منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 848
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 203
بازديد کل : 2569359
 
   
چرا حضرت ابو بكر (رضي الله عنه) حضرت عمر (رضي الله عنه) را به خلافت انتخاب نمود؟
صاحب اثر: مهتدون  تاريخ درج مقاله:2011-12-25  تعداد بازديد:523
رسول خدا صلي الله عليه وسلم هرچند بطور صريح ابوبکر رضي الله عنه را بعنوان جانشين بعد از خود به مردم معرفي نکردند، ولي اين اشارات ايشان دلالت بر اين دارد که وي کانديد مورد نظرش جهت خلافت وي بر مسلمين بعد از خود مي باشد.

 

چرا حضرت ابو بكر (رضي الله عنه) حضرت عمر (رضي الله عنه) را به خلافت انتخاب نموده و با سنت پيامبر (صلي الله عليه وسلم) مبني بر عدم تعيين جانشين مخالفت نمود ند ؟



 

الحمدلله،

ابوبکر صديق رضي الله عنه عمر را به جانشيني خود انتخاب نکرد، بلکه وي را بعنوان کانديد مورد نظر خود جهت خلافت مسلمين به مسلمانان معرفي کرد، و انتصاب با معرفي کانديد فرق مي کند.

در ضمن اگر بفرض که ابوبکر رضي الله عنه عمر رضي الله عنه را انتصاب کرده باشد، او با سنت پيامبر صلي الله عليه وسلم مخالفت نکرده است! زيرا اولا خود پيامبر صلي الله عليه وسلم در جايي نفرموده که سنت من اينست که کسي را براي خلافت بعد خودم تعيين نمي کنم، دوما: خود پيامبر صلي الله عليه وسلم ابوبکر رضي الله عنه را بعنوان کانديداي مورد نظرش جهت جانشيني به مردم بصورت اشاره معرفي نمودند؛ مثلا برخي از اشاره‌هاي پيامبر به خلافت ابوبكر رضي الله عنه بصورت زير است:

1 ـ از عايشه رضي الله عنها روايت است كه پيامبر صلي الله عليه وسلم در بيماري‌اش گفت: «ابوبكر را بگوييد كه پيش‌نماز مردم شود». بخاري کتاب الاذان باب اهل العلم والفضل أحق بالإمامه حديث 646.

و جالب اينست که در طول دوران مريضي پيامبر صلي الله عليه وسلم ايشان چندين بار ابوبکر رضي الله عنه را بعنوان جانشين خود جهت امامت نماز مردم منصوب کردند ولي بجز او حتي يکبار ديگري را به آن امامت تعيين نکرد، و اين يعني آنکه پيامبر صلي الله عليه وسلم چنين باور داشتند که ابوبکر رضي الله عنه نسبت به ديگران جهت جايگزين نمودنش بجاي خود در امامت جماعت مسلمين مناسبتر است، در حاليکه امامت نمازگزاران را معمولا رهبران بعهده مي گيرند.

2 ـ از جبير بن مطعم روايت است كه گفت: زني نزد پيامبر صلي الله عليه وسلم آمد و پيامبر به او گفت كه دوباره برگرد، زن گفت: اگر آمدم و شما را نيافتم – گويا منظورش مرگ بود- پيامبر صلي الله عليه وسلم فرمود: اگر مرا نيافتي پيش ابوبكر بيا. بخاري حديث 3659 و مسلم حديث 2386.

3 ـ از عايشه رضي الله عنها روايت است كه گفت: پيامبر صلي الله عليه وسلم در بيماري‌اش به من گفت: «ابوبكر و برادرت را پيش من فرا بخوان تا نوشته‌اي بنويسم، زيرا من مي‌ترسم كه كسي آرزو كند و بگويد: من سزوارترم، و حال آن كه خدا و مؤمنان كسي جز ابوبكر را نمي‌پذيرند». مسلم کتاب فضائل الصحابه حديث 2387 و بخاري 5666.

دچار ترديد شدند به خصوص وقتي كه اطلاع يافتند كه بسياري از عرب‌ها مرتد شده‌اند. اما ابوبكر صديق براي فرستادن لشكر پا فشاري مي‌كرد و مي‌گفت: سوگند به خدا گرهي را كه پيامبر خدا ص بسته است باز نمي‌كنم گرچه پرندگان و درندگان اطراف مدينه ما را بربايند، و حتي اگر سگ‌ها پا‌هاي همسران پيامبر را بكشند من لشكر اسامه را روانه خواهم كرد، او لشكر را روانه كرد و افرادي را بر گماشت تا اطراف مدينه از آن پاسداري كنند. حركت لشكر در اين وقت يكي از بزرگترين مصلحت‌ها بود، چون آنها از كنار هر محله‌اي از محله‌هاي عرب‌ها مي‌گذشتند. اهالي آن جا از آنها مي‌ترسيدند و مي‌گفتند: چنين لشكري از ميان قومي آمده كه قدرتمنداند و به شدّت محافظت مي‌شوند، لشكريان اسامه چهل روز يا هفتاد روز ماندند و سپس سالم و به همراه غنيمت به مدينه بازگشتند.

بنابراين متوجه مي شويم که رسول خدا صلي الله عليه وسلم هرچند بطور صريح ابوبکر رضي الله عنه را بعنوان جانشين بعد از خود به مردم معرفي نکردند، ولي اين اشارات ايشان دلالت بر اين دارد که وي کانديد مورد نظرش جهت خلافت وي بر مسلمين بعد از خود مي باشد. و ابوبکر رضي الله عنه نيز هرگز عمر رضي الله عنه را بعنوان جانشين بعد از خود منصوب نکرد، بلکه به مردم توصيه کرد تا او را انتخاب کنند و اين دلالت بر انتصاب نيست و هرگز ابوبکر دستور و امر نکرده که عمر حتما و قطعا جانشين بعد از خودش باشد، بلکه وي را بعنوان کانديداي مورد نظرش به مردم معرفي نمود و انتخاب نهايي را به مردم واگذار نمود تا اگر به وي بيعت دادند پس او خليفه شود و اگر بيعت ندادند پس او خليفه نخواهد شد و فرد ديگري را انتخاب کنند.

 

والله اعلم

وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين

 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه