منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 848
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 260
بازديد کل : 2516789
 
   
اختلاف ‏ شيعه وسني ‏در در تفسير آيه ‏تطهير
صاحب اثر: مهتدون  تاريخ درج مقاله:2011-12-17  تعداد بازديد:395
دشمني مذهب شيعه با عايشه «ام المومنين » و علاقه به علي و حسن و حسين و فاطمه (علیه السلام) از يك سو و استدلال اهل تسنن در محدود كردن آيه در زنان پيامبر اختلاف اين دو فرقه را تفسير آيات تطهير تداوم بخشيده و اين اختلاف بعلت عدم توجّه دو طرف به اراده تكويني و اراده تشريعي در آيات بوده است..


اي پدر: دشمني شيعه مذهب با عايشه «ام المومنين »  و علاقه به علي و حسن و حسين و فاطمه  (علیه السلام) از يكسو و استدلال اهل تسنن در محدود كردن آيه در زنان پيامبر اختلاف اين دو فرقه را تفسير آيات تطهير تداوم بخشيده و اين اختلاف  بعلت عدم توجّه دو طرف به اراده تكويني و اراده تشريعي در آيات بود، در كتاب خدا به  دو نوع اراده الهي اشاره دارد:

1 ـ اراده تكويني (اراده اي كه در آن هيچگونه تخلفي ندارد  ،] اِنَّما اَمْرُهُ اِذا اَرادَ شَيأً اَنْ يَّقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُون   (يس /82)= جز اين نيست كه فرمانش چون «آفريدنِ » چيزي را بخواهد «اين است  » كه به او به گويد : موجود شو ، پس بيدرنگ موجود مي شود. و در اين اراده فضيلتي نيست مانند ميوه دادن جبري گياه ، پاك بودن همه سنگ ها و اگر قرار بود ازانساني ذاتاً پاك صادر می شد مانند آن سنگ فضيلتي نداشت و معصوم بودن گياه و سنگ و آن انسان در يك سطح قرار مي گرفت ، چون براي پاكي زحمتي نكشيده!

2 ـ اراده تشريعي « قانوني » يا رضاي خدا كه در اين اراده اعمال انسان از اراده او مي گذرد و اراده آنان مسبوق ازعلم ، آگاهي است ، وسپس انتخاب و عمل جلو مي آيد كه در اين قسمت جاي تخلف باز است يعني خداوند اراده مي كند امّا اراده اش حاصل نمي شود  (مثلاً اراده مي كند كه اي مردم نماز بخوانيد،روز بگيريد،زكات بدهيد ، عده اي هم انجام نمي دهند)

يَانِسَاءَالنَّبِيِّ مَن يَأتِ مِنكُنَّ بِفَاحِشَهٍ مُّبَيِّنَهٍ يُضَاعَفً لَهَاالْعَذَابُ ضِعْفَيْنِ وَ كَانَ ذَلِكَ عَلَي اللهِ يَسِيراً ( احزاب/30) ـ

يعني:اي زنان پيامبر، هر كدام از شما كه عمل ناشايستِ آشكاري انجام دهد ، عذاب در حقّ او دو برابر مي شود و اين كار بر خداوند آسان است.ـ

وَمَن يَقنُت مِنكُنَّ ِللهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَل صَالِحاً  نُّؤتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَينِ وَ أَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقاً كَرِيماً ( احزاب/31) ـ

يعني : و هركدام از شما كه در برابر خداوند و رسولش گردن نهد و كار شايسته كند، پاداشي دو برابر بدهيم و برايش روزي اي ارزشمند فراهم آوريم ـ

يَانِسَاءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلَاتَخْضَعْنَ بِالْقَولِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضُ وَ قُلْنَ قُولاً مَعْرُفاً (احزاب / 32) ـ 

يعني:اي زنان پيامبر شما مانند هيچ يك از زنان ديگر نيستيد)  اهميت شما خانواده در حفظ آبروي آخرين پيام و پيام آور است )‌ اگر پروا داريد ،‌ پس در سخن گفتن  نرمي نكنيد تا آنكس كه مرضي در دل دارد طمع ورزد ،‌ سخن پسنديده گوئيد ـ

 ( تمام ضماير مؤنث است)

‌وَ قَرنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّهِ الأُولَي وَأَقِمْنَ الصَّلَوهَ وَ ءَاتِينَ الزَّكَوهَ وَ أَطِعْنَ اللهَ وَ رَسُولَه ـ

ودر خانه هاي خود بمانيد و جلوه گري هاي دوران جاهليت را پيش نگيريد ،‌ نماز را بپا داريد و زكات دهيد و خدا و پيامبر او را اطاعت كنيد.  ( آيه رضايت الهي را در كشاندن خانواده پيامبردر چار چوب قوانين الهي نشان مي دهد ، خواه زنان پيامبر باشد ، خواه دختر و نواده او ) ـ

اِنَّما يُريدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ البَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيِراً  ( احزاب / 33 )

يعني :‌ جز اين نيست كه خداوند مي خواهد ( چنين اراده دارد) نا پاكي را از شما اهل اين خــانه بـبرد و  پاكيزه اتان گرداند.

قرينه “‌ يا نساء‌انبي ”‌در صدر آيات تطهير نشان مي دهد كه مقصود زنان پيامبر بوده اند.

اي پدر: در اين آيه ،‌ طهارت« تكويني » مطرح نيست چراكه درطهارت تكويني جاي تخلف نيست بلكه سخن از طهارت «تشريعي » است كه جاي تخلف دارد! و همه اراده هاي تكليفي در قرآن براي بشر اراده «تشريعي » استيعني اينكه انسان خود را از طريق عبادت و رعايت اوامر الهي از گناهان پاك كرده متقي مي شود.

اِنَّما يُريدُ اللهُ = اراده و رضايت خدا دراين است ـ

لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ البَيْتِ= كه شما خانواده پيامبر آلوده نباشيد.

گناه براي همه منع شده امّاگناه عالم بزرگتراست،چون محل توجه جامعه است طهارت رابراي همه مي خواهدامّااختصاصاًازخانواده پيامبربيشترمي خواهد و اين يك تاكيد است.

معناي«يُريدُ الله »آيه وضوح و«يُريدُ الله »اين آيه هردو يكي است ، همانگونه كه آيه وضوح عصمت ذاتي ندارد اين آيه هم عصمت ذاتي براي خانواده پيامبر ندارد دليل واضح است چون اراده الهي در اين آيات اراده تشريعي است

اي پدر: شمامي خواهيد عصمت ذاتي براي  خانواده پيامبر بسازيد كه گفتيد: عَنْكُمُ و يُطَهِّرَكُمْ  خطاب به مذكر است پس مخاطب علي ، حسن و حسين و فاطمه  (ع ) است در حاليكه: براي فاطمه زهرا ضمير« كُم »نمي آورد ولي درزبان عرب به خانواده «كُـــم » مي گويند ( مانند آنكه وارد خانه اي شوندكه يك مرد و 10 زن باشند ، مي گويند سلام و عليكم و لذا ضميرمذكر بنابرقاعده تغليب در اين آيه بكار رفته است چنانكه در آيه 73 سوره هود ديده مي شود)

فرشتگاني كه به حضرت ابراهيم  (ع) و همسرش كه هردو پير بودند مژده  فرزند مي دهند .

قَالُوا أَتَعجَبِينَ مِن أَمْرِاللهِ  رَحمَتُ اللهِ  وَ بَرَكَاتُهُ عَلَيكُم أَهلَ البَيتِ إِنَّهُ حَمِيدٌ مَّجِيد

گفتند : آيا از قدرت ِ خدا به شگفت مي آيي؟ بخشايش خداوند و بركاتش بر شما اهل اين خانه باد ، بيگمان او ستوده بزرگوار است. ( ملائكه خطاب بــه زن حضرت ابراهيم مي گويند عَلَيكُم يعني زني كه در خانواده مرد است در زبان عرب آن مردراغلبه مي دهد خطاب مذكر مي كند، چون مدير خانه مرد است)

اولاًواژه”اهل“درقرآن به مصاديق مختلف بكاررفته است هم همسران پيامبر ،‌ هـم خانواده او و هم كـساني كه اشتـراك عقيدتي با رسول خدا  (ص) دارند جزء”‌ اهل“  او مـحسوب مي شوند از اينروملاحظه مي شود كه پسر نافرمان نوح هرچند زاده آن  پيامبر بوده جزء‌ اهل او خوانده نمي شود چنانكه در سوره هود آيه 46 مي فرمايد :‌

يا نُوحُ اِنَّهُ لَيْسَ مِنْ اَهْلِكَ = اي نوح آن پسر از اهل تو نيست.  (يعني هم عقيده تو نيست )

بنابراين منظور از واژه “ اهل”در آيه تطهير (احزاب /33) مي تواند مي تواند هر يك از موارد همسران پيامبر ، خانواده او ، و يا همفكران آن حضرت باشد و بنا برقرينه “ يا نساء النبي ” در صدر آيه منظور همسران پيامبر است.

ثانياً آيه تطهير به وضوح بيانگر طهارت تشريعي است كه مي فرمايد :‌

اگر پرهيزكار باشيد ،‌ اگر عفّت پيش گيريد ، اگر نماز بپا داريد و اگر زكات دهيد و اگر از خدا و رسول اطاعت كنيد ،‌ پاك مي شويد.

اين اراده و رضايت الهي اختصاص به پيامبر (ص)وخانواده او ندارد ،‌ چنانكه آيه 6 سوره مائده درباره مؤمنان ديگر مي فرمايد : اي مؤمنان=‌

ما يُريدُ اللهَ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِّنْ حَرَجٍ وَّلكِنْ يُريِدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون.

يعني:خدانمي خواهد (بافرمان عبادات واحكام) بر شما سخت گـيرد ،‌ بلكه مي خواهد  (به وسيله اين احكام) پاكتان سازد و نعمتش را بر شما تمام كند ،‌ باشد كه سپاسگزارباشيد.

و باز در سوره توبه آيه 103 مي فرمايد :‌

خُذْ مِنْ اَمْوالِهِمْ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكّيهِمْ بِها وَصَلِّ عَلَيْهِمْ.

يعني : از اموالشان صدقه اي بگير تا بدان پاكشان سازي و تزكيه اشان كني و در حقّ آنها دعاي خير كن.

به زبان ديگراين اراده اي كه خداوندبراي زنان پيامبرخواسته در آيات ديگر از همه مؤمنان خواسته يعني اراده و رضاي الهي جهت پاكي همه مسلمانان است.

روشن است كه منظور آيه شريفه آن نيست كه پيامبر  (ص) مردم را به مقام «عصمت » ذاتي مي رساند ،‌ بلكه ايشان از راه عمل  ( پرداختن صدقه يا زكات ) پاك مي شوند.

مسلماًاگرخاندان پيامبروشخص وي ذاتاً معصوم بودند‌ مسأله جبر پيش مي آمد يعني اگرقرار بود بي اختيار از آنها خير صادرشود (كه لازمه عصمت ذات است) اين امر فضيلتي نبودوچگونه مي توانست براي انسانهاي عادي اسوه باشد!؟.

اگر بگويند عصمت نيروئي بودكه خداوند در وجود خانواده پيامبر گذاشته بودو آن نيرو آنان را از ارتكاب گناه دورمي كرد كار را خراب تر مي كنيد و مساله تكليف و اراده و عمل زير سؤال مي آمد ،‌ زيرا قرآن كريم مي فرمايد :‌

لا يُكَلِّفُ اللهُ نَفْساً اِلّا وُسْعَها  ( بقره / 286 )

يعني:‌ خدا هيچكس را بيش از توانش مكلّف نمي سازد.

بنابراين عمل به تكاليف الهي و معصوم شدن بدان معنا ، در امكان همه هست.  و شما بعنوان نماينده مذهب شيعه مي خواهيد عصمت ذاتي را براي علي ،فاطمه ، حسن و حسين بسازيد توهين بزرگي به اين خاندان كرديد كه عمل به اراده را از آنان گرفتيد و سني ها هم خواستند ثابت كنند مخاطب آيه همسران پيامبر است درحاليكه هر كدام را هدف بگيريد فاقد طهارت ذاتي هستند. 

 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه