منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 848
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 319
بازديد کل : 2567236
 
   
بگو: تنها پروردگارم را مي‌پرستم و كسي را با او شريک نمي‌سازم(1)
صاحب اثر: برهان الدین   تاريخ درج مقاله:2013-01-03  تعداد بازديد:396
الحمد لله وحده، و الصلاة و السلام على من لا نبي بعده.. أما بعد: الله متعال مي‌فرمايد: «وَقَدْ فَصَّلَ لَكُمْ مَا حَرَّمَ عَلَيْكُمْ» (سورۀ انعام: 119). {و البته الله متعال آنچه بر شما حرام کرده، بيان نموده است}. و به الله شرک آوردند؛ از جمله‌ چيزهايي است که الله آنرا حرام قرار داده است، الله تعالي فرموده است: «قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلاَّ تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا» (سورۀ انعام: 151). {‏بگو: بيائيد چيزهايي را برايتان بيان كنم كه پروردگارتـان بر شما حرام نموده...

 

الحمد لله وحده، و الصلاة و السلام على من لا نبي بعده.. أما بعد:

الله متعال مي‌فرمايد: «وَقَدْ فَصَّلَ لَكُمْ مَا حَرَّمَ عَلَيْكُمْ» (سورۀ انعام: 119). {و البته الله متعال آنچه بر شما حرام کرده، بيان نموده است}.

و به الله شرک آوردند؛ از جمله‌ چيزهايي است که الله آنرا حرام قرار داده است، الله تعالي فرموده است: «قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلاَّ تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا» (سورۀ انعام: 151). {‏بگو: بيائيد چيزهايي را برايتان بيان كنم كه پروردگارتـان بر شما حرام نموده است، اينكه هيچ چيزي را بـا او شريك نسازيد}.

و گاه برخي از مسلمانان - به سبب جهل‌شان به اعمال مشرکان - در شرک واقع مي‌شوند. پس اينک الله متعال مردمان خاص و برگزيده از قوم موسي را از غرق شدن در دريـا و از شکنجه‌ فرعون نجات داد، مگر يکدم که رو به شرک آوردند. الله تعالي فرموده است: «وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلَى قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَى أَصْنَامٍ لَهُمْ قَالُوا يَا مُوسَى اجْعَل لَنَا إِلَهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ . إِنَّ هَؤُلاءِ مُتَبَّرٌ مَا هُمْ فِيهِ وَبَاطِلٌ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ . قَالَ أَغَيْرَ اللَّهِ أَبْغِيكُمْ إِلَهًا وَهُوَ فَضَّلَكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ» (سورۀ اعراف: 138- 140). {و بني‌اسرائيل را (از دست فرعون و فرعونيان نجات داديم و آنها را سالم) از دريـا گذرانديم، پس (در مسير خود) به گروهي رسيدند بر بتـان خويش مجاورت مي‌کردند (ومشغول پرستش آنها بودند). (در اين هنگام بني‌اسرائيل به موسي) گفتند: اي موسي! براي ما معبودي بساز (تا به پرستش آن بپردازيم) همان گونه كه اينان معبودهايي دارند (وبه پرستش آنها مشغول مي‌باشند! موسي) گفت: شما گروه نـاداني هستيد (و نمي‌دانيد عبادت راستين چيست ومعبودي كه بـايد پرستيده شود كيست).‏ بي‌گمان ‏اينان (را كه مي‌بينيد به بت‌پرستي مشغولند) كارشان (مايه‌) هلاك و نابودي (خودشان و معبودهايشان) است، و آنچه مي‌سازند و مي‌كنند پوچ و نادرست است.‏ (سپس) گفت: آيـا جز الله (كه آفريدگار همه كائنات است) معبودي براي شما جستجو كنم؟! و حال آنکه اوست كه شما را بر مردمان (همعصرتان) برتري داده است}.

و اين همان چيزي است که برخي از مسلمانان هنگامي‌که به‌سوي غزوۀ حنين روان بودند خواستار آن شدند؛ به سبب جهل‌شان به اعمال مشرکان.

از ابو واقد ليثي رضى الله عنه روايت است که گفت: ((در حالي‌که ما (تازه ايمان آورده بوديم و) عهد ما به کفر نزديک بود؛ بـا پيامبر – صلي الله عليه وسلم - به قصد جنگ حنين خارج شديم. مشرکين درخت سدري داشتند که (براي عبادت) نزد آن مي‌‌نشستند، و اسلحه‌ خود را به آن آويزان مي‌کردند، آن درخت را «ذات انواط» مي‌‌گفتند، سپس از کنار درخت سدري عبور کرديم، گفتيم: اي رسول الله! چنانچه مشرکان «ذات انواط» دارند، شما براي ما نيز يک «ذات انواط» قرار بده! پيامبر – صلي الله عليه وسلم - فرمود: «الله اکبر! اين رسم و عادت پيشينيان است، قسم به ذاتي‌که جانم در دست اوست از من چيزي خواستيد که بني‌اسرائيل از موسي خواستند. به او گفتند: براي ما معبودي قرار بده همچنانکه آنان معبودي دارند [موسي گفت:] شما گروه نادانيد. به راستي از روش کساني‌که پيش از شما بودند پيروي خواهيد کرد». [روايت احمد (20892) و طبراني در معجم کبير (3215)].

و اصل و اساس شرک‌آوري به‌پروردگار عالميان همانا دعا و خواندن مخلوقين است.

پس هرکه از غير الله چيزي بخواهد که جز الله متعال کسي بر آن قادر نباشد؛ وي به مولاي خود شرک آورده است. الله تعالي فرموده است: « قُلْ إِنَّمَا أَدْعُو رَبِّي وَلا أُشْرِكُ بِهِ أَحَدًا» (سورۀ جن: 20). {بگو: من فقط پروردگارم را دعا مي‌کنم و با او هيچ کسي را شريک نمي‌گيرم}.

و البته الله مهربان نهي نموده است از اينکه انسان از غير او حاجت بخواهد. الله تعالي فرموده است: «وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا» (سورۀ جن: 18).{و آنکه مسجدها از آنِ الله است پس با الله هيچ کسي را نخوانيد}.

و کسي را که از غير حق تعالي حاجت بخواهد، به عذاب وعده داده است، الله تعالي فرموده است: «فَلا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ فَتَكُونَ مِنَ الْمُعَذَّبِينَ» (سورۀ شعراء: 213). {پس هرگز با الله متعال معبود ديگري را نخوان که (اگر چنين کني) از جمله‌ي عذاب شدگان خواهي بود}. و نيز حق تعالي فرموده است: «وَمَنْ يَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ لا بُرْهَانَ لَهُ بِهِ فَإِنَّمَا حِسَابُهُ عِنْدَ رَبِّهِ إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الْكَافِرُونَ» (سورۀ مؤمنون: 117). {‏هركس بـا الله، معبود ديگري را به فرياد خواند - مسلّماً هيچ دليلي بر حقّانيّت آن نخواهد داشت‌ - حساب او نزد الله است، قطعاً كافران رستگار نمي‌گردند}.

و دعا و خواندن اصحاب قبور (مردگان) و مزارها جز دليل و شاهدي بر شرک نيست، الله تعالي فرموده است: «وَالَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لا يَخْلُقُونَ شَيْئًا وَهُمْ يُخْلَقُونَ . أَمْوَاتٌ غَيْرُ أَحْيَاءٍ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ» (سورۀ نحل: 20- 21). {و ‏آن كساني را كه بجز الله به فرياد مي‌خوانند و دعا مي‌کنند، آنان نمي‌توانند چيزي را بيافرينند. در حالي‌که خودشان آفريده مي‌شوند! (پس بايد مخلوقات ضعيف را پرستيد و به كمك طلبيد، يا خالق كائنات را؟!). (بتهائي‌كه مي‌پرستند) جماد وبيجانند، و نمي‌دانند كه (پرستش كنندگانشان) چه وقت زنده و برانگيخته مي‌گردنـد. (پس چرا بايد عاقل چيزهايي را بپرستد كه از فرا رسيدن قيامت بي‌خبرند و سود و زياني نمي‌رسانند؟!)}. ونيز حق تعالي فرموده است: «إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ» (سورۀ اعراف: 194). {بي‌گمان ‏بتهايي را كه بجز الله به فرياد مي‌خوانيد، بندگاني همچون خود شما هستند (و كاري از آنان ساخته نيست و نمي‌توانند فريادرس شما باشند). پس (اگر باور نمي‌کنيد) آنان را به فرياد بخوانيد (و از ايشان کمک بخواهيد) و بايد آنها هم به شما پاسخ دهند (و نياز شما را برآورده كنند) اگر شما واقعاً راست مي‌گوئيد (كه كاري از ايشان ساخته است)‏}.

و ليكن اينها ايمان نمي‌آورند مگر آنگاه که در دعاي خود به الله شرک بياورند. الله تعالي فرموده است: «ذَلِكُمْ بِأَنَّهُ إِذَا دُعِيَ اللَّهُ وَحْدَهُ كَفَرْتُمْ وَإِنْ يُشْرَكْ بِهِ تُؤْمِنُوا فَالْحُكْمُ لِلَّهِ الْعَلِيِّ الْكَبِيرِ» (سورۀ غافر: 12). {‏اين (عذابي‌كه شما کافران در آن هستيد) بدان خاطر است كه شما هنگامي‌كه الله به يگانگي خوانده مي‌شد، نمي‌پذيرفتيد، و اگر براي او شريکي قرار داده مي‌شد باور مي‌داشتيد. پس فرمانروايي و داوري از آنِ الله بلند مرتبه و بزرگوار است (و هرگونه كه خود بخواهد در بارۀ شما حكم صادر و داوري خواهد كرد)‏}.

پاسخ هاي رب العالمين بر شبهات مشرکان در مورد دعاي مخلوقات:

شبهه‌ اول: ادِّعا نمودند که غير الله نيز به کسي‌که او را بخواند، پاسخ مي‌دهد (و خواسته وي را برآورده مي‌سازد). الله سخن ايشان را رد مي کند و مي‌فرمايد: «لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ وَالَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لا يَسْتَجِيبُونَ لَهُمْ بِشَيْءٍ إِلاَّ كَبَاسِطِ كَفَّيْهِ إِلَى الْمَاءِ لِيَبْلُغَ فَاهُ وَمَا هُوَ بِبَالِغِهِ وَمَا دُعَاءُ الْكَافِرِينَ إِلاَّ فِي ضَلالٍ» (سورۀ رعد: 14). {‏دعاي حق و راست از آنِ حق تعالي است، و كساني كه جز او ديگران را دعا مي‌کنند (و به ياري مي‌خوانند)، به هيچ وجه دعاهايشان را اجابت نمي‌نمايند (و كمترين نيازشان را برآورده نمي‌كنند)، مگر مانند كسي‌‌كه‌ دو دستش‌ را به‌سوي‌ آب‌ بگشايد تا آب‌ به‌ دهانش‌ برسد. در حالي‌كه‌ هرگز آن‌ آب‌ به‌ او رسنده ‌نيست، ‌و دعاي كافران جز سرگشتگي و بيهوده‌كاري نيست}. وفرموده است: «إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُواْ لَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ » (سورۀ اعراف: 194). {بي‌گمان ‏بتهايي را كه بجز الله مي خوانيد، بندگاني همچون خود شما هستند (و كاري از آنان ساخته نيست و نمي‌توانند فريادرس شما باشند). پس (اگر باور نمي‌کنيد) آنان را به فرياد بخوانيد (و از ايشان کمک خواهيد) و بايد آنها هم به شما پاسخ دهند (و نياز شما را برآورده كنند) اگر شما واقعاً راست مي‌گوئيد (كه كاري از ايشان ساخته مي‌شود)‏} و فرموده است: «وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ يَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَنْ لا يَسْتَجِيبُ لَهُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَهُمْ عَنْ دُعَائِهِمْ غَافِلُونَ» (سورۀ احقاف: 5). {‏و چه كسي گمراه تر از كسي است كه افرادي را بجاي الله به فرياد مي‌خواند كه تا روز قيامت هم پاسخش را نمي‌دهند؟ (نه تنها پاسخش را نمي‌دهند، بلكه سخنانش را هم نمي‌شنوند) و اصلاً آنان از دعا وفريادخواني ايشان غافل و بي‌خبرند‏}.

شبهه‌ي دوم: ادِّعا نمودند که غير الله هم مالک چيزي هستند.

الله اين سخن را رد نموده است و مي‌فرمايد: «قُلِ ادْعُوا الَّذِينَ زَعَمْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ لا يَمْلِكُونَ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ فِي السَّمَوَاتِ وَلا فِي الأَرْضِ وَمَا لَهُمْ فِيهِمَا مِنْ شِرْكٍ وَمَا لَهُ مِنْهُمْ مِنْ ظَهِيرٍ» (سورۀ سبأ: 22). {(اي پيغمبر! به مشركان) بگو: كساني را دعا کنيد كه بجز الله (معبود خود) مي‌پنداريد. (امّا بدانيد آنها هرگز گرهي از كارتان نمي‌گشايند و سودي و زياني به شما نمي‌رسانند. چرا كه) آنها در آسمانها وزمين به اندازه ذرّه‌اي مالك چيزي نيستند، و در آسمانها و زمين كمترين حق مشاركت هم (در آفرينش و مالكيّت و ادارۀ جهان) ندارند (و شريک الله نمي‌باشند)، و الله متعال را از ايشان هيچ ياور و پشتيباني هم نيست}. و فرموده است: «قُلِ ادْعُوا الَّذِينَ زَعَمْتُمْ مِنْ دُونِهِ فَلا يَمْلِكُونَ كَشْفَ الضُّرِّ عَنكُمْ وَلا تَحْوِيلاً» (سورۀ اسراء: 56). {(اي پيغمبر! به مشركان) بگو: كساني را كه به جز الله (شايسته پرستش) مي‌پنداريد (به هنگام بلا، به كمك) بخوانيد، امّا (خواهيد ديد كه) نه توانائي دفع زيان و رفع بلا را از شما دارند، و نه مي‌توانند آن را دگرگون سازند (و ناخوشيها را به خوشيها تبديل كنند)‏}. و نيز فرموده است: «ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ مَا يَمْلِكُونَ مِنْ قِطْمِيرٍ» (سورۀ فاطر: 13). {اينست الله پروردگار شما، مالكيّت و فرمانروايي از آنِ اوست، وكساني‌ را كه‌ شما به‌جاي‌ او مي‌خوانيد، مالك‌ پوست‌ هسته‌ خرمايي‌ هم‌ نيستند}.


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه