منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 848
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 739
بازديد کل : 2624251
 
   
آيا علماي اهل سنت ائمه ي اهل بيت را سرزنش مي کنند؟!
صاحب اثر: مهتدون  تاريخ درج مقاله:2011-12-25  تعداد بازديد:440
اين ادعاي بدون دليلي است و مذهب اهل سنت اينست که هيچ ادعايي را (حتي از خلفاي راشدين) بدون دليل نمي پذيرد.

 

برخي ازعلماي اهل سنت مي گويند که :

 (( اکثريت امامان خانه نشين بودند و براي حفظ دين کار موثري نکردند!!!!!! اهل سنت

مي گويند که فقط امام علي (ع) و امام حسين (ع ) قيام کردند و بقيه خانه نشين

بودند. آنها به اين سبب به ساير امامان ايراد وارد مي کنند.))

اولا:

اهل سنت به اين نکته توجه ندارند که آن بزرگواران " روش تبليغ "خود را با توجه به

" شرايط زمانه " خودشان انتخاب مي کردند. همچنان که نبي مکرم اسلام ( ص )

اين چنين عمل مي کردند و در " شرايط متفاوت ، راهکارهاي مختلفي " را در پيش

مي گرفتند. زماني هجرت کردند. در زماني ديگر به جنگ پرداختند ،در زماني با

مشرکان پيمان صلح امضاء کردند و ....................

ثانيا:

ما از علماي اهل سنت مي پرسيم:

اگر امامان (ع) خانه نشين بودند و تاثير چنداني بر جامعه نداشتند، و خطري براي

حاکميت حاکمان ظالم اموي و عباسي ايجاد نمي کردند ، چرا اين حاکمان ظالم

در پي حبس و شهادت آنها بر آمدند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و آن بزرگواران را يکي

پس از ديگري به شهادت رساندند.

در اينجا توجه به دو نکته ضروري مي باشد:

اولا: امامان بزرگواري که علماي اهل سنت آنان را خانه نشين مي خوانند، حکومتي

تشکيل نداده بودند که خلفا به اين سبب ( مقام حکومتي ) بخواهند آنان را از سر راه

بردارند.

 

ثانيا: دستور قتل اين بزرگواران مستقيما از سوي خليفه هم عصر ايشان صادر شده

است نه از سوي والي منطقه ايي که امامان معصوم در آن بودند. اين نشان مي دهد

که اين حکام ظالم حساسيت خاصي نسبت به اعمال اين بزرگان داشتند و آنان را

تهديد کننده حکومت نامشروع خود مي دانستند.



 

الحمدلله،

اولا: هيچيک از علماي اهل سنت چنين چيزي نگفته است که امامان شيعه خانه نشين بوده اند و قيام نکرده اند، و اين ادعاي بدون دليلي است و مذهب اهل سنت اينست که هيچ ادعايي را (حتي از خلفاي راشدين) بدون دليل نمي پذيرد. و اگر احيانا کساني چنين چيزي گفته باشند، منظور آنها اين بوده تا با مطرح کردن اين قضيه پيروان عبدالله ابن سبا را محکوم کنند که اگر شما چنين اعتقاداتي داريد پس چرا ائمه اهل بيت مثل شما فکر نکردند و بر عليه حکما قيام نکردند؟! و به اصطلاح هدفشان اين بوده تا عمل اهل بيت را ملاک و معيار صحت و بطلان ادعاهاي سبائيه بدانند. وگرنه هرگز هيچيک از علماي اهل سنت کوچکترين گفته اي نامربوطي را به هيچيک از اهل بيت پيامبر صلي الله عليه وسلم نگفته و نخواهند گفت.

دوما: نيازي به قيام عليه حکما نبود، چون پيامبر صلي الله عليه وسلم بر طبق حديث صحيحي به مسلمانان امر کرده اند که ماداميکه حاکم مسلمانان مسلمان باشد، قيام بر عليه او جايز نيست حتي اگر انسان ظالمي باشد:

عرباض رضي الله عنه گويد: رسول الله صلي الله عليه و سلم برايمان موعظه كرد چنان موعظه اي كه قلبها را به لرزه و اشكها را از چشمان سرازير كرد. گفتيم اي رسول خدا گويا پند و موعظه وداع است ما را سفارش نما. فرمود:«أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَالسَّمْعِ وَالطَّاعَةِ وَإِن ولي عليكم عَبْدًا حَبَشِيًّا وَإِنَّهُ مَنْ يَعِيشْ مِنْكُمْ فَسَيَرَى اخْتِلَافًا كَثِيرًا فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِي وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ الْمَهْدِيِّينَ من بعدي عَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ وَإِيَّاكُمْ وَمُحْدَثَاتِ الْأُمُورِ فَإِنَّ كُلَّ مُحْدَثَةٍ بِدْعَةٌ وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ و كل ظلالة في النار» (شما را به تقواي پروردگار توصيه و سفارش مي كنم و همچنين شما را سفارش مي كنم كه از رؤساي خويش حرف شنوي و اطاعت داشته باشيد هرچند يك عبد حبشي بر شما حكم براند، هر كدام از شما عمر طولاني كند اختلافات بسياري را مشاهده خواهد كرد پس بر شماست كه به سنت من و سنت خلفاي هدايت يافته بعد از من تمسك جوييد و آن را محكم بگيريد و زنهار از امورات تازه ايجاد شده در دين بپرهيزيد به حقيقت هر امر تازه ايجاد شده در دين بدعت و هر بدعتي گمراهي و هر گمراهي سرانجامش آتش است.)

و نيز مي فرمايد:

«من رأي من اميره شيئاً من معصية الله فليكره ما يأتي من معصية اللَّه ولا ينزعن يدا ‏من طاعة فان من خرج من الطاعة وفارق الجماعة مات ميتة جاهلية»مسلم

يعني: (هركس ‏معصيتي را از حاكم اسلامي مشاهده كرد آن را ناپسند بداند اما به سبب آن از اطاعت ‏آن حاكم روي نگرداند چون هركس از اطاعت حاكم اسلامي روي گرداند و از جماعت ‏مسلمانان جدا گردد به مرگ جاهليت مرده است.) ‏

زيرا قيام بر عليه حکماي مسلمان ولو ظالم، موجب ايجاد ضعف در حکومت اسلامي و فرصت طلبي کفار مي شود و موجب مي گردد تا پيشرفت و آرامش و امنيت از جامعه ي اسلامي رخت بر بندد و لذا پيامبر صلي الله عليه وسلم به مسلمانان امر کردند تا بر عليه حاکمان مسلمان قيام نکنند، مگر آنکه حاکم کافر شود و مردم قدرت لازم را براي برکناريش داشته باشند.. ولي علماي اهل سنت هيچکدام از خلفاي اموي و عباسي و عثماني را تکفير نکردند تا انتظار داشته باشند مردم (از جمله امامان بزرگوار) بر عليه حکما قيام کنند!!

سوما: اين گفته ي علماي اهل سنت است که فرموده اند: هرکس به اهل يت پيامبر صلي الله عليه وسلم اهانت يا توهين کند يا آنها را از مرتبه ي خود پايين تر بياورد، او با اين کارش مرتکب گناه و بدعت مي شود و ما اهل سنت و جماعت اهل بيت را دوست مي داريم و محبت اهل بيت را جزو ايمان مي دانيم که واجبي بر دوش تمام مسلمانان است.

چهارم: ائمه ي اهل بيت در حقيقت خود جزو علماي اهل سنت و جماعت بودند و ما در کتابهاي اهل سنت به وفور کلام بزرگاني هم چون امام باقر و صادق و سجاد و بقيه ي ائمه رضي الله عنهم اجمعين را مي بينيم و به کلام آنها استناد شده است.

پنجم: هيچيک از حکم دستور قتل ائمه را صادر نکرده اند، و اين توهمي است که پيروان عبدالله ابن سباء در طول تاريخ براي تفرقه اندازي بين مسلمين شايع کرده اند تا هميشه بين مسلمين دو دستگي ايجاد شود و بجاي پيشرفت به جان هم بيافتند و متاسفانه هنوز هم افرادي خواسته و ناخواسته در افکار پيروان سبائيه به سر مي برند.

و حتي اين يزيد نبود که دستور قتل حسين عليه السلام را صادر کرده باشد، بلکه او به اميرش ابن زياد دستور داد تا حسين عليه السلام را نزدش بياورد ولي با هم درگير شدند و حسين عليه السلام شهيد شد. بعد از آن هيچيک از ائمه بدستور خليفه کشته نشد و همگي به مرگ طبيعي فوت کرده اند. رحمهم الله تعالي اجمعين..

ششم: بهتر است به جاي پرداختن به وقايع و تاريخ گذشتگان، در فکر نجات خود از آتش جهنم باشيم و ذکر وقايع گذشته و اختلاف بر سر آن و گفتن اينکه چرا فلاني چنين کرد و فلاني چنان نکرد.. آنها هرچه کردند چه خوب و چه بد، ثواب و گناهشان به پاي ما نوشته نمي شود و هرکس مسئول اعمال خودش است و ذکر اختلافات تاريخي هيچ سودي براي دينمان ندارد، علت اين ادعا هم فرمايش الله تعالي است:

« تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُم مَّا كَسَبْتُمْ وَلاَ تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ»(بقره 134)

يعني: آنها امتى بودند که درگذشتند. اعمال آنان، مربوط به خودشان بود و اعمال شما نيز مربوط به خود شماست؛ و شما هيچ‏گاه مسئول اعمال آنها نخواهيد بود.

و باز مي فرمايد: « وَلاَ تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلاَّ عَلَيْهَا وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى ثُمَّ إِلَى رَبِّكُم مَّرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ»(انعام 164)

يعني: هيچ کس، عمل (بدى) جز به زيان خودش، انجام نمى‏دهد؛ و هيچ گنهکارى گناه ديگرى را متحمّل نمى‏شود؛ سپس بازگشت همه شما به سوى پروردگارتان است؛ و شما را از آنچه در آن اختلاف داشتيد، خبر خواهد داد.

« وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَإِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَى حِمْلِهَا لَا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْءٌ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَى»(فاطر 18)

يعني: هيچ گنهکارى بار گناه ديگرى را بر دوش نمى‏کشد؛ و اگر شخص سنگين‏بارى ديگرى را براى حمل گناه خود بخواند، چيزى از آن را بر دوش نخواهد گرفت، هر چند از نزديکان او باشد!

پس بهتر است بجاي پرداختن به مسائل گذشتگان، از کارهاي نيک آنها پيروي نماييم و کارهاي نادرستشان را بين مردم شايع و پخش نکنيم بلکه براي آنها دعاي مغفرت نماييم. ونيز به فکر اعمال خود بوده زيرا هرکسي در قيامت مسئول اعمال خود است.

الله تعالي اينگونه مسلمانان را تمجيد مي کند:

« وَالَّذِينَ جَاؤُوا مِن بَعْدِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَانِنَا الَّذِينَ سَبَقُونَا بِالْإِيمَانِ وَلَا تَجْعَلْ فِي قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ آمَنُوا رَبَّنَا إِنَّكَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ» (حشر 10)

يعني: (همچنين) کسانى که بعد از آنها [بعد از مهاجران و انصار] آمدند و مى‏گويند: «پروردگارا! ما و برادرانمان را که در ايمان بر ما پيشى گرفتند بيامرز، و در دلهايمان حسد و کينه‏اى نسبت به مؤمنان قرار مده! پروردگارا، تو مهربان و رحيمى!»

امام‌ رازي ‌مي‌گويد: «بدان‌كه‌ اين‌ آيات‌ در بر گيرنده‌ تمام‌ مسلمين‌ است‌ زيرا مسلمانان‌ از اين ‌سه‌ گروه‌ خارج‌ نيستند؛ يا مهاجرند، يا انصار، يا هم‌ كساني‌ اند كه‌ بعد از ايشان ‌آمده‌اند. سپس‌ اضافه‌ مي‌كند: هر كس‌ كه‌ سابقان‌، يعني‌ مهاجران‌ و انصار را به ‌دعا و رحمت‌ ياد نكند بلكه‌ از ايشان‌ به‌ بدي‌ ياد نمايد، او بر اساس‌ نص‌ آيه‌ از اقسام‌ مؤمنان‌ خارج‌ است‌».

در انتها توصيه مي کنيم که کتاب " سؤالاتي که باعث هدايت جوانان شيعه شد" و " سرخاب و سفيد آب - شيعه پاسخ نمي دهد" و " فضائل اهل بيت و منزلت والاي آنان از ديدگاه اهل سنت" را از سايت نوار اسلام دانلود و مطالعه فرماييد.

والله اعلم

وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين

 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه