منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 817
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 449
بازديد کل : 2053132
 
   
نقدی بر گفته های قزوینی در مورد توسل
صاحب اثر: علی حسین امیری   تاريخ درج مقاله:2013-01-17  تعداد بازديد:229
جناب قزوینی برای توجیه توسل به واسطه به سوره یوسف آیه97 اشاره داشت که در آنجا نیز پسران نزد یعقوب رفته اند تا از طریق او بخشیده شوند، در آیه چنین آمده: قَالُواْ يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ، گفتند اى پدر براى گناهان ما آمرزش خواه كه ما خطاكار بوديم. در جواب می گویم که یعقوب زنده بوده است و این چه ربطی به خواندن مردگان غائب دارد؟ شما مدعو غیبی را می خوانید و ایشان را همچون خداوند در همه جا حاضر و ناظر دانسته و صدا می زنید. کجای قرآن آمده که یکی از پیامبران ا

 

 

 جناب قزوینی برای توجیه توسل به واسطه به سوره یوسف آیه97 اشاره داشت که در آنجا نیز پسران نزد یعقوب رفته اند تا از طریق او بخشیده شوند، در آیه چنین آمده: قَالُواْ يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ، گفتند اى پدر براى گناهان ما آمرزش خواه كه ما خطاكار بوديم. در جواب می گویم که یعقوب زنده بوده است و این چه ربطی به خواندن مردگان غائب دارد؟ شما مدعو غیبی را می خوانید و ایشان را همچون خداوند در همه جا حاضر و ناظر دانسته و صدا می زنید. کجای قرآن آمده که یکی از پیامبران از پیامبران مرده قبلی درخواست کمک کرده باشد؟ با اینکه در قرآن تصریح شده که مردگان غیر زندگانند و یکسان نیستند(نحل/21)[1] و این امری واضح و آشکار است و هر انسانی که دارای عقل باشد این موضوع را می فهمد، ولی باز جناب قزوینی می گوید که طبق سوره آل عمران آیه169 شهدا زنده اند، یعنی مانند یعقوب زنده هستند. در آیه چنین آمده: وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ، هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏اند مرده مپندار، بلكه زنده‏اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى‏شوند. همانطور که ملاحظه می کنید در انتهای آیه آمده: عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ، یعنی نزد پروردگارشان روزی داده می شوند، یعنی نزد خداوند و نه در این جهان و در آیه نگفته عند قبرهم یرزقون. خواننده گرامی توجه داشته باشد که منظور آیه روشن است و می خواهد به مردم بفهماند شهیدانی که از نزد شما رفته اند در واقع نزد پروردگارشان هستند و در آنجا روزی می گیرند و بنابراین گمان نبرید که ایشان نابود شده اند. مشخص است که مقصود آیه، یادآوری اصل معاد و زندگانی پس از مرگ است، به خصوص مژده ای است برای مومنین و پرهیزکارانی که جان خویش را در راه اسلام فدا کرده اند تا بدینوسیله بیشتر در راه خویش دلگرم و مصمم شوند و از رفتن شهدا غمگین نگردند. پس مقصود آیه زنده بودن شهدا نزد پروردگارشان است، نه اینکه ایشان هم اکنون نیز زنده اند!!! آیه حالت خاص خود را دارد و مثل این است که یک نفر بگوید من چون کوهی ایستاده ام، خوب معنای سخن کاملا روشن است و چنانچه کسی بگوید که او مانند خود آن کوه واقعی است!! مسلما همه به او می خندند. در قرآن نیز آمده که شهیدان زنده اند، یعنی اینکه در جهانی دیگر هستند و نابود نشده اند و چنانچه مقصودی غیر از این باشد این سوال پیش می آید که پس اینها که در گورها هستند چه کسانی می باشند؟!! و البته شما نمی توانید بگویید که منظور روح این اشخاص هستند که زنده اند و نه اجساد موجود در گورها!! چون شما نمی توانید هر جا به ضررتان شد، ناگهان روش تفسیری خود را عوض کنید و می بایست طبق همان روش به پیش روید. در آیه اشاره ای به روح یا جسد و گور نیست. شما در اینجا تنها ظاهر شهدا زنده اند را گرفته اید و بدین طریق ایشان را زنده می دانید و دیگر با بقیه چیزها کاری ندارید، پس نمی توانید ناگهان به تفسیر و تاویل بپردازید و صحبت از روح کنید. در ضمن شما طبق همین روش نیز عمل نمی کنید، چون در انتهای آیه مکان شهدا صریحا اعلام شده است که همان عند ربهم یعنی نزد پروردگار می باشد، ولی شما با این قسمت نیز کاری ندارید و فقط می گویید شهدا زنده اند و توجهی ندارید که این زنده بودن سنخیتی با آن زنده بودن حضرت یعقوب ندارد. چنانچه ادعای مراجع رافضی مبنی بر واسطه بودن شهدا و امامان صحیح بود، پس باید در انتهای آیه بجای عند ربهم یرزقون می آمد: عند ربهم یشفعون و یا عند ربهم واسطون، در صورتیکه چنین نیست. در ضمن اگر معنای مورد نظر شما در این آیه را بپذیریم و شهدا را زنده بدانیم یعنی اینکه باید مردگان دیگر را مرده بدانیم!! یعنی بقیه اموات و مردگان دیگر مرده اند و در حقیقت مرده واقعی آنها هستند و نابود شده اند و اصلا زنده نیستند، ولی شهدا زنده اند!! و آیا این مضحک نیست؟! پس تکلیف مردگان دیگر چه می شود؟ خواننده گرامی توجه داشته باشد که ادامه آیه را می بایست دنبال نمود تا معنا و مفهوم روشن گردد و چونکه در ادامه می فرماید: عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ یعنی اینکه این شهدا در نزد پروردگارشان روزی داده می شوند و نابود نشده اند و در جهانی دیگر(نه این جهان) زنده و جاویدان خواهند بود، ولی مردگان دیگر و مثلا کفار کشته شده نزد خداوند و در آرامش نیستند و نزد دوزخ و شیطان خواهند بود. در ضمن چنانچه شما واقعا بر چنین عقیده ای هستید که شهدا و امامان همچون ما زنده اند و آنها را از هر زنده ای زنده تر می دانید، پس چرا اینقدر برای آنها عزاداری و گریه و زاری می کنید؟ چرا هرساله برای حسین شهید شده عزاداری کرده و بر سر و روی خود می کوبید؟ اینگونه که شما بر سر خود می کوبید مانند این است که آنها نابود شده و      مرده اند و یا اینکه در بهشت نیستند. و الا اگر واقعا عقیده دارید که آنها هم زنده اند و هم در بهشت، دیگر این کارهای سخیف و اعمال چندش آور برای چیست؟

 


[1]  أَمْواتٌ غَيْرُ أَحْيَاء وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ ، مردگان غیر زنده اند و نمى‏دانند كى برانگيخته خواهند شد.

 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه