منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 848
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 231
بازديد کل : 2569387
 
   
افضل ترين زنان عالم چه کساني هستند؟
صاحب اثر: مهتدون  تاريخ درج مقاله:2011-12-25  تعداد بازديد:489
علما در مورد تفضیل افضل زنان عالم اختلاف دارند ولی بنظر می رسد که مریم دختر عمران افضلتر از همه ی زنان عالم است و اما تفضیل بقیه 0خدیجه، فاطمه و عایشه ) بیشتر مربوط به تفضیل آنها بر زنان این امت (اسلام) است نه زنان عالم و بهتر است در مورد رتبه بندی آنها سکوت نمود و به هر حال آنچه که مشهود است آن بزرگواران افضل زنان عالم و اهل بهشت هستند و خداوند متعال از آنها هزاران بار راضی و خشنود باد..

 

افضل ترین زنان عالم چه کسانی هستند؟ آیا فاطمه افضلتر است یا مریم بنت عمران؟

 

من قبلا که شیعه بودم با اینکه خلفا را تایید نمی کردم ولی بی احترامی هم نمی کردم و بی احترامی کار شیعه های تندرو است ولی الان نه تنها خلفا را تایید می کنم بلکه آنان را جزو بزرگوارترین اصحاب می دانم مخصوصا حضرت ابوبکر صدیق و دختر گرامیش حضرت عایشه صدیقه. یکی از روحانیون اهل سنت می گفت روزی فرشته ای به غیر از جبرئیل بر پیامبر نازل شد و گفت خدا دختر تو یعنی حضرت زهرای مرضیه را سرور زنان اهل بهشت قرار داده.آیا این گفته صحت دارد؟ و اگر صحت دارد پس تکلیف آیه ای که می گوید ما مریم را بر زنان عالم برتری دادیم چیست؟ اصلا چرا خدا می گوید ما بنی اسرائیل و یا آل ابراهیم را بر جهانیان برتر دادیم؟مگر نه اینکه ارزش انسان به تقوی است و انسانها برابرند؟



 

الحمدلله،

در حدیث حسن وارد شده است که فاطمه رضی الله عنها سرور زنان اهل بهشت است:

«فاطمة سيدة نساء أهل الجنة إلا ما كان من مريم بنت عمران » . رواه احمد  ( 11347 ) ، وحسَّن الحافظ ابن حجر إسناده في " الفتح " ( 7 / 111).

یعنی: فاطمه سرور زنان اهل بهشت است بجز بر مریم دختر عمران علیها السلام.

اما ماجرایی را که از آن روحانی اهل سنت شنیده اید نمی دانیم که درست باشد!

البته احادیث دیگری وجود دارند که در فضل مریم بن عمران علیه السلام و آسیه زن فرعون و خدیجه رضی الله عنها و عایشه رضی الله عنها وارد شده اند، و علما با توجه به آن احادیث گاها در تفضیل آنها بر دیگران اختلاف کرده اند:

به‌ روايت‌ انس‌ رضی الله عنه آمده‌ است‌ كه‌ رسول‌ خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند:

( حَسْبُكَ مِنْ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ : مَرْيَمُ ابْنَةُ عِمْرَانَ ، وَخَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيْلِدٍ ، وَفَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ ، وَآسِيَةُ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ ) ترمذي (رقم/3878) وگفته: حسن صحيح .

 «بهترين‌ زنان‌ جهان‌ چهار تن‌اند؛ مريم‌ دختر عمران، خدیجه دختر خویلد، و فاطمه دختر محمد، و آسیه زن فرعون».

همچنين‌ در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است‌: ( كَمَلَ مِنْ الرِّجَالِ كَثِيرٌ ، وَلَمْ يَكْمُلْ مِنْ النِّسَاءِ إِلَّا : آسِيَةُ امْرَأَةُ فِرْعَوْنَ ، وَمَرْيَمُ بِنْتُ عِمْرَانَ ، وَإِنَّ فَضْلَ عَائِشَةَ عَلَى النِّسَاءِ كَفَضْلِ الثَّرِيدِ عَلَى سَائِرِ الطَّعَامِ ) بخاري (3411) ومسلم (2431)

«ازمردان‌ كسان‌ بسياري‌ به‌ پايه‌ كمال‌ رسيده‌اند، اما از زنان‌ غير از مريم‌ دختر عمران‌ و آسيه‌ زن‌ فرعون‌ كسي‌ ديگر به‌ پايه‌ كمال‌ نرسيده، و همانا فضل‌ و برتري‌ عايشه‌ بر ساير زنان، همچون‌ برتري ‌آب‌گوشت‌ بر ساير غذاهاست».

بعضی از علما مانند شیخ سبکی گفته اند: اول فاطمه بعد خدیجه و بعد عایشه رضی الله عنهن.

 ولی از مجموع نصوص چنین برداشت می شود که فضیلت مریم علیها السلام بر زنان دیگر عالم (از حوا تا آخرین زن روز قیامت) بیشتر است همانطور که قرآن کریم به آن اشاره فرموده است. چنانکه می فرماید:

«َإِذْ قَالَتِ الْمَلائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِينَ» [آل عمران:42] «و ياد كن‌ هنگامي‌ را كه‌ فرشتگان‌ گفتند: اي‌ مريم‌! خداوند تو را برگزيده و پاك‌ ساخته و تو را بر زنان‌ جهان‌ برگزيده»

بعضی از علما چنین ترتیب گذاشته اند: مریم بنت عمران، سپس فاطمه دختر پیامبر صلی الله علیه وسلم، سپس خدیجه رضی الله عنها و سپس آسیه زن فرعون

و دلیل آن روایت: موسى بن عقبةعن كريب عن ابن عباس قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم «سيدة نساء العالمين مريم ثم فاطمه ثم خديجه ثم آسية» فتح الباري ابن حجر 7/168.

 

ولی بعضی از علما قائل به تفصیل شده اند و با توجه به وجوه مختلف هرکدام بر دیگری افضلیت دارد، مثلا از جهت علم عایشه رضی الله عنها بر تمامی زنهای عالم افضلتر است:

امام ذهبي در سير (2/140) مي فرمايد:

«پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم با دوشيزه  ديگري جز ايشان ازدواج نكردند،‌ و هيچ يك از همسرانشان  را به اندازه ايشان دوست نمي داشتند و در امت محمد صلى الله عليه و آله و سلم - و حتي در تمام زنان- زني عالمتر از ايشان وجود نداشته است».

 و یا برخی گفته اند که عایشه و خدیجه رضی الله عنهما در یک مرتبه هستند، و یا از لحاظ نسب و شرف؛ فاطمه رضی الله عنها و ...

ابن قيم در جلاء الافهام مي فرمايد:

«از ديگر خصائص ام المؤمنين خديجه اين است كه بهترين و افضل ترين زن در اين امت است, و در اينكه آيا ايشان افضل است يا ام المؤمنين عايشه رضي الله عنها سه قول است. قول سوم توقف است, وقتي از استادمان ابن تيميه رحمة الله عليه در اين باره پرسيدم؟ فرمود: هر كدام آنان خصوصياتي دارد، خديجه در اول اسلام تأثير داشت، رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم را تسلي و دلداري مي داد و آرامش مي بخشيد و با دست باز مالش را در خدمت ايشان خرج مي كرد، ‌خلاصه ايشان آغاز اسلام را درك نمود و در راه خدا و رسولش صلى الله عليه و آله و سلم آزار و اذيت زيادي تحمل كرد، و زماني پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم را نصرت و ياري فرمود كه ايشان به كمك و نصرت نياز شديدي داشتند، ايشان آنقدر مال خرج كرد و حضرتش صلى الله عليه و آله و سلم را ياري نمود كه هيچكس ديگري چنين نكرد، و لي تأثير عايشه رضي الله عنها در آخر اسلام بود، ايشان بقدري علم و دانش و تفقه در دين داشت و به امت تبليغ نمود و فرزندانش را نفع رساند و علم آموخت كه كس ديگري چنين افتخاري نداشت. اين معني كلام شيخ بود».

و بعضی از علما در مورد رتبه بندی انها سکوت کرده اند و هیچکدام را بر دیگری تفضیل نداده اند.

خلاصه اینکه علما در مورد تفضیل افضل زنان عالم اختلاف دارند ولی بنظر می رسد که مریم دختر عمران افضلتر از همه ی زنان عالم است و اما تفضیل بقیه 0خدیجه، فاطمه و عایشه ) بیشتر مربوط به تفضیل آنها بر زنان این امت (اسلام) است نه زنان عالم و بهتر است در مورد رتبه بندی آنها سکوت نمود و به هر حال آنچه که مشهود است آن بزرگواران افضل زنان عالم و اهل بهشت هستند و خداوند متعال از آنها هزاران بار راضی و خشنود باد..

 

اما در مورد قوم بنی اسرائیل؛

تفضیل بنی‏اسرائیل بر جهانیان و برتری ایشان بر سایرین‌، بنا به حکمت الهی به زمان جانشینی و انتخابشان برای رسالت آسمانی‌، محدود و مقیّد بوده است‌. اما بعد از آنکه از فرمان پروردگارشان سرپیچی نمودند، و در برابر پیغمبرانشان سرکشی‌کردند، و نعمت خدا را بر خود انکار داشتند، و از زیر بار پیمان و تعهدات خویش شانه خالی کردند، خداوند فرمان خویش را بر آنان اجراء فرمود و تازیانه‌ي نفرین و خشم خود را بر آنان فرود آورد و به پستی و تنگدستی دچارشان ساخت‌، و مقرّر فرمودکه پخش و پراکنده شوند و وعید خدا بر ایشان تحقق پذیرد.

یادآوری کردن ایشان به برتریشان بر جهانیان‌، محض این است‌که یاد آورند نعمت و فضل خدا را نسبت به خود، و عهدی راکه با خدا داشته‌اند، تا اینکه بر سر شوق آیند و فرصتی را دریابندکه به وسیله‌ي رسالت اسلامی برایشان آماده ‌گشته و بدیشان دست داده است‌. پس دم را غنیبت شمارند و دوباره به سوی قافله‌ي ایمان برگردند و به شکرانه‌ي اینکه خدا پدرانشان را بر دیگران برتری داده است‌، پیمـان خدا را مراعات دارند و به شوق برگشت به مقام بزرگ داشتی‌که مؤمنان بدان نائل می‌آیند، باگامهای سریع و استواری به جرگه‌ي قافله‌ي ایمان درآیند و گوش به فرمان خدا باشند.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين

 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه