ذکر انواع آيات و اقسام آن، و در حقيقت به منزلة شرح براي مقدمة تفسير علي بن ابراهيم، مي‌باشد.
و مذهب صريح ثقه بزرگوار سعد بن عبدالله قمي در کتاب ناسخ القرآن و منسوخه مي‌باشد چنانکه در جلد 19 از بحار آمده است، همانا وي بابي منعقد نموده بنام (باب تحريف در آياتي که خلاف آن چيزي که خداوند نازل نموده است، از آنچه که مشايخ ما از علماي آل محمد (عليهم السلام) روايت کرده‌اند)
سپس روايت بسياري ذکر نموده، که در دليل دوازدهمين خواهد آمد پس ملاحظه فرمائيد.
و سيد علي بن احمد کوفي در کتاب «بدع المحدثة» تصريح نموده و ما قبلاً آنچه وي ذکر نموده در اين معنا ذکر کرديم.
و اين قول ظاهر بزرگان مفسرين و پيشوايان شيخ بزرگوار محمد بن مسعود عياشي و شيخ فرات بن ابراهيم کوفي، و ثقه محمد بن عباس ماهيار مي‌باشد. به تحقيق ايشان تفاسيرشان را از اخبار و روايات صريح در اين باره، پر نموده‌اند، و از کساني که به اين قول تصريح نموده‌اند و آن را ياري داده‌اند شيخ بزرگ محمد بن محمد نعمان مفيد، و شيخ متکلمين و جلودار نوبختي‌ها ابو سهل اسماعيل بن علي بن اسحاق بن ابي سهل بن نوبخت صاحب کتب بسيار که از جمله آنها «کتاب التنبيه في الامامة» که صاحب صراط مستقيم از آن نقل مي‌کند، مي‌باشد. و همچنين خواهرزاده‌اش شيخ متکلم و فيلسوف ابو محمد حسن بن موسي، صاحب مولفات پسنديده و خوب که از جمله آنان «کتاب الفرق و الديانات» است، مي‌باشد.
و شيخ بزرگوار ابو اسحاق ابراهيم بن نوبخت صاحب «کتاب ياقوت»، که علامه آن را شرح داده در اولش آن را توصيف نموده به گفته‌اش: شيخ اقدم ما و امام اعظم مان.
و از جمله آنان اسحاق الکاتب، آن کسي که حجت (عجل الله فرجه) را مشاهده نموده، مي‌باشد.
و رئيس اين طائفه شيخي که چه بسا به معصوم بودن وي گفته شده، ابو القاسم حسين بن روح بن ابي بحر نوبختي سفير سوم بين شيعه و حجت (صلوات الله عليه).
و از کساني که قائل به تحريف قرآن هستند دانشمند فاضل و متکلم حاجب بن الليث بن سراج، چنين در رياض العلماء، توصيف وي آمده است.
و از کساني ديگر که قائل به تحريف هستند، شيخ جليل فضل بن شاذان، در جاهاي از کتاب «الايضاح» و همچنين از کساني ديگري که از گذشتگان که قائل به تحريف هستند شيخ جليل محمد بن الحسن شيباني صاحب کتاب تفسير: «نهج البيان عن کشف معاني القرآن» مي‌باشد.

مولف در همين کتاب برخي آيات و سور ذکر مي کند و با استناد به احاديث و روايات مدعي مي شود که اين آيات و سوره ها از قرآن حذف شده اند !
مثلا سوره النورين که به اعتقاد او توسط حضرت عثمان از قرآن حذف گرديده است! به متن سوره ي مزعوم النورين دقت کنيد.

 

متن اين سوره که در بالا مشاهده مي کنيد به شرح زير است:

يا ايها الذين آمنوا بالنورين أنزلناهما يتلوان عليکم آياتي ويحذرانکم عذاب يوم عظيم نوران بعضهما من بعضي وانا السميع العليم. إن الذين يوفون رسوله في آيات لهم جنات النعيم (کذا) والذين کفروا من بعد ما آمنوا بنقضهم ميثاقهم وما عاهدهم الرسول عليه يقذفون في الجحيم ظلموا أنفسهم وعصوا الوصي الرسول أولئک يسقون من حميم إن الله الذي نور السموات والارض بما شاء واصطفى من الملائکة وجعل من المومنين اولئک في خلقه يفعل الله ما يشاء لا اله الا الله هو الرحمن الرحيم قد مکر الذين من قبلهم بر سلهم فأخذهم بمکرهم ان اخذي شديد اليم ان الله قد اهلک عادا و ثمود بما کسبوا و جعلهم لکم تذکره فلا تتفون و فرعون بما طغي علي موسي و اخيه هارون اغرقته و من تبعه اجمعين ليکون لکم ايه و ان اکثرکم فاسقون ان الله يجمعهم في يوم الحشر فلا يستطيعون الجواب حين يسالون ان الجحيم ماواهم و ان الله عليم حکيم يا ايها الرسول بلغ انذاري فسوف يعلمون قد خسر الذين کانوا عن آياتي و حکمي معرضون مثل الذين يوفون بعهدک اني جزيتهم جنات النعيم ان الله لذو مغفره و اجر عظيم و ان علياً من المتقين و انا لنوفيه حقه يوم الدين ما نحن عن ظلمه بغافلين و کرمناه علي اهلک اجمعين فانه و ذريته لصابرون و ان عدوهم امام المجرمين قل للذين کفروا بعد ما آمنوا طلبتم زينه الحياه الدنيا و استعجلتم بها و نسيتم ما وعدکم الله و رسوله و نقضتم العهود من بعد توکيدها و قد ضربنا لکم الامثال لعلکم تهتدون يا ايها الرسول قد انزلنا اليک آيات بينات فيها من يتوفاه مومناً و من يتوليه من بعدک يظهرون فاعرض عنهم انهم معرضون انا لهم محضرون في يوم لا يغني عنهم شيء و لا هم يرحمون ان لهم جهنم مقاماً عنه لا يعدلون فسبح باسم ربک و کن من الساجدين و لقد ارسلنا موسي و هارون بما استخلف فبغوا هارون فصبر جميل فجعلنا منهم القرده و الخنازير و لعناهم الي يوم يبعثون فاصبر فسوف يبصرون و لقد آتينا لک الحکم کالذين من قبلک من المرسلين و جعلنالک منهم وصياً لعلهم يرجعون. و من يتولي عن امري فاني مرجعه فليتمتعوا بکفرهنم قليلاً فلا تسال عن الناکثين يا ايها الرسول قد جعلنا لک في اعناق الذين آمنوا عهداً فخذه و کن من الشاکرين ان علياً قانتاً بالليل ساجداً يحذر الآخره و يرجو ثواب ربه قل هل يستوي الذين ظلموا و هم بعذابي يعلمون سنجعل الاغلال في اعناقهم و هم علي اعمالهم يندمون انا بشرناک بذريته الصالحين و انهم لأمرنا لا يخلفون فعليهم مني صلوات و رحمه احياء و اموتاً يوم يبعثون و علي الذين يبغون عليهم من بعدک غضبي انهم قوم سوء خاسرين و علي الذين سلکوا مسلکهم من مني رحمه و هم في الغرفات آمنون و الحمدلله رب العالمين .

توضيح : اين سوره علاوه بر اينکه در کتاب فصل الخطاب نوري طبرسي ذکر شده (کتاب فوق ) آنرا محمد باقر مجلسي در کتابش تذکره الائمه صفحات 18- 19 و همچنين محقق ميرزا حبيب الله هاشمي خوئي در کتابش منهاج البراعه في شرح نهج البلاغه ج، ص، 217 ذکر نموده‌اند

و همچنين سوره ي ولايت !

اين سوره علاوه بر اينکه در کتاب فصل الخطاب نوري طبرسي ذکر شده (کتاب فوق ) در کتب زير نيز آمده است

1)کتاب منهاج البراعه از علامه ميرزا حبيب الله هاشمي خوئي ج، 2 ص، 217.
2)
کتاب تذکره الائمه علامه محمد باقر مجلسي ص، 19-20 فارسي، چاپ ايران

علاوه بر اين سوره هاي ساختگي در برخي از آيات قرآن نيز دست برده و در آن تغييراتي ايجاد کرده اند براي مثال آيت الکرسي را شيخ عباس قمي معروف به محدث قمي که از محدثان شيعي قرن چهاردهم هجري است در کتاب مفاتيح الجنان به صورت زير ويرايش کرده است.

نام کتاب : مفاتيح الجنان

مولف : شيخ عباس قمي

 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه