منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 848
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 1267
بازديد کل : 2584560
 
   
آيا آيه (ان الارض يرثها عبادي الصالحون) دلالت بر ظهور مهدي دارد؟
صاحب اثر: مهتدون  تاريخ درج مقاله:2011-12-25  تعداد بازديد:322
براساس عقيده ي اهل سنت و جماعت، مهدي ظهور نمي کند بلکه متولد مي شود، اگر بگوييم ظهور مي کند در حقيقت قائل بر غيبت او شده ايم در حاليکه اين ادعاي اهل بدعت است.

 

الحمدلله،

براساس عقيده ي اهل سنت و جماعت، مهدي ظهور نمي کند بلکه متولد مي شود، اگر بگوييم ظهور مي کند در حقيقت قائل بر غيبت او شده ايم در حاليکه اين ادعاي اهل بدعت است.

اما در مورد اين آيه ي مبارکه مي فرمايد:

« وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ»(انبياء 105)

مفسرين در مورد آن مي نويسند:

"اما وعده‌اي‌ كه‌ در دنيا به‌ آنان‌ داده‌ شده‌ بود چنين‌ بود: «و در حقيقت‌ در زبور بعد از ذكر نوشتيم‌» زبور: كتاب‌ داوود عليه السلام، يعني‌ همان‌ كتاب‌ مزامير است‌ و ذكر در اينجا همان تورات‌ است‌. آري‌! در زبور و تورات‌ نوشتيم: «كه‌ زمين‌ را بندگان‌ شايسته‌ من‌ به‌ارث‌ مي‌برند» به‌ قولي: مراد از زمين،‌ بهشت‌ است‌، به‌دليل‌ اين‌ فرموده‌ خداي‌ سبحان: « وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنَا وَعْدَهُ وَأَوْرَثَنَا الْأَرْضَ» : (و بهشتيان‌ گويند: سپاس‌خدايي‌ را كه‌ وعده‌اش‌ را بر ما راست‌ گردانيد و زمين‌ را به‌ ما ميراث‌ داد) «زمر/74». به‌قولي‌ ديگر: مراد سرزمين‌ مقدس‌ شام‌ بزرگ‌ است‌ كه‌ شامل‌ سوريه‌، فلسطين‌، لبنان‌ و اردن‌ فعلي‌ مي‌شود. در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است: «چون‌ اهل‌ شام ‌فاسد شوند، ديگر در شما خيري‌ نيست‌». به‌قولي ‌ديگر: اين‌ مژده‌اي‌ است‌ براي ‌امت‌ محمد صلي الله عليه وسلم به‌ وراثت‌ سرزمين‌هاي‌ كفار." (انوارالقرآن)

 

و علامه عبدالرحمن سعدي در تفسير آن مي نويسد:

"(وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ) منظور از زبور کتابهاي نازل شده چون تورات و امثال آن است. (مِن بَعْدِ الذِّكْرِ ) يعني بعد از آنکه آن را در لوح محفوظ نوشتيم که همۀ تقديرات الهي در آن نوشته شده است، در کتابهاي نازل شده بر پيامبران نوشتيم که (أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ ) بندگان شايستۀ من وارث سرزمين بهشت مي شوند؛ کساني که به آنچه خداوند دستور داده است عمل کرده و از آنچه نهي کرده است پرهيز نموده اند. پس خداوند آنها را وارث بهشت مي گردنند. مانند گفتۀ اهل بهشت که مي گويند: (الحمدالله الذي صدقنا وعده و اورثنا الارض نتبوا من الجنه حيث نشاء) سپاس خداوندي را که وعده اي که به ما داده بود راست گرداند و ما را وارث زمين نمود و در هر مکان از بهشت که بخواهيم جاي مي گيريم.

و احتمال دارد که منظور جانشين شدن و به دست گرفتن قدرت در زمين باشد، و اينکه خداوند صالحان را در زمين قدرت مي دهد و آنان را حاکم مي گرداند. مانند فرموده خداوند: (وعدالله الذين ءآمنوا منکم و عملوا الصلحت ليستخلفنهم في الارض کما استخلف الذين من قبلهم) (نور 55) خداوند به کساني از شما که ايمان آورده و عمل صالح انجام داده اند وعده داده است که آنها را در زمين جانشين خواهد کرد، همچنانکه کساني را که پيش از ايشان بوده اند در زمين جانشين کرد."

 

با توجه به فرموده ي علماي تفسير، اين آيه مربوط به مهدي نمي شود، ولي با توجه به اينکه يکي از اقوال اينست که منظور از آيه به قدرت رسيدن صالحان بر روي زمين است، و بر طبق عقيده ي اهل سنت در آخر الزمان مهدي متولد شده که او فردي صالح است  و عيسي عليه السلام ظهور مي کند، و آنها رهبري مسلمانان را برعهده ي ميگيرند و دجال را مي کشند، لذا احتمال اينکه منظور به قدرت رسيدن صالحان در زمان مهدي و عيسي عليه السلام باشد نيز وجود دارد، والله اعلم.

وصلي الله وسلم علي محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين

 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه