منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 848
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 296
بازديد کل : 2518882
 
   
طرز انتخاب جانشين پيامبر صلي الله عليه وسلم در اسلام چگونه است؟
صاحب اثر: مهتـدون  تاريخ درج مقاله:2011-12-23  تعداد بازديد:324
خليفه بصورت شورايي انتخاب مي شود و اين شورا متشکل از علما و معتمدين مردم از لشکريان و کساني که جزو نخبگان جامعه اسلامي هستند مي باشد.

 

طرز انتخاب جانشين پیامبر صلي الله عليه وسلم در اسلام چگونه است؟ يعني قاعده ی انتخاب خلفا بعد از پیامبر صلي الله عليه وسلم چيست؟



 

الحمدلله،

اصولا قاعده چنين است که خليفه بصورت شورايي انتخاب مي شود و اين شورا متشکل از علما و معتمدين مردم از لشکريان و کساني که جزو نخبگان جامعه اسلامي هستند مي باشد که بدانها اهل حل و عقد مي گويند.

بعد از اينکه اهل حل و قد شخص يا اشخاصي را مناسب منصب حاکم دانستند،آنها آن شخص يا اشخاص را به مسلمانان معرفي مي کنند و از مردم مي خواهند که به وي بيعت بدهند.

حال اگر مردم به آن شخص بيعت دادند در اينصورت بعنوان حاکم و خليفه مسلمانان تعيين مي شود.بنابراين اصل بر انتخاب خليفه، بصورت شورايي است.

ولي چند نکته جهت رفع شبهه لازم است:

پيامبر صلي الله عليه وسلم فرد خاصي را بطور مشخص تعيين نکردند ولي مي توان گفت که اشاراتي را براي تعيين ابوبکر رضي الله عنه داشته اند مثلا پيامبر  صلي الله عليه وسلم هنگامي که بر بستر بيماري بودند و نمي توانستند نماز جماعت بپادارند،ابوبکر را براي امامت مسلمانان تعيين کردند و او چندين بار امام نمازگزاران بود( در حاليکه اگر واقعا علي را در غدير غم به عنوان جانشين خود تعيين کرده بودند مي بايست علي رضي الله عنه را نيز بعنوان امام مسلمانان براي اداي نماز جماعت تعيين مي کردند اللخصوص در اواخر عمر پيامبر صلي الله عليه وسلم که با تعيين علي صحه اي را بر غدير غم مي گذاشتند ولي اينطور نبود و پيامبر صلي الله عليه وسلم ابوبکر رضي الله عنه را بعنوان امام نمازگزاران قرار دادند و اين در حالي بود هميشه مسلمانان پشت سر پيامبر نماز مي خواندند تا اينکه بر بستر بيماري قرار گرفتند و ايشان کسي را جز ابوبکر جانشين امامت خود بر نمازگزاران قرار نداد)

ولي به هر حال بصورت مشخص ابوبکر را نيز تعيين نکردند زيرا پيامبر صلي الله عليه وسلم مي خواستند تا يارانش را ياد بدهد که حکومت را بصورت شورايي اداره کنند و ايشان به ياران خود اعتماد داشتند که بعد از وفاتنشان مي تواند مشکلات را براحتي حل نمايند که همانطور هم شد و وقتي مسلمانان ابوبکر را انتخاب کردند همگي با وي بيعت کردند و کسي مخالف نبود طوري که شيعه مي گويد مسلمانان دچار اختلاف شدند و اين ادعاها دروغي بيش نيست.

يک  نکته هم لازمست که گفته شود و آن اينکه : مي گويند اگر پيامبر صلي الله عليه وسلم کسي را مشخصا جانشين خود قرار نداد پس چرا ابوبکر عمر را جانشين خود کردند.

اين شبهه اشتباه است زيرا ابوبکر هرگز به صورت قطعي عمر را جانشين خود نکردند و بلکه ابوبکر در آخر عمر خود عمر را کانديد خلافت کردند و به مسلمانان معرفي کردند که عمر مي تواند امر خلافت را بر عهده بگيرد و با اينکار خواست تا نامزد خود را به مسلمانان بشناساند ولي هرگز نگفتند که عمر بعد من خليفه است بلکه اشاره نمودند که ايشان يعني عمر مي تواند جانشين من باشد (اگر شما نيز با وي بيعت کنيد) و اين امر ايرادي ندارد که کسي بعد از خود کانديداي مورد پسند خود را معرفي کند تا در صورت کسب موافقت ديگران خليفه شود چنانکه عمر بعد از وفات ابوبکر به مسلمانان مراجعه کرد تا ببيند آيا او  را قبول دارند يا خير.

 

وصلي الله وسلم علي محمد و علي آله و اتباعه الي يوم الدين

 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه