منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 817
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 211
بازديد کل : 2051910
 
   
بعضي از خصو صيات اخلاقي خالد بن وليد(رضی الله عنه)
صاحب اثر: ابو زيد شلبي / مترجم: ابوبكر حسن زاده  تاريخ درج مقاله:2013-02-02  تعداد بازديد:177
1.خالد حق را بخاطر حقانيت آن بسيار دوست مي داشت، ولي گاه گاهي در ميدان هاي جنگ به خاطر مصلحت مسلمانان از بعضي كار هاي كوچك چشم مي پوشيد و تساهل نشان مي داد كه در اصطلاح شرع تساهل حكيمانه نام دارد و آن تاييد مي نمايد به همين خاطر است كه شريعت در حالت جنگ حدود را اقامه نمي كند. 2.خالد به خلافت عمر معتقد بود كه امرا و مسئولان حكومت بايد تا اندازه اي داراي آزادي عمل و اختيار باشند، به نظر او دستور خليفه و كسب اجازه از او در تمام احوال نه لازم بود و نه ضروري، بلكه امرا و فرمانده ها در كارهاي فوري كه

 

1.خالد حق را بخاطر حقانيت آن بسيار دوست مي داشت، ولي گاه گاهي در ميدان هاي جنگ به خاطر مصلحت مسلمانان از بعضي كار هاي كوچك چشم مي پوشيد و تساهل نشان مي داد كه در اصطلاح شرع تساهل حكيمانه نام دارد و آن تاييد مي نمايد به همين خاطر است كه شريعت در حالت جنگ حدود را اقامه نمي كند.

2.خالد به خلافت عمر معتقد بود كه امرا و مسئولان حكومت بايد تا اندازه اي داراي آزادي عمل و اختيار باشند، به نظر او دستور خليفه و كسب اجازه از او در تمام احوال نه لازم بود و نه ضروري، بلكه امرا و فرمانده ها در كارهاي فوري كه فرصت براي كسب اجازه از خليفه ندارند بايد در راي و صلاح ديد خود اقدام نمايند.

3.خالد معتقد بود استفاده از نعمت هاي الهي و داشتن زندگي مرفه مادام در حدود و دايره ي دين باشد مباح است.

4.خالد خوي و شخصيت نظامي داشت، بدون شك اين امر مستلزم آن است در خوي و طبع او مقدار شدت و قسوت نسبت به دشمن وجود داشته باشد،پيروزي بر دشمن براي او هدف بود گاهي بخاطر رسيدن به آن از بعضي كارها چشم پوشي مي كرد.با توجه به اين شناخت خلاصه،از ويژگي هاي اخلاقي آنان مي توانيم بگوييم اين دو بزرگوار در كل، هردو دوستدار حق بودند و مصالح و منافع مسلمانان را بر چيزهاي ديگر مقدم مي داشتند، اما هر يك داراي وجه نظري مغاير با ديگري بود هر كدام براي تاييد نظر خود توجيهات و دلايلي نشان مي دادند،در طبع هر دوي آنها نوعي از شدت وجود داشت،پس با چنين خصوصيات اخلاقي مغاير، طبيعي است كه در بعضي موارد در بين آنها اختلاف نظر پديد آيد. در زمان حيات رسول خدا(ص) اثري از اختلاف نظر در بين آنها ديده نمي شد، چون در آن زمان هيچ كسي وجود نداشت كه نظر او با نظر پيامبر(ص) برابري كند نهايت امر از چيزي كه نمي دانست سوال مي كرد.

وقتي كه خلافت به ابوبكر رسيد،بزرگان اصحاب و آنهايي كه اهل سبقت در اسلام و داراي آشنايي به احكام ديني بودند، نظريات و آراء خود را در مسائل ابراز مي كردند. از طرفي عمر هم به منزله وزيري براي ابوبكر بود و با او مشورت مي كرد و اكثر به راي عمر عمل مي كرد و از همان زمان، اختلافات محسوسي ميان عمر و خالد در بعضي موارد آشكار گرديد. اما عمر در زمان ابوبكر نتوانست خالد را عزل كند چون ابوبكر انساني بود آرام و با گذشت و صبور، امرا و كارمندان را آزاد مي گذاشت، عقيده داشت كه لازم است از بعضي از كارهاي آنان گذشت شود،و بخاطر مصالح عامه اي كه اثرات آن به مسلمانان مي رسد بايد از بعضي از خطا ها و اشتباهات آنان صرف نظر به عمل آيد. به همين جهت هرگاه عمر به اصرار از ابوبكر درخواست مي كرد تا خالد را عزل كند ابوبكر مي گفت:(عمر دست بردار من شمشيري را در نيام نمي كشم كه خداوند آن را از غلاف بيرون آورده است.)

به حقيقت ابوبكر به شمشير خالد نياز داشت چون شمشير خالد بود كه چشم ارتداد را از حدقه بيرون آورد و تخت هاي كسري و قيصر را به لرزه انداخت و زمينه را براي پيروزي هاي عظيم بعدي آماده ساخت، اصلا" عزل خالد در زمان ابوبكر حتي به نظر ما در زمان عمر هم با هيچ سياستي درست در نمي آيد.

ما معتقديم كه عمر(رض) در حق خالد بيش از اندازه شدت و سختگيري به عمل آورد. عمر خود به اين امر اعتراف مي كند و نظر ابوبكر نسبت به خالد را بر نظر خود نسبت به او ترجيح مي دهد و مي گويد)رحمت و بركت خداوند بر روان ابوبكر باد! او انسان ها را بهتر از من مي شناخت).

وقتي كه عمر به ولايت و امارت بر مسلمانان رسيد فورا" خالد را عزل كرد.*

__________________________

منبع: خالد بن وليد سيف الله / مولف: ابو زيد شلبي / مترجم: ابوبكر حسن زاده

تنظيم براي نوگرا: باران

* برای مطالعه کامل شرایط عزل حضرت خالد توسط حضرت عمر و چگونگب موضعگیری خالد در این مورد به کتاب مراجعه کنید که خواندنی و زیباست.


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه