منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 848
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 1280
بازديد کل : 2584573
 
   
اهتمام و توجّه اصحاب به وحدت كلمه
صاحب اثر: علّامه شيخ محمّد يوسف كاندهلوى / مترجم : مجيب الرّحمن (رحيمى)  تاريخ درج مقاله:2013-01-22  تعداد بازديد:307
چگونه اصحاب ن به وحدت كلمه، اتحاد احكام و اجتناب از اختلاف و منازعه در ميان شان، در دعوت به سوى خدا و پيامبرش، و جهاد در راه خدا، اهتمام و توجّه مى‏نمودند. اقوال و گفتار اصحاب(رض) در كراهيت و بدى اختلاف قول ابوبكر (رض)درباره اختلاف بيهقى (145/8) از ابن اسحاق در خطبه ابوبكر صدّيق (رض)در آن روز (يعنى روز سقيفه بنى ساعده) روايت نموده، كه گفت: براى مسمانان دو امير جايز نيست، و هر وقتى كه چنين باشد، امر و احكام آنها دچار اختلاف مى‏شود، جماعت شان پراكنده مى‏گردد و در ميان آنها منازعه و كشمكش...

 

چگونه اصحاب ن به وحدت كلمه، اتحاد احكام و اجتناب از اختلاف و منازعه در ميان شان، در دعوت به سوى خدا و پيامبرش، و جهاد در راه خدا، اهتمام و توجّه مى‏نمودند.

اقوال و گفتار اصحاب(رض) در كراهيت و بدى اختلاف

قول ابوبكر (رض)درباره اختلاف

بيهقى (145/8) از ابن اسحاق در خطبه ابوبكر صدّيق (رض)در آن روز (يعنى روز سقيفه بنى ساعده) روايت نموده، كه گفت: براى مسمانان دو امير جايز نيست، و هر وقتى كه چنين باشد، امر و احكام آنها دچار اختلاف مى‏شود، جماعت شان پراكنده مى‏گردد و در ميان آنها منازعه و كشمكش پديد مى‏آيد. و اين است كه، سنّت ترك مى‏شود، بدعت ظاهر مى‏گردد، فتنه بزرگ مى‏شود و آن به صلاح هيچ كس نيست.

قول عمر (رض)درباره اختلاف

وى همچنين (145/8) از سالم بن عبيد روايت نموده... و حديث را در بيعت ابوبكر (رض)يادآور شده، و در آن آمده: آن گاه مردى از انصار گفت: مردى از ما باشد، و مردى از شما. عمر (رض)پاسخ داد: دو شمشير در يك غلاف؟! با هم جور نمى‏آيند.

سخن على (رض)درباره اختلاف، و گفتارش درباره بدعت، جماعت و تفرقه

بخارى، ابوعبيد در كتاب الاموال و اصبهانى در الحجّة از على (رض)روايت نموده‏اند كه گفت: آن چنان كه فيصله مى‏نموديد، فيصله كنيد، چون من اختلاف را بد مى‏دانم، تا اين كه براى مردم جماعت باشد، و يا چنان كه يارانم مرده‏اند من هم بميرم. ابن سيرين بر اين باور بود كه: عموم آنچه را از على (رض)روايت مى‏كنند، دروغ است. اين چنين در المنتخب (50/5) آمده است.

و عسكرى از سليم بن قيس عامرى روايت نموده، كه گفت: ابن كوّاء از على(رض)در مورد سنت، و بدعت، و جماعت و تفرقه پرسيد. وى گفت: اى ابن كوّاء، مسئله را حفظ نمودى، جواب را نيز بفهم: سنت - به خدا سوگند - سنت محمّد ص است، وبدعت آنچه است كه با آن فرق كند، و جماعت - به خدا سوگند - اتحاد با اهل حق است، اگرچه اندك باشند، وتفرقه، يكجايى بااهل باطل است، اگرچه زياد باشند. اين چنين در الكنز (96/1) آمده است.

خطبه ابن مسعود (رض)در برحذر نمودن از اختلاف

طبرانى از عبداللَّه بن مسعود (رض)روايت نموده، كه وى گفت: اى مردم به اطاعت و جماعت متمسّك باشيد، چون اين همان حبل (طناب) خداست كه بدان دستور داده است، و آنچه را در جماعت بد مى‏بينيد، بهتر از آنچه است كه در تفرقه دوست مى‏داريد. زيرا خداوند عزّوجل هر چيزى را كه آفريده، براى آن پايانى هم قرار داده، كه به آن ختم مى‏شود، و براى اسلام ثباتى به وجود آورده است، و نزديك است كه به پايان خود برسد، و بعد از آن تا روز قيامت زياد و كم مى‏شود، و نشانه آن فقر و تنگدستى است، و كار آن قدر به زشتى مى‏كشد كه فقير كسى را نمى‏يابد تا نزدش برود، و غنى به اين فكر مى‏باشد كه آنچه دارد، برايش كفايت نمى‏كند، و حتّى انسان به برادر و پسرعموى خود شكايت مى‏كند، ولى چيزى به او داده نمى‏شود! و سئوال كننده در بين دو جمعه راه مى‏رود، ولى در دستش چيزى گذاشته نمى‏شود! تا اين كه سخن به اين جا كشيد، زمين صدايى مى‏كشد، و اهل هر منطقه فكر مى‏كنند كه در منطقه آنها صدا كشيده است، بعد از آن تا وقتى كه خداوند بخواهد براى شان خاموش مى‏شود، و بعد زمين آنچه را در دل خود دارد بيرون مى‏اندازد، و پاره‏هاى جگر خود را بالا مى‏آورد. گفته شد: اى ابوعبدالرحمن، پاره‏هاى جگر آن چيست؟ گفت ستون‏هاى طلا و نقره، و از همان روز تا روز قيامت ديگر از طلا و نقره سود گرفته نمى‏شود. هيثمى (328/7) مى‏گويد: طبرانى اين را به سندهايى روايت نموده، كه در آن مُجَالِد آمده، وى ثقه دانسته شده، ولى با اين همه درباره‏اش اختلاف است، و بقيه رجال يكى از آن سندهاى ثقه‏اند.

و اين را ابونُعَيم در الحليه (249/9) از غير طريق مجالد روايت نموده، و در روايت وى آمده: وصله رحم‏ها قطع مى‏شود، به حدّى كه غنى جز از فقر نمى‏ترسد، و فقير كسى را نمى‏يابد كه به وى توجّه و مهربانى نمايد، به حدّى كه انسان از محتاجى و ناتوانى شكايت مى‏كند - و پسرعمويش غنى است - ولى بر وى به كمترين چيز هم مهربانى و توجّه نمى‏نمايد... و ما بعد آن را ذكر ننموده است.

قول ابوذر (رض)درباره اختلاف

احمد از مردى روايت نموده، كه گفت: چيزى را براى ابوذر (رض)بار نموده برديم، ومى خواستيم آن را به وى بدهيم، و به رَبَذَه آمديم و از وى پرسيديم و نيافتيمش. گفته شد: براى حج اجازه خواست، و به او اجازه داده شد، آن گاه در شهر منى نزدش آمديم. و در حالى كه ما پيش او بوديم، ناگهان به وى گفته شد: عثمان (رض)چهار ركعت خواند. اين بر وى گران تمام شد، و قول شديدى گفت، و افزود: با رسول خدا ص نماز خواندم، وى دو ركعت نماز خواند، و با ابوبكر و عمر هم نماز خواندم. بعد از آن ابوذر (رض)برخاست و چهار ركعت خواند، به او گفته شد: چيزى را بر اميرالمؤمنين عيب گرفتى، و باز خودت آن را انجام مى‏دهى؟ گفت: اختلاف شديدتر است، رسول خدا ص براى ما خطبه‏اى ايراد فرموده گفت: «بعد از من سلطانى مى‏باشد، وى را ذليل نسازيد، كسى كه خواست وى را ذليل سازد، به درستى كه حبل (طناب) اسلام را از گردن خود كشيده است، و توبه وى قبول نمى‏شود، تا اين كه همه رخنه و روزنه‏اش را (كه ايجاد كرده) بند ننمايد - و او اين كار را نمى‏كند - ، و بعد از آن برنگردد، و از جمله كسانى نباشد، كه وى را يارى و نصرت مى‏كنند»، رسول خدا ص ما را امر نموده است كه: بر ما در سه چيز غلبه نكنند: (اينكه) به معروف امر كنيم، از منكر نهى نماييم و سنّت‏ها را به مردم بياموزيم. هيثمى (216/5) مى‏گويد: در اين سند راوى است كه از وى نام برده نشده، و بقيه رجال وى ثقه‏اند.

قول ابن مسعود (رض)كه: اختلاف شر است

عبدالرزاق از قتاده روايت نموده كه: رسول خدا ص و ابوبكر و عمر و عثمان در ابتداى خلافتش ن در مكه و منى دو ركعت نماز مى‏خواندند، و بعد از آن عثمان، آن را چهار ركعت خواند، و اين خبر به ابن مسعود رسيد، وى استرجاع خواند، و بعد از آن برخاست و چهار ركعت نماز گزارد. به او گفته شد: استرجاع خواندى، و بعد از آن چهار ركعت نماز به جاى آوردى؟ گفت: اختلاف شر است. اين چنين در الكنز (242/4) آمده است.

مؤلّف: علّامه شيخ محمّد يوسف كاندهلوى / مترجم : مجيب الرّحمن (رحيمى) / جلد سوم

 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه