منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 817
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 204
بازديد کل : 2051323
 
   
اعتقاد اهل سنت و جماعت در مورد توسل
صاحب اثر: سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت  تاريخ درج مقاله:2013-01-22  تعداد بازديد:189
اول: اهل سنت و جماعت مخالف با توسل نيست؛ و بر طبق آيه ي « يا أَيهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيهِ الْوَسِيلَه » خود توسل را قبول دارند. دوم: هر چند که توسل کردن جايز است ولي هرنوع توسلي جايز نيست و اين روايت که شيعه از فاطمه رضي الله عنها نقل کرده که : " تمام آنچه در آسمان‌‌ها و زمين است، براي تقرب به خداوند به دنبال وسيله هستند و ما وسيله و واسطه خداوند در ميان خلقش هستيم."، يک روايت دروغ و بي پايه و اساس است، زيرا اصولا با عقيده ي برگرفته از قرآن و سنت نبوي در تضاد..

 

اول: اهل سنت و جماعت مخالف با توسل نيست؛ و بر طبق آيه ي « يا أَيهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيهِ الْوَسِيلَه » خود توسل را قبول دارند.
دوم: هر چند که توسل کردن جايز است ولي هرنوع توسلي جايز نيست و اين روايت که شيعه از فاطمه رضي الله عنها نقل کرده که : " تمام آنچه در آسمان‌‌ها و زمين است، براي تقرب به خداوند به دنبال وسيله هستند و ما وسيله و واسطه خداوند در ميان خلقش هستيم."، يک روايت دروغ و بي پايه و اساس است، زيرا اصولا با عقيده ي برگرفته از قرآن و سنت نبوي در تضاد آشکار و آشکار است.
سوم: اهل سنت و جماعت توسل به مردگان را جايز نمي داند، ولي توسل به فرد زنده و حاضر (نه غايب) را درست مي داند مانند همان توسل عمر رضي الله عنه به عباس عموي پيامبر صلي الله عليه وسلم که از او خواست بيايد و سپس به عباس رضي الله عنه فرمود که از خدا دعا کند تا باران ببارد، اين توسل با توسل به مردگان متفاوت است؛ اگر توسل به مردگان جايز مي بود، پس چرا عمر رضي الله عنه بجاي توسل به خود پيامبر صلي الله عليه وسلم از عباس خواست که دعا کند و به دعاي عباس توسل جستند؟! و اين امر را مي رساند که توسل به مردگان حتي اگر جزو انبياء و اولياء باشند حرام است.
چهارم: مردگان نمي شنوند، و ماجرايي که در متن فوق از گفتگوي پيامبر صلي الله عليه وسلم با کشته هاي قريش در چاه بدر نقل شده، از معجزات پيامبر صلي الله عليه وسلم بوده که خداوند تبارک و تعالي فرموده هاي پيامبرش را براي کشته هاي قريش شنوا ساخته است؛ زيرا قرآن خود مي فرمايد مردگان نمي شنوند:

« إِنَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَى»(نمل 80) براستي که نمي تواني مردگان را شنوا سازي!

پنجم؛ آيه اي که در مورد طلب استغفار از پيامبر صلي الله عليه وسلم بيان شده، به معناي اين نيست که پس از فوت ايشان هم مي توان از پيامبر صلي الله عليه وسلم چنين چيزي خواست؛ بلکه اين آيه مربوط به زمان حيات ايشان بوده و براي پس از وفات جايز نيست و عمل صحابه رضي الله عنهم و اهل بيت رحمهم الله اين واقعيت را نشان داده اند که هرگز پس از وفات پيامبر صلي الله عليه وسلم از پيامبر صلي الله عليه وسلم نخواسته اند که نزد الله برايشان استغفار نمايد، هرچند روايات درغين چيز ديگري بگويد.

خلاصه اينکه؛ با استناد به روايات دروغ نمي توان آيات قرآن را که عقيده ي صحيح را بيان مي کند ناديده گرفت، و بجاي عمل به قرآن به روايات دروغين عمل نمود، و بايد دانست هرنوع توسلي مشروع نيست، بلکه برخي مشروع هستند و برخي حرام و حتي شرک مي باشند؛ پس نبايد اين دو مسئله را با هم اشتباه گرفت؛

در انتها براي رد بر مطالب آمده در سوال و آشنايي با انواع توسل مشروع و نامشروع همراه با دلايل قاطع و محکم از کتاب خدا؛ به فتاواي (4853) و (28) و (3296) و (3367) (1224) و (1638) و (3761) و (3760) و (3063) مراجعه کنيد.


والله اعلم
وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين
سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه