منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 848
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 306
بازديد کل : 2567223
 
   
آيا استعانت از غير خدا شرك است؟
صاحب اثر: مهتدون  تاريخ درج مقاله:2011-12-26  تعداد بازديد:456
اگر استعانت از کسي شود که صداي او را نمي شنود (مانند شخص مرده يا کسي که در مکان ديگري است و نزد او حاضر نيست)، و يا اگر صداي او را بشنود ولي آن شخصي که قرار است کمک کند توانايي و قدرت کمک را نداشته باشد.

 

خواستم بدانم آيا استعانت از غير خدا شرك است ؟

اگر شرك است و صحيح نميباشد پس چرا در قرآن كريم خداوند امر ميكند: "واستعينوابالصبروالصلوة"

من به چند ترجمه قرآن رجوع كردم كه اتفاقا اهل سنت هم بودند ولي اين آيه را اينگونه ترجمه كرده بودند : از نماز وصبر ياري بجوييد.

پس چگونه ميتوان گفت استعانت از غير خدا شرك است ؟ مگر نماز و صبر نعوذبالله خدا هستند؟



 

الحمدلله،

استعانت از غير خدا هميشه شرک نيست، و زماني شرک نيست که مثلا شما به کمک احتياج داريد و دوستتان نزد شماست و شما از او مي خواهيد تا کمکتان نمايد، اين استعانت جايز است و شرک نيست. بعنوان مثال فردي از دوچرخه اش به زمين مي افتد و از مردمي که اطرافش هستند مي خواهد تا به کمکش بيايند.

اما اگر استعانت از کسي شود که صداي او را نمي شنود (مانند شخص مرده يا کسي که در مکان ديگري است و نزد او حاضر نيست)، و يا اگر صداي او را بشنود ولي آن شخصي که قرار است کمک کند توانايي و قدرت کمک را نداشته باشد، در اين دو حالت است که استعانت از غير خدا شرک اکبر است. مثلا شخصي را در نظر بگيريد که از يک ساختمان چند طبقه در حال سقوط است، در اين هنگام اگر از يک انسان مرده و يا از کساني که شاهد سقوط وي هستند کمک بخواهد، او دچار شرک شده است، زيرا اولا مردگان صدايش را نمي شنوند و اگر بشنوند نيز نمي توانند کمک کنند، چنانکه خداوند متعال مي فرمايد: « إِن تَدْعُوهُمْ لَا يَسْمَعُوا دُعَاءَكُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَكُمْ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُونَ بِشِرْكِكُمْ وَلَا يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِيرٍ» (فاطر 14).

يعني: اگر آنها را بخوانيد صداى شما را نمى‏شنوند، و اگر بشنوند به شما پاسخ نمى‏گويند؛ و روز قيامت، شرک شما را منکر مى‏شوند، و هيچ کس مانند (خداوند آگاه و) خبير تو را (از حقايق) با خبر نمى‏سازد!

دوما، کساني که شاهد سقوط اويند نيز قدرت کمک کردن به وي را ندارند، و اين خداست که قادر بر نجات اوست. پس کمک خواستن از غير خدا در اين هنگام شرک محسوب مي گردد.

 

اما استعانت جستن از نماز و صبر شرک نيست، زيرا :

اولا: خداوند متعال خود مي فرمايد که از صبر و نماز کمک بخواهيد. (ولي در هيج جايي نفرموده اند که مثلا از انبياء و اولياء که مرده اند کمک و استعانت بجوييد).

دوما: صبر و نماز هر دو عبادت هستند، کسي که در برابر مصائب صبور است و کسي که نماز مي خواند، هر دو ماجور هستند و در حال عبادتند و ما مي دانيم که توسل جستن به عبادت خود يکي از انواع توسلهاي جايز و مشروع است، بعبارتي توسل جستن به عبادت جايز است

در ضمن صبر و نماز که انسان مرده يا غايبي نيست که کمک جستن از آن شرک باشد و اين شبهه اي که در ذهن سوال کننده بوجود آمده، در حقيقت به دليل عدم فهم صحيح از دين و مسئله ي شرک و توحيد و نيز عدم فهم صحيح از خود آيه است.

خداوند متعال مي فرمايد: «وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَکبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ» (بقره 45). «و از صبر و از نماز ياري‌ جوييد و براستي که‌ نماز جز براى خاشعان، گران و دشوار است»

خداوند به آنها (مومنان) دستور داده است که در همه کارهايشان از تمامي انواع شکيبايي و صبر ياري بجويند، و آن صبر بر انجام دادن طاعت و عبادت خداست، به گونه اي که آن را ادا نمايند، و اينکه در برابر سختي پرهيز از گناه و معصيت خدا صبر نمايند و گناه را ترک کنند، و در برابر امور دردناکي که خداوند براي انسان مقدر نموده است صبر نمايند و ابراز نارضايتي نکنند، پس با صبر و خويشتنداري بر آنچه خداوند مقدر کرده است در همه کارها موفقيت زندگي حاصل مي شود. و هرکس که از خداوند بطلبد که او را بر کسب صبر و شکيبايي توفيق دهد، خداوند صبوري و شکيبايي را بر او سهل و آسان مي گرداند.

پس صبر و عبادتهايي همانند نماز به انسان کمک مي کند تا در راه رسيدن به مقصود (خشنودي خدا) موفق عمل کنيم، و در حقيقت خداوند متعال مي خواهند به انسانها بفرمايند که اي مومنان: "من صبر و نماز را بعنوان دو سبب و وسيله براي موفقيت شما قرار دادم پس عبادت کنيد و در برابر سختي آن عبادتها و نيز سختي مقاومت در برابر گناه و شيريني دنيا صبوري پيشه کنيد تا بدين ترتيب به رستگاري برسيد"، و اين آيه ربطي به قضيه و مسئله ي استعانت ندارد.

 

والله اعلم

وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين

 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه