منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 848
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 230
بازديد کل : 2516759
 
   
آيا شيعيان اوليه به امام دوازدهم که فعلاً غايب است، ايمان داشتند؟
صاحب اثر: نوار اسلام   تاريخ درج مقاله:2012-06-29  تعداد بازديد:479
کسی که کتابهای تاریخ را بررسی کند، در می ‏یابد که قیامهای شیعی به اسم رضای آل محمد بوده است بدون اینکه اسم شخص معینی را ببرند و معین نکرده اند که از اولاد حسین بن علی علیه السلام باشد، آنچه که مشهور بود این بود که او راضی و مقبول بوده و از آل محمد باشد. و از کسانی که در آن زمان خروج کردند و بسیاری از شیعیان پیرو او شدند افراد زيرند:...

 

کسی که کتابهای تاریخ را بررسی کند، در می ‏یابد که قیامهای شیعی به اسم رضای آل محمد بوده است بدون اینکه اسم شخص معینی را ببرند و معین نکرده اند که از اولاد حسین بن علی علیه السلام باشد، آنچه که مشهور بود این بود که او راضی و مقبول بوده و از آل محمد باشد. و از کسانی که در آن زمان خروج کردند و بسیاری از شیعیان پیرو او شدند افراد زيرند:
- ابو هاشم عبدالله بن محمد بن علی بن ابی طالب سال 98هـ.([189]).
- زید بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب سال 122هـ.
- عبدالله بن معاویه بن عبدالله بن جعفر بن ابی طالب سال 128هـ.([190]).
- محمد بن عبدالله بن حسن بن حسن بن علی بن ابی طالب که به نفس زکیه معروف بود سال 130هـ و این مشهورترین کسی بود که به مهدوی مشهور بود و جعفر صادق به موسی و عبدالله (پسرانش) اجازه داد که به شورش محمد بن عبدالله (نفس زکیه) بپیوندند، چون هم نام پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و پدرش هم نام پدر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود و از نوادگان حسن بود و او اقدام به شورش کرد و همگی معتقد بودند که او مهدی منتظر است، بنابراین جعفر صادق، موسی امام بعد از جعفر و عبدالله، هر دو با او بیعت کردند و کارها به وسیله او مستقر شد تا وقتی که کشته شد([191]).
- سپس بعد از او محمد بن ابراهیم بن اسماعیل بن ابراهیم بن حسن بن حسن بن علی بن ابی طالب مشهور به ابن طباطبا در سال 199هـ خروج کرد([192]).
- محمد بن جعفر صادق که بخاطر زیبایی‏اش مشهور به دیباج بود در سال 200هـ خروج کرد([193]).
و از جمله کسانی که گفته شده مهدی هستند و آنها ادعایی نداشته اند کسانی هستند که نوبختی در کتاب فرق الشیعه ذکر کرده است:
- علی بن ابی طالب رضی الله عنه .
- محمد بن علی بن ابی طالب و پیروانش (کیسانیه).
- جعفر صادق رضی الله عنه (ناووسیه).
- اسماعیل بن جعفر (و پیروانش) (اسماعیلیه).
- موسی بن جعفر (و پیروانش) (واقفیه).
- محمد بن علی هادی.
- حسن عسکری.
- مهدی قائم غیر معین([194]).
از تمام این فرقه ها و تمام این شیعیان نگفته اند که محمد بن حسن عسکری همان مهدی و امام دوازدهم است و امامت به او منتهی می‏شود، بلکه بر این امر دلالت می‏کنند که نظریه مهدویت قدیمی است ولی منحصر کردن آن در شخص معینی که محمد بن حسن باشد متأخر است، که بعد از وفات حسن عسکری بوده است.
بنابراین بسیاری از بزرگان شیعه از این مهدی غافل بودند از جمله: عمار ساباطی، جمیل بن دراج، ابان بن تغلب، هشا علیهما السلام بن حکم، عبدالله بن ابی یعفور، هشام بن سالم جوالیقی و محمد بن نعمان احول (مؤمن طاق). تمامی اینها با عبدالله افطح بن جعفر صادق بیعت کردند که از نسل مهدی نبود، پس منصوص بودن امامت آنها کجاست؟!
تا جایی که نوبختی می‏گوید: غالب بزرگان شیعه فطحیه هستند یعنی پیرو عبدالله افطح بن جعفر صادق هستند([195]).
بنابراین میبینیم که بعضی از راویان شیعه امام خود را نمی‏شناسند مانند زراره بن اعین که مطمئن‏ترین راوی شیعه بود، مُرد و امام زمان خودش را نشناخت([196]).
همچنین فرقه واقفيه که در موسی کاظم متوقف شدند و امامت فرزندش علی را قبول نکردند، از صادق علیه السلام روایت کرده اند که گفت: اگر کسی به شما خبر داد که این پسرم مرده و کفن و دفن شده به او باور نکنید([197]).
از ابوجعفر نقل شده که در مورد مهدی گفت: او را شکافنده دریا نامیده اند([198])، در حالی که شکافنده دریا موسی بود.
از علی بن حسین روایت کرده اند که گفت: اسم او اسم آهنبُرنده است؟ پس موسی همان مهدی است([199]). و روایت کرده اند که: هرگاه امامی مُرد فقط یک امام او را غسل می‏دهد([200]) و کاظم در بغداد مُرد و رضا در مدینه([201]). پس چگونه رضا بعد از کاظم امام شد؟! و چگونه کاظم امام شد؟! این دلالت میكند که این روایتها از جانب مردمان مختلفی که از لحاظ فکر و منطقه مختلف بوده اند، جعل شده است.
محمد باقر بهبودی تعلیقی بر یکی از روایتهای منصوص بودن ائمه دوازده گانه آورده است: مبنی بر اینکه در بحث احادیث نادر و شاذ در مبحث امامت دانستیم که احادیثی را که بر منصوص بودن ائمه روایت شده اند همگی از خبر لوح و... بوده است. که همه آنها در دروه غیبت و حیرت و اندکی قبل از آن ساخته شده اند. پس اگر این نصوص فراوان نزد شیعه وجود دارد، چرا این همه اختلاف آشکار در مورد شناخت ائمه وجود دارد و چرا این همه سرگردانی و حیرت در مورد پایه های مذهب و ارکان حدیث وجود دارد؟ و ديگر نیازی به تالیف کتابهای زیادی برای اثبات غیبت و زدودن سردرگمی و حیرت از قلب امت، نبود([202]).

([189]) - فرق الشیعة، نوبختی، ص30.
([190]) - فرق الشیعة، نوبختی، ص32.
([191]) - نگا: مقاتل الطالبيین، ص244.
([192]) - نگا: مقاتل الطالبيین، ص338-353.
([193]) - عمدة الطالب، ابن عنبه، ص245.
([194]) - نگا: فرق الشیعة، نوبختی، ص22، 27، 67، 68، 79، 91، 95، 108.
([195]) - فرق الشیعة، نوبختی، ص77؛ اگر کسی بگوید که: حق با کسی است که دلیل داشته باشد و آن روایتهایی است که از معصومین نقل شده است، به او میگوییم: همچنانکه دیدیم احادیثی که قبلاً به آن استدلال کردند، ضعیف است، که چیزی با آن ثابت نمیشود.
([196]) - اختیار معرفة الرجال، طوسی، 1/373.
([197]) - اختیار معرفة ارجال، طوسی، 2/773؛ الغیبة، طوسی، ص55.
([198]) - الغیبة، طوسی، ص46.
([199]) - الغیبة، طوسی، ص47.
([200]) - الکافی، کلینی، 1/384؛ الخرائج و الجرائح، 1/264؛ بحارالانوار، 27/290.
([201]) - شرح اصول الکافی، مازندرانی، 6/377. عجیب این است که مازندرانی که این ایراد را رد کرده است، به اینکه اولیا مسافتهای طولانی را در مدت کمی طی میکردند مانند داستان اسراء پیامبر ص و انتقال بلقیس وقتی که سلیمان به آوردن تخت او امر کرد، پس رضا به این کرامت اولیتر است، چون او از اولیای خداست. .نگا: شرح اصول الکافی، 6/377. جواب این ایراد:
نخست: این قیاس است و قیاس نزد شیعه حرام است. [نگا: الکافی، کلینی، 1/57؛ الأمالی، صدوق، ص55-56] دوم: داستان اسراء و انتقال تخت بلقیس توسط وحی معصوم منتقل شد ولی غسل دادن امام کاظمی که در بغداد مُرد، و رضا در مدینه، چه کسی آن را برای ما نقل میکند. پس چگونه از غسل دادن کاظم توسط رضا باخبر شدیم؟! آیا همین که بگوییم که رضا ولی خدا بوده است، کافی خواهد بود که او در یک چشم به هم زدن به بغداد برود؟! (ع).
([202]) - معرفة الحدیث و تاریخ نشره و تدوینه و ثقافته عندالشیعة الامامیة، بهبودی، ص172 به نقل از «ثم أبصرت الحقیقة= آنگاه كه حقيقت را يافتم» محمد خضر.


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه