منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 848
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 223
بازديد کل : 2569379
 
   
آيا حديث ارتداد صحابه صحت دارد؟!
صاحب اثر: مهتدون  تاريخ درج مقاله:2011-12-25  تعداد بازديد:440
با وفات رسول خدا صلی الله علیه وسلم تازه مسلمانهایی که بعد از فتح مکه اسلام آوردند مرتد شدند ولی بعدا توبه کردند.

 

سوالي كه من داشتم اين است كه نظر ما اهل سنت در مورد حديث زيرچه مي باشد؟

بينا انا قائم فإذا زمرة حتي إذا عرفتهم خرج رجل من بيني و بينهم، فقال: هلم، فقلت: أين؟ قال: إلي النار والله، قلت: و ما شأنهم؟ قال: إنهم ارتدوا بعدك علي ادبارهم القهقري، ثم إذا زمرة حتي إذا عرفتهم خرج رجل من بيني و بينهم، فقال، هلم، قلت: أين؟ قال: إلي النار والله، قلت: ما شأنهم؟ قال: إنهم ارتدوا بعدك علي ادبارهم القهقري، فلا أراه يخلص منهم الا مثل همل النعم صحيح البخاري، ج7، ص208

 

در ضمن اياگفته هاي زيرازعلما درست است؟ و در كتب اهلسنت وجود دارد؟

مزّي در تهذيب الكمال نقل مي كند از عمرو بن ثابت:

لمّا مات النبي صلي الله عليه و سلم كفر الناس إلا خمسة

همه مردم كافر شدند يعني از مگر پنج نفر.

(تهذيب الكمال مزي، ج21، ص557 ) و (ابن حجر عسقلاني، در تهذيب التهذيب، ج8، ص9 ) و( ابن كثير دمشقي در البداية و النهاية، ج6، ص91)

 

ابن كثير دمشقي مي گويد:

قالت عايشة: لما قبض رسول الله صلي الله عليه و سلم ارتدت العرب قاطبة.

عايشه مي گويد: بعد از رسول الله صلي الله عليه و سلم، تمام عرب مرتد شدند.

---------------------------

وباز در کتابهایی همچون:

كتاب البداية و النهاية، ج6، ص33

وبا همين عبارت در تاريخ ابن عساكر، ج30، ص314 وشوكاني ميگويد: روايت صحيح است. نيل الاوطار، ج1، ص36

حاكم نيشابوري در مستدرك الصحيحين، ج3، ص260

امام قرطبي، در ج8، ص147

عبدالرزاق صنعاني در المصنف، ج1، ص152

ابن سعد در طبقات، ج2، ص191

میخوانیم که:

عن عايشه قالت: لما قبض رسول الله صلي الله عليه و سلّم ارتدت العرب قاطبةً و اشرأبت النفاق.

پيغمبر كه از دنيا رفت همه عرب از بيخ و بن مرتد شدند و نفاق در ميان آنها اوج گرفت.



 

الحمدلله،

مطالبی که در فوق در سوال شما ذکر شده، در حقیقت قیچی کاری شده اند.

 آیا اگر کسی بگوید که همه ی صحابه مرتد شدند بجز پنج نفر!! آیا چنین کسی می تواند اهل سنت باشد؟

پس چطور شخصی مانند مزی یا ابن حجر چنین اعتقادی دارد؟؟ اگر اینگونه است پس چرا ابن حجر کتابی چند جلدی را در تمجید و شناخت صحابه ی رسول خدا صلی الله علیه وسلم تالیف می کند؟!

جهت اطلاع به شما می گوییم که: این شخص کینه توز عمدا سخن و روایت مزی را تماما نیاورده و آنرا قیچی کاری کرده است، ما به آن کتاب مراجعه کردیم و در آنجا مزی پس از نقل آن روایت می گوید:

- قال علي بن الحسن بن شقيق: سمعت ابن المبارك يقول: لا تحدثوا عن عمرو بن ثابت، فإنه كان يسب السلف. (از ابن مبارک شنیدم که می گفت: از عمرو بن ثابت حدیث روایت نکنید، زیرا او همواره سلف امت را ناسزا می گوید.

- وقال عباس الدوري عن يحيى بن معين: ليس بثقة، ولا مأمون، لا يكتب حديثه. (حدیث عمروبن ثابت نوشته نمی شود).

- وقال أبو داود، عن يحيى: هو غير ثقة.

- وقال أبو زرعة: ضعيف الحديث.

- وقال أبو حاتم: ضعيف الحديث، يكتب حديثه، كان ردئ الرأي، شديد التشيع.

- وقال أبو عبيد الآجري: سألت أبا داود عن عمرو بن ثابت ابن أبي المقدام، فقال: رافضي خبيث.

- سئل أبو داود عن عمرو بن ثابت، فقال: من شرار الناس. (از ابوداود در مورد راوی حدیث (عمرو بن ثابت) سوال شد، او جواب داد: از شرورترین مردم است).

- وقال النسائي: متروك الحديث.

آری! اینها روایات و سخنان امام مزی بود که بعد از نقل آن روایت « لمّا مات النبي صلي الله عليه و سلم كفر الناس إلا خمسة» از زبان علما ذکر کرده و در نهایت گفته که این حدیث دروغ و از جعلیات عمروبن ثابت رافضی است!!

ولی این شخص جاهل عمدا این قسمت را از متن قیچی کرده تا مخاطبانش را در شبهه و اضطراب بیاندازد و عقیده ی فاسدش را تقویت کند.

 

همچنین اگر عایشه رضی الله عنها می گوید که تمام عرب مرتد شدند! اگر این روایت صحیح باشد؛ پس این سخن، هم خودش و هم پدرش و هم علی رضی الله عنه و تمام خلفا را نیز دربر می گیرد!!

اگر اینگونه است؟! پس آن کسی که با مرتدین جهاد کرد چه کسی بود؟ پس آن موضوع جنگ با مرتدین که بعد از وفات رسول خدا صلی الله علیه وسلم رخ داد توسط آن پنج نفر اتفاق افتاد؟؟

بنا به این روایت، این شخص جاهل باید قبول کند که العیاذبالله علی رضی الله عنه و دو فرزندش حسن و حسین و فاطمه رضی الله عنهم اجمعین نیز مرتد شدند! زیرا بنا به آن روایت «بعد از رسول الله صلي الله عليه و سلم، تمام عرب مرتد شدند» همه ی مردم شامل آن عزیزان هم خواهد شد. مگر آنکه بپذیریم که علی و فاطمه و حسن و حسین رضی الله عنهم عرب نبودند!

و ظاهرا این شخص جاهل باید آن روایت را معتبر بداند، وگرنه چه دلیلی دارد به روایات ضعیف یا نامعتبر استناد کند؟! آیا آنقدر جاهل است که عقیده اش را بر احادیث ضعیف و نامعتبر استوار می کند؟!

البته این امر هم عجیب نیست، زیرا تشیع بوسیله ی قرآن که کلام الهی است و بوسیله ی احادیث و وروایات صحیح موفق نخواهد شد تا عقیده ی نو ظهورش را ثابت کند، پس ناچارا یا بایستی به آیات متشابه و بی ربط به مسئله استناد کند و یا به روایات ضعیف و دروغ!!

 

اصلا بالفرض که انتساب آن روایت به عایشه رضی الله عنها صحیح باشد، این دلیلی بر ارتداد تمام مردم نیست، بلکه لفظ "قاطبة" در روایت مذکور در مقام مبالغه و کثرت آمده، یعنی اگر این روایت درست باشد، این به معنای آنست که افراد زیادی مرتد شدند (نه اینکه صحابه و اهل مدینه مرتد شده باشند!!)

 و این حقیقت دارد، چرا که پس از وفات پیامبر صلی الله علیه وسلم قبایل عرب و بادیه نشینی که تازه ایمان آوردند مرتد گشتند ولی بعدها یا توبه کردند و به اسلام بازگشتند، و یا با آنها جهاد شد! و کسی که با آنها جهاد کرد ابوبکر صدیق رضی الله عنه و صحابه ی لشکر وی بود، و این حقیقت از مسلمات تاریخ است که احدالناسی منکر آن نشده است، و لذا علمای مفسر می گویند که خطاب الله تعالی در آیه ی زیر، در حقیقت ابوبکر و لشکر وی که از صحابه بودند، می باشد:

آنجا که می فرماید: «َا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِكَ فَضْلُ اللّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاء وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» (مائده 54).

یعنی: اي‌مؤمنان‌! هر كس‌ از شما از دين‌ خود برگردد پس‌ به ‌زودي‌ خدا قومي‌ را به‌ عرصه‌ مي‌آورد كه‌ ايشان‌ را دوست‌ مي‌دارد و ايشان‌ نيز او را دوست‌ مي‌دارند» مراد از اين‌ قوم‌ كه‌خداي‌ سبحان‌ آوردنشان‌ را به‌ عرصه‌ وعده‌ داده‌ است‌، ابوبكر صديق‌ رضی الله عنه و لشكرش‌ از صحابه‌ و تابعين‌اند كه‌ بعد از رحلت‌ رسول‌ خدا صلی الله علیه وسلم با اهل‌ رده ‌(مرتدان‌) جنگيدند. ايشان‌ خداي‌ عزوجل‌ را دوست‌ مي‌دارند و او نيز دوست‌شان‌ مي‌دارد و اين‌ كه‌آنان‌: «با مؤمنان‌ مهربان‌ و فروتن‌ و بر كافران‌ درشت‌طبع‌ و سخت‌گيرند» يعني‌: در برابر مؤمنان‌ عاطفه‌ و شفقت‌ و فروتني‌ و در برابر كفار، شدت‌ و غلظت‌ وگردن‌فرازي‌ را به ‌نمايش‌ مي‌گذارند و چون‌ اين‌ وصف‌ بزرگ‌ كه‌: «در راه‌ الله جهاد مي‌كنند و از ملامت‌ هيچ‌ ملامتگري‌ نمي‌ترسند» يعني‌: آنان‌ به‌ حدي‌ در عقيده‌ و عمل‌ خويش‌ راسخ‌ و پايدار و سرسخت‌ هستند كه‌ اصلا به‌ نيرنگ‌هاي‌ دشمنان‌ حق‌ و حزب‌ شيطان‌ كه‌ به ‌انگيزه‌ حسد و بغض‌ و نفرت‌ از حق‌ و اهل‌ آن‌، مؤمنان‌ را مورد تحقير و تمسخر قرارداده‌ و خوبي‌ها و زيبايي‌هايشان‌ را زشت‌ و كارنامه‌ها ومفاخرشان‌ را معيوب‌ جلوه‌گر مي‌سازند، هيچ‌ ارزش‌ و اهميتي‌ نمي‌دهند. «اين» اوصافي‌ كه‌ ذكر شد: «فضل‌ الهي‌ است‌ كه‌ آن‌ را به‌ هركه‌ بخواهد مي‌دهد وخداوند گشايشگر داناست».

و بايد دانست‌ كه‌ اين‌ آيه ‌كريمه‌، نمايانگر بعدي‌ از ابعاد اعجاز قرآن‌ كريم‌ است ‌زيرا درحالي‌ از ارتداد اعراب‌ خبر مي‌دهد كه‌ هنوز اين‌ پديده‌ در ميانشان‌ ظهور نكرده‌ بود و يك‌ امر غيبي‌ به‌شمار مي‌رفت‌. آري‌! بعد از مدتي‌ پديده‌ ارتداد ظهور كرد و در عهد ابوبكر صديق رضی الله عنه به ‌شكل‌ گسترده‌اي‌ خود را نشان‌ داد به ‌طوري‌ كه‌ قبايل‌ بزرگي‌ از اعراب‌، چون‌ «غطفان» و «فزاره» و «بني‌سليم» و در مجموع‌ يازده‌ گروه‌ مرتد شدند. (تفسیر انوارالقرآن).

ولی ما آنهایی را که مرتد شدند را صحابه نمی پنداریم! زیرا صحابه به کسی گویند که در زمان حیات رسول خدا صلی الله علیه وسلم به ایشان ایمان آورده و ملاقات کرده باشد و در نهایت عمرش با اسلام و ایمان از دنیا برود نه با ارتداد!

اگر این حدیث شامل شهر مدینه هم شود! پس چه کسانی با آنها جهاد کردند؟!

 

برادر گرامی باید بدانید که با وفات رسول خدا صلی الله علیه وسلم تازه مسلمانهایی که بعد از فتح مکه اسلام آوردند مرتد شدند ولی بعدا توبه کردند، همچنین بخشی از مرتدین در حقیقت کسانی بودند که زکات را روا نمی دانستند و آنها بودند که بعنوان مرتد شناخته شدند که بعدها ابوبکر صدیق رضی الله عنه با لشکرش آنها را شکست داد.

 

و دوباره این فرد جاهل و مغرض به حدیث صحیحی از بخاری استناد می کند و ظاهرا چنین برداشت کرده که آن حدیث دلیل بر ارتداد صحابه است!

اولا: اگر این شخص جاهل به حدیث بخاری استناد می کند، ما از او سوال می کنیم:

- آیا شما صحیح بخاری را قبول دارید؟

آگر جواب شما آری باشد، پس ما نیز می گوییم:

همین صحیح بخاری احادیث زیادی دارد در باب تمجید صحابه! و حتی قسمتی از کتابش با عنوان "مناقب و فضایل صحابه" اختصاص داده!

حال سوال اینجاست: اگر آن حدیثی که شما از بخاری آورده اید - که به قول شما - دلیلی بر ارتداد تمام مردم بجز چند نفر دارد! پس قاعدتا می بایست آن حدیث با احادیث زیادی که در فضایل صحابه وارد شده، در تعارض باشد؟!

چطور از یک طرف بخاری حدیثی را در کتابش ذکر کرده – که بنا به گفته ی شما- دلیلی بر ارتداد تمام صحابه است! اما از آنسو امام بخاری احادیث زیادی را در تمجید اصحاب پیامبر صلی الله علیه وسلم ذکر کرده!!

پس چگونه این تعارض حل می شود؟؟ لذا باید بپذیریم که شما عمدا سعی دارید تا احادیثی را که مربوط به قضایای دیگری هستند را به عقیده ی فاسدتان مبنی بر ارتداد تمام صحابه ربط دهید! وگرنه آن حدیث مذکور در بخاری ربطی به صحابه ندارد.

و احادیث زیادی در بخاری وجود دارند که با عقاید تشیع تعارض دارد! پس چرا آنها را ذکر نمی کنید؟! مثلا بخاری از ابوسعید روایت کرده می‌گوید: پیامبر صلی الله علیه وسلم  فرمود: «لا تسبوا أحداً من أصحابی؛ فإنَّ أحدکم لو أنفق مثل أُحُدٍ ذهباً ما أدرک مُدَّ أحدهم ولا نصیفه»

هیچ کدام از أصحاب من را دشنام ندهید، زیرا اگر یکی از شما به اندازه کوه احد طلا انفاق کند به اندازه یک مشت آنان و حتی نصف آن هم نمی‌رسد!!.( بخاری: کتاب: فضائل اصحاب النبی صلی الله علیه وسلم باب قول النبی لو کنت متخذاً خلیلاً، حدیث 3673. ومسلم: کتاب فضائل الصحابه، باب تحریم سب الصحابه، حدیث: 2541 صحیح مسلم 4/1967.)

 

و اگر جوابتان خیر است، ما نیز می گوییم:

اگر شما کتاب بخاری را قبول ندارید و از نظر شما مطالب و احادیثش معتبر نیست و دروغ هستند! پس چرا به برای اثبات عقیده ی خود از روایات کتابهای نامعتبر استفاده می کنید؟!

 

و ما می گوییم که آن حدیث بخاری که در ابتدای سوال ذکر شده، در مورد منافقین است نه در مورد یاران و اصحاب رسول خدا صلی الله علیه وسلم ، اگر شما به کتاب فتح الباری ابن حجر مراجعه کنید مفصلا این حدیث شرح داده شده و در آنجا ابن حجر اقوال علما را آورده که آن کسانی که بعد از پیامبر صلی الله علیه وسلم مرتد شدند، منافقانی بودند که در زمان حیات رسول خدا صلی الله علیه وسلم ادعای اسلام می کردند.

ولی باید بدانید که بر طبق تعریف صحابی، هرکس مرتد شود اصلا صحابه نامیده نمی شود!

پس یک مسلمان هوشیار باید بداند که هدف این شخص که قصد شبهه سازی را دارد، چیزی جز دروغ و قیچی کاری و ساختن منابع جعلی و غیره را ندارد..

پس ما به شما پیشنهاد می کنیم که از مناظره ی بیهوده و بازدید کردن سایتهای رافضی اجتناب کنید، زیرا هدف آنها اینست تا افرادی را که علم کافی ندارند به دام بیاندازند.

آیا یک عقل صحیح و سالم اجازه می دهد که شخصی بدون سلاح به میدان مبارزه با دشمنانش برود؟!

پس بدانیم که: هرکس که علم شرعی نداند و به مناظره با سایتهای شیعه بپردازد، بمانند آنست که بدون سلاح خود را در معرض دشمن بگذارد.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين

 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه