منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 848
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 659
بازديد کل : 2624171
 
   
خسارت و خصومت احاديث دروغ و ضعيف با آيات قرآن!
صاحب اثر: مهتدون  تاريخ درج مقاله:2011-12-28  تعداد بازديد:404
احاديث اسلامي كه به هر صورت براي درك و فهم شريعت اسلامي از آن بي نياز نيستيم وسنت پيامبر و تفصيل مجملات آيات را از آن طريق مي‌توان به دست آورد, اما متأسفانه از همين رهگذر خسارتهاي سنگيني به احكام قرآن و اوامر و نواهي شريعت وارد شده است.

 

احاديث اسلامي كه به هر صورت براي درك و فهم شريعت اسلامي از آن بي نياز نيستيم وسنت پيامبر و تفصيل مجملات آيات را از آن طريق مي‌توان به دست آورد, اما متأسفانه از همين رهگذر خسارتهاي سنگيني به احكام قرآن و اوامر و نواهي شريعت وارد شده است كه اشارتي اجمالا به پاره‌اي از آنها مي‌شود.

خسارت اين احاديث تنها منحصر به ثوابهاي بي حد و حساب زيارت و دعا و عزاداري و امثال آن كه نيروي محرك دين و شريعت را بي اثر بلكه بالعكس انسان را تبديل به جانور بلكه صدها مرتبه بدتر مي‌كند نيست!.

بلكه خسارتهايي كه ازنواحي ديگر و ضربات جان ربايي چون گرز و خنجر بر پيكر حقايق اسلامي وارد مى‌كند!.

مثلا صرف نظر از اينكه نماز را كه ركن مهم اسلام است به وسيله احاديث در پاره‌اي موارد شكلي ديگر! زكات را كه اساس تأمين معيشت فقرا و هفت صنف ديگر  است و در حقيقت بودجة مملكت اسلامي است با چند حديث مجعول و نا معقول، منحصر به اشياء نه گانه چون شتر و گاو و گوسفند غير معلوف و طلا و نقره مسكوك و گندم وجو و مويز و خرماي مشروط به شرائط مخصوص مى‌كند، كه در اين زمان به صورتي نا معقول درآمده است، همچنين از طريق احاديث، خمسي را در جامعه‌ي شيعه رواج داده‌اند كه از خدا و پيغمبر در اين باره خبري و در عمل مسلمين صدر اول از آن اثري نيست![1].

همچنين به استناد حديثي مجعول براي قبور ائمه و بناي آن املاك ومستغلات و اموال فراواني را صرف بنياد بقاع و قباب طلا و ضرايح نقره و انواع تشريفات قبور اموات مى‌كنند كه به اقرار محاسبان اوقاف بيش از يك ربع اراضي و املاك ايران صرف تعمير و تزيين اين مقابر و مشاهد كه شباهت بسياري به كاخ سلاطين جبار و فراعنه روزگار دارد، مي‌شود و در هر شهر و دهي قبور بسياري با جلال و جبروت وموقوفات به چشم مي‌خورد. و با قدرت و قوت همين احاديث است كه عده‌اي از تنبلان و انگلان را به نام سادات و علما، بر گردن مردم مسلمان تحميل كرده‌اند تا آن حد كه در زمان ما به نام ولايت فقيه، هر فرد كم اطلاعي را قيم و صاحب اختيار همه مسلمانان بلكه جميع خلق جهان, تبليغ مي‌كنند! و ترس آن است كه بدين ترتيب نام اسلام را هم خداي ناخواسته مكروه دنيا كنند!.

اينها و صدها مانند آن غير از خساراتي است كه از غلو و افراط درباره ائمه علیهم السلام  كه متواضع‌ترين عبادالله بوده‌اند حاصل شده و آنان را مدير و متصرف عالم امكان و انداد و شركاء پروردگار جهان كرده‌اند!! تعالى الله عما يقول المشركون.

مخفي نماند كه ما منكر و مخالف احاديث(صحيح) نيستيم و چنانكه گفتيم براي فهم و درك اوامر و نواهي و تفصيل مجملات قرآن بدان نيازمنديم، اما آن حديثي كه طبق راهنمايي ائمه علیهم السلام  مؤيد وموافق قرآن باشد نه اينگونه احاديث كه مضامين آن ناسخ بلكه خصم قرآن است!.

 

مثلا احاديثي كه با ثوابهاي باور نكردني[2] مردم را به زيارت قبور ترغيب وتشويق مي‌كند به صراحت يا لاأقل به كنايه مخالف با قرآن است و زيارت مقابر براي تكاثر و تفاخر مكروه بلكه ممنوع قرآن است و به نص احاديث و آثار وارده و مسلم تواريخ، ‌زيارت قبور مورد نهي رسول الله صلی الله علیه وسلم بوده و فرمود: «إني نهيتكم عن زيارة القبور».

پس زيارت قبور از هر كه باشد جايز نيست و جز به قصد عبرت و تذكر موت، استثناء نشده است و پر واضح است كه اين مشاهد و مقابر پر جلال و جبروت كه پاره‌اي از آنها طعنه بر بارگاه فراعنه و اكاسره مي زند، هرگز از ديدن تشريفات آنها كسي به ياد موت و آخرت نمي افتد بلكه علاقه و محبت به دنيا و زخارف آن را صد چند مى‌كند! و مشاهده همين گنبدها، مسرفين و ثروتمندان را كه بر مزار اولياء چنين مى‌بينند، تشويق مي‌كند كه آنان نيز مقبره‌هاي خود را با انواع زينتها و فرشها و چراغها با بناهاي عالي بيارايند كه اولاد و احفاد آنان همان تفاخر وتكاثر جاهليت را بر مقابر آنان تجديد نمايند! و صدها مفاسد و جرأت دادن به فسادهاي ديگر كه در دنبال اين اعمال مى‌آيد.

به علاوه آن وعده‌هاي غرور انگيز كه ثواب يك زيارت و يا خواندن يك دعا و گريه بلكه تظاهر به گريه و زاری در عزاداري، عامل آن را تا آنجا مى‌برد كه هيچ ملك مقرب و پيغمبر مرسلي بدان دست نمى‌يابد!!. و براي خنثي بلكه مغفول نمودن آيات انذار و تبشير قرآن از جنود ابوجهل و ابوسفيان بسي مؤثرتر است!.

خداي سميع و بصير مى‌داند و «كفي بالله شهيدا» كه نگارنده اين سطور از تأليف و نشر اين منشور محرور و ساير آثار مأثور خود جز زدودن غبار اوهام و كثافات پر دوام از چهره نوراني آيين اسلام غرضي نداشته و در تمام ايام عمر خود در اين مرام جز تحمل آلام و اتهام بهره و احترامي نيافته ام، تا جايي كه در معرض قتل و انعدام قرار گرفته ام و يقين دارم كه پس از مرگ نيز مورد لعن و دشنام ليالي و ايام بسياري ازخاص و عام خواهم بود! اما چون اين مرام را براي رضاي پروردگار علام ذوالجلال و الاكرام انجام مي‌دهم و اين كار را بزرگترين جهاد براي تقويت اسلام مي دانم! هر چه مشقت و مصيبت افزون تر مسلّما ثواب و انعام مجاهد بيشتر است!.

در اينجا تذكر نكته اي را لازم مي دانم، كساني كه طرفدار زيارت معمول اند هنگامي كه از هر حجت در مي مانند مي گويند: گيريم كه زيارت قبور بزرگان دين مشمول اين همه ثواب نبوده و از طرف شارع بدان مأمور نباشيم باري وجود اين مشاهده و بارگاهها كمتر از قبر سرباز گمنام نيست كه درتمام كشورهاي متمدن يا بعضي آنها، ‌مورد احترام و سمبل حيثيت آن كشورهاست كه واردين و وافدين، به زيارت آن مي‌روند.!!

هر چند پر واضح است كه تفاوت و تضاد بسياري بين اين دو هست! با اين حال مي‌گوييم: اگر مطلب از اين نظر باشد ما براي آن فوايد و فضايل بيشتر سراغ داريم: اما به چند شرط:

اولاً: اين آفت را كه در اين اعمال از اين احاديث است(يعني احاديث ضعيف وموضوع و جعلي) از آن برداريم، و اين گونه نسبتها را به شريعت ندهيم تا آن را در نزد عقلاي دنيا موهون وخود را ازجهت ارتكاب بدعت در نزد خدا ملعون و از جهت صرف اموال در كاهاي بيهوده متضرر و مغبون ننماييم.

ثانيا: اين همه تشريفات و تزيينات و صرف اموال و عرض حاجات و نذورات را از آنها برداريم تا از ورطه پر آتش شرك نجات يابيم.

بديهي است اگر به چنين اموري اقدام نماييم فوايد و نتايجي خيلي بيش از آنكه بنياد گزاران دلسوز گفته‌اند خواهيم برد، و اين مطلبي است كه ما در سي و چند سال قبل دركربلا در صحن مطهر حسيني سلام الله عليه پيشنهاد كرديم ودر اين مختصر نيز مجملي از آن آمده است[3].

 

------------------------------------

[1] - ما در مورد زكات وخمس كتابي در دو مجلد به نام حقائق عريان در اقتصاد قرآن تاليف كرده ايم. (برقعي)

[2] - علماي «درايه الحديث» عقيده دارند كه از علائم احاديث مردود و مجعول آن است كه براي كاري ناچيز ثوابهاي بسيار زياد و يا عقابهاي كه تناسبي باعمل ندارد, قائل شوند.

[3] -ر،ك صفحه 92به بعد همين كتاب.

 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه