منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 817
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 479
بازديد کل : 2053162
 
   
بررسي حديث: «من تمسك بسنتي عند فساد أمتي...»
صاحب اثر: سایت جامع فتاوای اهل سنت   تاريخ درج مقاله:2012-07-05  تعداد بازديد:219
اين حديث با چندين لفظ وارد شده است، مثلا با لفظ: «من تمسك بسنتي عند فساد أمتي له أجر مائة شهيد» يعني: هرکس در زمان فساد و فتنه امتم به سنت من متمسک شود، اجر يکصد شهيد برايش نوشته مي شود. و با لفظ : «من تمسك بسنتي عند فساد أمتي له أجر سبعين شهيد» (اجر هفتاد شهيد). يا با لفظ: « من تمسك بسنتي عند فساد أمتي فله أجر شهيد». (اجر يک شهيد)

 

اين حديث با چندين لفظ وارد شده است، مثلا با لفظ: «من تمسك بسنتي عند فساد أمتي له أجر مائة شهيد» يعني: هرکس در زمان فساد و فتنه امتم به سنت من متمسک شود، اجر يکصد شهيد برايش نوشته مي شود.
و با لفظ : «من تمسك بسنتي عند فساد أمتي له أجر سبعين شهيد» (اجر هفتاد شهيد).
يا با لفظ: « من تمسك بسنتي عند فساد أمتي فله أجر شهيد». (اجر يک شهيد)
و اين احاديث از ابوهريره و ابن عباس رضي الله عنهما از پيامبر صلي الله عليه وسلم روايت شده اند که ايشان فرمودند: « من تمسك بسنتي عند فساد أمتي فله أجر شهيد»
که طبراني در "الأوسط" (2/31) و ابونعيم در"حلية الأولياء" (8/200) و المنذري در "الترغيب والترهيب" (1/61) آن روايتها را آورده اند. اما هيچيک از آن روايتها صحيح نيستند و بلکه ضعيف هستند.
زيرا در سند آنها دو مسئله ي خفي وجود دارد (علت) که موجب ضعف حديث شده اند:
1- شخصي بنام " عبد المجيد بن عبد العزيز بن أبي رواد " در سند وجود دارد که تنها او حديث را روايت کرده است، به اصطلاح او در آن حديث تنها مانده و کسي روايت او را ذکر نکرده است.
2- شخصي بنام "محمد بن صالح العذري" در سند حديث وجود دارد، که شرح حال او براي ما مشخص نيست، چنانکه هيثمي در "مجمع الزوائد" (1/172) مي گويد: کسي را نديدم که شرح حال وي را گفته باشد.
و لذا علامه الباني در"السلسلة الضعيفة" (327) حديث مذکور (روايت ابوهريره) را ضعيف ذکر کرده است.
و همچنين روايت ابن عباس که با لفظ «من تمسك بسنتي عند فساد أمتي فله أجر مائة شهيد» آمده نيز ضعيف تر از روايت فوق است، چنانکه ابن عدي در"الكامل" (2/327) آن روايت را آورده ولي سند آن شديدا ضعيف است، زيرا در سند آن فردي با نام "حسن بن قتيبة" وجود دارد که او "متروک الحديث" است که مي توانيد شرح حال وي را در "لسان الميزان" (2/246) بيابيد.
و لذا علامه الباني اين حديث را نيز در "السلسلة الضعيفة" (326) ضعيف ذکر کرده است.

والله اعلم
وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين
سايت جامع فتاواي اهل سنت و جماعت
IslamPP.Com


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه