منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 848
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 681
بازديد کل : 2624193
 
   
بررسي‌ روايت‌ ابن‌ عبدربه‌ در كتاب‌ العقد الفريد در مورد شهادت فاطمه عليها السلام
صاحب اثر: مهتدون  تاريخ درج مقاله:2011-12-27  تعداد بازديد:369
كتاب‌ العقد الفريد فضايل‌ زياد و علوم‌ مهمي‌ در بردارد و بسياري‌ از سخنان‌ مؤلف‌ گرايش‌ وي‌ را به‌ مذهب‌ تشيع‌ به‌ اثبات ‌مي‌رساند.

 

روايت‌ ابن‌ عبدربه‌ در كتاب‌ العقد الفريد از چند جهت‌ قابل‌ نقد است‌.

اوّلاً: روايت‌ مزبور بدون‌ ذكر سند و مأخذ بيان‌ شده‌ است‌ كه‌ چنين‌ روايت‌ از نظر محققان‌ هيچ‌ گونه‌ ارزش‌ تاريخي‌ ندارد و به‌ هيچ‌وجه‌ نمي‌توان‌ آن‌ را به‌ عنوان‌ دليل‌ ارائه‌ نمود.

ثانياً: كتاب‌ العقد الفريد كتاب‌ حديث‌ و تاريخ‌ نيست‌ بلكه‌ مجموعه‌اي‌ از داستانها، اقوال‌ و رويدادهاي‌ ادبي‌ است‌ و بعنوان‌مأخذ و مرجع‌ تاريخي‌ و حديث‌ محسوب‌ نمي‌گردد.

چنانكه‌ مؤلف‌ آن‌ در مقدمه‌ كتاب‌ خويش‌ مي‌گويد: من‌ در اين‌ كتاب‌ مرواريدهاي‌ ناب‌ ادبي‌ و سخنان‌ جامع‌ و برگزيده‌اي‌ را گردآورده‌ ام‌ و قسمتي‌ از آن‌ مشتمل‌ بر شنيده‌ها و سخنان‌ حكيمان‌ و ادبيان‌ است‌. (العقد الفريد، ج1، ص: 20، دار احيا التراث العربي، 1409 هـ 1989م)

مؤرخ‌ شهير احمد بن‌ خلكان‌ (681هـ.ق) نيز درباره‌ي‌ كتاب‌ العقد الفريد مي‌گويد: كتابه‌ العقد و هو من‌ الكتب‌ الممتعة‌ حوي‌من‌ كل‌ شي‌ء (وفيات الاعيان، ج1، ص: 110، شماره شرح حال: 46، دار صادر بيروت) كتاب‌ العقد (الفريد) از كتب‌ سودمندي‌ است‌ و حاوي‌ هر مطلبي‌ است‌.

ثالثاً: ابن‌ عبدربه‌ به‌ مذهب‌ تشيع‌ گرايش‌ داشته‌ است‌ و از اين‌ رو نمي‌توان‌ نقل‌ روايات‌ وي‌ را به‌ دور از تعصب‌ و بي‌ طرفانه‌ خواند،چنانكه‌ علامه‌ ابوالفداء اسماعيل‌ بن‌ كثير دمشقي‌ مي‌گويد: و كتابه‌ العقد يدل‌ علي‌ فضائل‌ جمة‌، و علوم‌ كثيرة‌ مهمة‌، و يدل‌ كثير من‌كلامه‌ علي‌ تشيع‌ فيه‌ (ابو الفداء، اسماعيل بن کثير، البداية و النهاية، ج11، ص: 219، دار احياء التراث العربي 1408 هـ 1988 م)

كتاب‌ العقد الفريد فضايل‌ زياد و علوم‌ مهمي‌ در بردارد و بسياري‌ از سخنان‌ مؤلف‌ گرايش‌ وي‌ را به‌ مذهب‌ تشيع‌ به‌ اثبات ‌مي‌رساند.

رابعاً: در روايت‌ العقد الفري آمده‌ است‌ كه‌ حضرت‌ فاطمه (رضي‌الله عنها) از حضرت‌ عمر(رضي الله عنه) پرسيد: يا ابن‌ الخطاب‌ أجئت‌لتحرق‌ دارنا؟!اي‌ فرزند خطاب‌ آمده‌اي‌ تا خانه‌ ما را بسوزاني‌؟! و حضرت‌ عمر(رض‌) در پاسخ‌ فرمود: نعم‌. أو تدخلوا فيمادخلت‌ فيه‌ الامة‌.

آري‌ مگر اين‌ كه‌ در آنچه‌ كه‌ امت‌ وارد شدند، شما نيز وارد شويد

با نقل‌ ادامه‌ روايت‌ مشخص‌ مي‌گردد كه‌ آيا حضرت‌ عمر(رضي الله عنه) به‌ سوزاندن‌ خانه‌ حضرت‌ فاطمه‌ (رضي‌الله عنها) اقدام‌ نمود يا آنان‌ متقاعد شدند و با حضرت‌ ابوبكر(رضي الله عنه) بيعت‌ نمودند؟

?فخرج‌ علي‌ حتي‌ دخل‌ علي‌ أبي‌ بكر فبايعه‌، فقال‌ له‌ ابوبكر: أكرهت‌ إمارتي‌؟ فقال‌: لا، و لكنني‌ آليت‌ أن‌ لا ارتدي‌ بعد موت‌رسول‌ الله(صلي الله عليه وسلم) حتي‌ أحفظ‌ القران‌، فعليه‌ حبست‌ نفسي‌? (العقد الفريد، ج 4، ص: 247، دار احياء التراث العربي، 1409 هـ 1989م)

پس‌ آنگاه‌ حضرت‌ علي‌(رضي الله عنه) بيرون‌ آمد و نزد ابوبكر(رضي الله عنه) رفت‌ و با وي‌ بيعت‌ نمود، ابوبكر(رضي الله عنه) گفت‌: آيا جانشيني‌ مرانمي‌پسندي‌؟ حضرت‌ علي‌ فرمود: چرا. اما من‌ قسم‌ خورده‌ بودم‌ تا قرآن‌ را گردآوري‌ نكنم‌، جامه‌ بر تن‌ نكنم‌، و به‌ همين‌ خاطردرخانه‌ ماندم‌.

 

در اين‌ قسمت‌ از روايت‌ كه‌ نويسندگان‌ مقاله‌ي‌ دردانه‌ي‌ كوثر و يورش‌ به‌ خانه‌ي‌ وحي‌ از ذكر آن‌ خودداري‌ نموده‌اند هيچ‌ نوع‌ اشاره‌اي‌ به‌سوزاندن‌ خانه‌ي‌ حضرت‌ فاطمه‌ رضي‌ الله عنها نشده‌ است‌ و بالعكس‌ تأييد خلافت‌ حضرت‌ ابوبكر(رضي الله عنه) توسط‌ حضرت‌ علي‌(رضي الله عنه) به‌اثبات‌ مي‌رسد.

 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه