منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 848
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 273
بازديد کل : 2516802
 
   
ابتداي تدوين حديث نزد شيعه
صاحب اثر: مهتدون  تاريخ درج مقاله:2011-12-27  تعداد بازديد:313
وسیع ترین مجموعه آثار دوران گذشته‏ي شيعه کتابي است که ابو جعفر قمی محمد بن حسین فروخ صفار قمی (متوفای سال 290ﻫ) به اسم «بصائر الدرجات فی علوم آل محمد و ما خصّهم الله به «آن را نوشته است، كه مجموعه‏ای احادیث است و در سال (1285ﻫ) چاپ شده است.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

ابن ندیم از ابان  بن ابي  عیاش روایت کرده است که گفته است: «اوّلین کتابي که از شیعه ظاهر شد کتاب سلیم بن قیس هلالی بود».([1]) تنها ابن ندیم آن را از او روایت کرده است([2]) و که در اثناي بحث از افسانه‏ي «تحریف قرآن نزد شیعه» بر این کتاب توقفی داشتیم. یکی از بزرگان متأخر شیعه اعترافاتی تقدیم داشته و می‏گوید: «این کتاب در اواخر دولت اموی‏ها تألیف شده است..» یعنی نسبت دادن آن کتاب به سلیم صحیح نیست. و برای ما روشن کرده است ‏با وجود این‏که شیعه آن را بسیار بزرگ می‏دانند «در منابع اهل سنّت شخصی با نام سلیم ذکر نشده است». و گفته می‏شود سلیم اسمی بدون مسمّی است؛ چون اگر آن‏گونه بود که از او تعریف می‏کنند ذکر می‏شد.

ظاهراً وسیع ترین مجموعه آثار دوران گذشته‏ي شيعه کتابي است که ابو جعفر قمی محمد بن حسین فروخ صفار قمی (متوفای سال 290ﻫ)  به اسم «بصائر الدرجات فی علوم آل محمد و ما خصّهم الله به «آن را نوشته است،  كه مجموعه‏ای احادیث است و در سال (1285ﻫ) چاپ شده است.([3])

(بروکلمان مستشرق مشهور) صفّار را مؤسس واقعی (فقه امامیّه) در ممالک غیر عربی می‏داند».([4]) و به نظر (دکتر محمّد بلتاجی) «صفّار اوّلین کسی است که فقه وآثار امامیه را تدوین نموده است». ([5]) از کلام سابق ابن ندیم برمی‏آید که صفار اولین مؤلف نیست. مجلسی بخش عمده‏ی این کتاب را در اثنای کتابش (البحار) در ابواب مختلف نقل کرده است،  و آن را از مملو از غلو و زیاده‏روی کرده است،  کتاب خدا (قرآن) را مورد طعنه قرار می‏دهد،  در توصیف ائمّه زیاده روی کرده و صحابه را تکفیرنموده... و چیزهایی نوشته که بیانگر این است که اکثریّت اخبار و روایاتش جز افترائات بر ائمّه چیز دیگری نیست. در اوائل قرن چهارم هجری کلینی (متوفای سال 328یا 329) در کتابش «الکافی» تألیف آن را تجدید نمود،  سپس به دنبال آن چندین بار تجدید چاپ شده است.

 

--------------------------------------------------

([1])ـ الفهرستریال ص219.

([2])ـ همین موضوع از مصدر سابق،  روضات الجنّات،  4/67،  رجال الحلی،   ص83،  جامع الرواة،  1/347،  البروجردی/البرهان،  ص104.

([3])ـ نگاه: ه:  الذریعه،  3/124.

([4])ـ تاریخ الادب العربی،  3/337.

([5])ـ منهاج التشریع الاسلامی،  1/ 201.


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه