منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 848
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 240
بازديد کل : 2569396
 
   
چرا ما مسجد قرار دادن قبرها را جايز نميدانيم؟
صاحب اثر: مهتدون  تاريخ درج مقاله:2011-12-26  تعداد بازديد:442
اسلام چون کاملترين دين است، لذا سعي دارد تا احکام را بگونه اي وضع کند تا مجالي براي تکرار شرکيات و تحريفات وارد شده بر اديان سابق در اسلام فراهم نشود.

 

چرا ما مسجد قرار دادن قبرها را جايز نميدانيم ولي در داستان اصحاب كهف در قرآن آمده است كه بر روي قبر آنها مسجد ساخته اند و اين عمل آنها (يعني ساختن مسجد بر قبر) را قرآن نكوهش نكرده است ؟



 

الحمدلله،

چون پيامبرمان صلي الله عليه وسلم آنرا حرام اعلام کرده است، چنانکه مي فرمايد:

« لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْيَهُودِ وَالنَّصَارَى اتَّخَذُوا قُبُورَ أَنْبِيَائِهِمْ مَسَاجِدَ » بخاري و مسلم.

يعني :« لعنت خدا بر يهود و نصاري باد که بر روي قبور پيامبرانشان مسجد ساختند».

از جابر رضي الله عنه روايت مي شود که گفت: «نَهَى رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- أَنْ يُجَصَّصَ الْقَبْرُ وَأَنْ يُقْعَدَ عَلَيْهِ وَأَنْ يُبْنَى عَلَيْهِ». (مسلم /970) 

يعني: پيامبر صلي الله عليه وسلم از گچ کاري قبور، و از نشستن بر روي آن و از بنا سازي بر روي قبور، نهي کردند.

و در حديثي از اميرالمومنين علي ابن ابي طالب رضي الله عنه اين امر برايمان ثابت مي شود که بايستي تمامي بناها و مساجد و بارگاهها و ... که برروي قبور بنا شده اند، ويران شوند. زيرا اين امر باعث سرازير شدن مبتدعان به آن قبور و انجام اعمال حرام و شرک آلود مي گردد.

عن أبي الهياج الاسدي قال : قال لي على بن أبي طالب: «ألا ابعثك على ما بعثني عليه رسول الله صلى الله عليه وسلم أن لا تدع تمثالا [رواية :صورة ] [في بيت] إلا طمسته، ولا قبرا مشرفا إلا سويته». صحيح مسلم (3/61).

يعني: ابوهياج اسدي روايت مي کند: علي ابن ابي طالب رضي الله عنه به من گفت: آيا تورا مامور به انجام کاري نکنم که رسول الله صلي الله عليه وسلم براي انجام آن کار مرا امر کردند؟هر تصويري که در خانه اي ديدي آنرا ازبين ببر و هر قبري را که مرتفع بود با زمين هموار کن.

 

بنابراين متوجه مي شويم که در شريعت اسلام، ساختن گنبد و بارگاه و يا مساجد بر روي قبور هر انساني حرام است، زيرا پيامبر اسلام صلي الله عليه وسلم ، يعني همانکسي که خداوند متعال در مورد وي مي فرمايد: « وَمَا يَنطِقُ عَنِ الْهَوَى * إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى» (نجم 3-4).

يعني: و (محمد) هرگز از روى هواى نفس سخن نمى‏گويد! آنچه مى‏گويد چيزى جز وحى که بر او نازل شده نيست!

به ما امر کرده اند که بر روي قبور مسجد و گنبد و غيره نسازيم. و البته اين عمل حرام راهي را بسوي شرک هموار مي سازد و شيطان سعي مي کند تا از اين سبب استفاده کند و افرادي ساده لوح و جاهل را بر سر قبور اولياء بکشاند و قلبشان را به چنين مکانهايي وابسته سازد تا آنکه دچار شرک شوند و از صاحبان قبر طلب حاجت نمايند و يا آنها را اسطه ي بين خود و خدا نمايند که همگي آنها شرک مي باشد.

اما آنچه را که سوال کننده به آن اشاره کرده، که بعد از فوت اصحاب کهف عده اي گفتند که بر سر مسجدي بنا کنند: « وَكَذَلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَا إِذْ يَتَنَازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِم بُنْيَانًا رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِم مَّسْجِدًا» (کهف 21). يعني: و بدينسان [مردم را] به [حال] آنان آگاه ساختيم تا بدانند که وعدۀ خدا حق است و قطعاًٌ هيچ شکي در تحقق روز قيامت نيست. بدانگاه که ميان خود کشمکش داشتند و گفتند: «بر [غار] آنان بنايي بسازيد. پروردگارشان از حال ايشان آگاه تر است»، و کساني که بر کار و بارشان دست يافتند، گفتند: «بر غار ايشان مسجدي مي سازيم».

 

 بايد گفت:

اولا: قرآن کريم اين عمل را نقل مي کند، و اين دليل بر تاييد عمل آنها نيست.

چنانکه علامه عبدالرحمن سعدي رحمه الله در تفسير اين آيه مي فرمايد: « و ذکر اين کار در اينجا دليلي بر تاييد عمل آنها نيست، زيرا موضوع ساختن مسجد بر سر در غار، در رابطه با واقعۀ اصحاب کهف و تعريف و تمجيد از موضعگيري شجاعانۀ آنان بيان شده است، تا جايي که اقوامشان گفتند: بر آنها مسجدي بسازيد اين در حالي بود که اصحاب کهف قبلاً به شدت از قومشان مي ترسيدند و از اينکه از وضعيت آنان باخبر شوند پرهيز مي کردند. پس، از ان موضع خصمانۀ خود در قبال آنان کوتاه آمده و گفتند: مسجدي بر در آن بسازيد.

و اين دليلي است بر اينکه هر کس دينش را مصون دارد و از فتنها بگريزد خداوند او را سالم و مصون مي دارد و هرکس براي تندرستي و سلامتي بکوشد خداوند او را سلامت  مي گرداند، و هرکس به خدا پناه ببرد خداوند او را پناه داده و او را مايۀ هدايت ديگران قرار مي دهد و هرکس در راه خدا و براي طلب رضاي الهي فروتني کند سرانجام خداوند عزت و بزرگي به او ببخشد . (وما عند الله خير للابرار) و آنچه نزد خداوند است براي نيکوکاران بهتر است.»

دوما: کساني که چنين چيزي گفتند، از مومنان واقعي نبودند! بلکه در طول آن سالياني که اصحاب کهف در آنجا خفته بودند، تحريفات و تبديلات زيادي بر دين عيسي عليه السلام وارد شده بود و دين حقيقي عيسي عليه السلام را که اصحاب کهف و ديگر حواريون بر آن بودند، باقي نمانده بود و بلکه آکنده از بدعت و شرک و تحريف شده بود، از جمله همين مسئله ي ساختن قبور بر بزرگانشان.. لذا مي بينيم که پيامبر صلي الله عليه وسلم آنها را ذم و سرزنش مي کند و مي فرمايد: « لعنت خدا بر يهود و نصاري باد که بر روي قبور پيامبرانشان مسجد ساختند». بنابراين كساني‌ از پيشينيان‌ كه‌ بر سر قبرها مسجد و معبد بنا كرده‌اند، در سنت‌ نبي‌ اكرم‌ صلي الله عليه وسلم مورد نكوهش‌ قرار گرفته‌اند پس‌ از احاديث‌ وارده‌ در اين‌ باب ‌چنين‌ دانسته‌ مي‌شود كه‌ اين‌كار از بدعت‌هايي‌ بوده‌ كه‌ بعد از گذشت‌ زمان ‌طولاني‌، در دين‌ نصرانيت‌ پديد آمده‌ است‌ لذا در شرع‌ انور ما بناكردن‌ مسجد برسر مزارات‌، نماز خواندن‌ در مزارات‌ و ساختمان‌سازي‌ در آنها جايز نيست‌.

سوما: بالفرض که عمل آنها جايز بوده باشد، باز اين عمل آنها براي ما مسلمين جايز نيست، زيرا:

- احکام و قوانين دين اسلام، احکام شرايع اديان ماقبل خود را نسخ مي کند، و مسلمانان که تابع آخرين و کاملترين دين هستند بايد تابع احکام قرآن و احاديث صحيح نبوي باشند، و احکام شرايع قبل از اسلام براي ما مسلمانان نسخ شده اند، و اگر آنها عملي را انجام داده باشند دليل بر اين نيست که انجام آن حتما بر ما نيز جايز باشد، زيرا اسلام بعضي از احکام را نسخ کرده است، و لذا مي بينيم که مثلا در اديان سابق خوردن گوشت براي آنها حرام بود، ولي براي ما مسلمين جايز شده است.

- از طرفي، اسلام چون کاملترين دين است، لذا سعي دارد تا احکام را بگونه اي وضع کند تا مجالي براي تکرار شرکيات و تحريفات وارد شده بر اديان سابق در اسلام فراهم نشود، و لذا مي بينيم که مثلا در اديان سابق ساختن پيکره و مجسمه جايز بود ولي دين اسلام آنرا ممنوع کرد، تا راه شرک را سد کند و تضمين نمايد که ديگر پيکره و مجسمه (يا همان بت) اولياء صالح ساخته نمي شوند، زيرا آن بتهايي که مشرکين مي ساختند در حقيقت چيزي جز مجسمه ي افراد صالح قوم خودشان نبودند که بعدا همان بتها را تعظيم مي کردند. پس اسلام از باب سد ذريعه بسياري از احکام را ملغي کرد تا راه شرک را ببندد، و مي دانيم که متاسفانه امروزه يکي از اسباب شرک همان قبور اولياء الله هستند که دسته اي از جهال مدام در حال تزئين و زينت دادن قبور آنها هستند.

والله اعلم

وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين

 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه