منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 848
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 1288
بازديد کل : 2584581
 
   
عقيده اهل سنت و جماعت در خصوص اهل بيت رضي الله عنهم چيست؟
صاحب اثر: مهتدون  تاريخ درج مقاله:2011-12-25  تعداد بازديد:415
اهل سنت به كساني كه خداوند به آنان هم افتخار ايمان و هم افتخار نسب قرابت حضرتش صلى الله عليه و آله و سلم را عنايت فرموده احترام مي گذارند.

 

الحمدلله،

در خصوص رفتار با اهل بيت پيامبر صلي الله عليه وسلم ،مي توان به طور عمده به سه ديدگاه اشاره نمود. يعني اين مسئله نيز مانند اكثر مباحث اسلامي داراي ديدگاههاي متفاوتي مي باشد؛ديدگاه افراط، ديدگاه تفريط و ديدگاه حدوسط و متعادلي كه الله تعالي بدان راضي است.

در مورد اهل بيت رضوان الله عليهم اجمعين ،همواره دو فرقه افراط و تفريط وجود دارند كه اين دو ديدگاه دقيقا در مقابل هم هستند و هر دو در اين راه هلاك شده اند:

1-    ديدگاه افراط:كساني هستند كه در مورد اهل بيت در محبت غلو مي كنند و آنها نيز خود در ميان خود به دو گروه تقسيم مي شوند:

 -      گروهي كه" غلو در محبت" را به جايي رسانده اند كه مدعي هستند امام اهل بيت - يعني علي ابن ابي طالب رضي الله عنه- همان الله است و او را معبود خود مي دانند.سردسته اين گروه عبدالله ابن سبا يهودي بود كه به ظاهر اسلام آورد و تلاش كرد به ناحق اموراتي را به علي ابن ابي طالب رضي الله عنه نسبت دهد چنانچه عبد الله ابن سبا صراحتاً در مقابل اميرالمومنين قرار گرفته و به وي گفت: "انت الله حقاً" يعني تو حقيقتاً خدا هستي.

اين يهودي خبيث به صورتي مكارانه به اسلام داخل شد تا اسلام را به فساد بكشاند خود را مسلمان جلوه داد ولي به اين حال نزد علي ابن ابي طالب رفت و گفت تو خدايي، به همين دليل علي ابن ابي طالب رضي الله عنه از آنها خواست كه از گفته خود بر گردند وگرنه آنها را خواهد كشت و دستور داد كه گودالي را حفر كنند و پيروان عبد الله ابي سبا را در آن بسوزانند البته گفته شده كه عبد الله ابي سبا به مصر فرار كرد و آنجا دعوت خود را ادامه داد بعد به عراق رفت وسپس به سوي سرزمين فارس براي نشر دعوت خود رفت واينان همان گروهي هستند كه در حق علي و فرزندانش با افراط  حقيقتا دشمني مي كنند والعياذبالله .

 

-         گروه ديگر نيز هرچند صراحتا علي ابن ابي طالب رضي الله عنه را الله نمي پندارند ولي در حقيقت نه تنها به ايشان بلكه به ساير اهل بيت ،صفات خدايي نسبت مي دهند و آنها را به استغاثه مي خوانند و ادعا دارند كه غيب مي دانند در حاليكه اين صفات لايق هيچ انساني حتي پيامبران نيست.اين گروه كه غالبا شيعه هستند و خود را محب اهل بيت مي دانند و به سر قبر آنها رفته و از آنها طلب برآورده شدن حاجات خود را مي كنند و يا آنها را واسطه بن خود و الله قرار مي دهند والعياذبالله.

 

2-ديدگاه تفريط:علما مي گويند كه هرگاه در مسئله اي افراط شد بدنبال آن تفريط ايجاد مي شود.چنانچه در مورد اهل بيت رضوان الله عليهم اجمعين نيز در مقابل گروه افراط دسته اي پديدار شدند كه در نقطه مقابل آنها قرار گرفتند و دشمني با اهل بيت پيامبر صلي الله عليه وسلم را جزو دين خود اعمال كردند.آنها به نواصب معروفند و الان به ندرت در ميان مسلمانان يافت مي شوند.اين گروه گمراه دشمني با اهل بيت را پيشه خود كرده بودند و آنها را و اللخصوص علي ابن ابي طالب رضي الله عنه را لعن و نفرين مي كردند والعياذبالله.

اعتدال  در عقيده

در اين ميان و در برابر اين دو گروه افراط و غلو و تفريط و بي انصافي،اهل سنت و جماعت همانند ساير اصولهاي اسلامي حد تعادل را پيش گرفته آنچنانكه الله تعالي بدان راضي باشند و بدان امر نموده اند.

عقيدة اهل سنت و جماعت در تمامي مسائل اعتقادي عقيدة معتدل بين افراط و تفريط است، از جمله عقيده شان درباره اهل بيت رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم. ‌زيرا آنان هر زن و مرد مسلماني را كه از نسل عبدالمطلب باشد دوست مي دارند.

همچنين  تمام همسران پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم  را دوست مي دارند و به همه احترام ميگذارند، و باعدل و انصاف، و بدور از هرگونه هوا پرستي و تندروي هر كسي را در همان مقام و منزلتي قرار مي دهند كه مستحق آن است.

كما اينكه اهل سنت به كساني كه خداوند به آنان هم افتخار ايمان و هم افتخار نسب قرابت حضرتش صلى الله عليه و آله و سلم را عنايت فرموده احترام مي گذارند.

يعني يکي از اصول اهل سنت دوست‌داشتن اهل بيت است، و آنها به دو دليل اهل بيت را دوست مي‌‌دارند يکي ايمانشان و دوّم خويشاوندي که با پيامبر دارند، پس وقتي آنها هم مؤمن هستند و هم خويشاوند پيامبر هرگز اهل سنت نسبت به آنان کينه نمي‌ورزند. و اگر کافر باشند ما آنها را دوست نمي‌داريم گرچه از خويشاوندان پيامبر باشند، ابولهب عموي پيامبر ص است اما به هيچ صورتي جايز نيست که ما او را دوست بداريم، بلکه بايد به خاطر اينکه کافر بوده و پيامبر را اذيت مي‌کرده است از او متنفّر باشيم.( ن ک: شرح العقيده الواسطيه ابن عثيمين 2/274 – 275.‏)

 

يك قاعده مهم:

پس اهل سنت معتقدند كه افتخار نسب تابع افتخار ايمان است، كسي كه خداوند او را با هر دو نعمت (ايمان و نسب رفيع) افتخار بخشيده باشد براستي كه دو مدال افتخار يكجا برده است،  و كسي كه توفيق نعمت ايمان را نيافته باشد نسب شريف و رفيع نفعي به او نخواهد رساند، چنانكه خداوند متعال مي فرمايد:

)إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ( « بدرستيكه مكرم ترين شما در نزد خدا پرهيزگارترين شماست».

و رسول گرامي صلى الله عليه و آله و سلم در پايان حديث طولاني اي كه امام مسلم آنرا به روايت أبو هريره درصحيحش نقل كرده (شماره2699) مي فرمايد:

(من بطأ به عمله لم يسرع به نسبه) «كسي كه عملش او را عقب بيندازد نسبش او را نمي تواند جلو بيندازد».

شرح حديث:

حافظ ابن رجب رحمة الله عليه در شرح اين حديث در كتاب ارزشمندش جامع العلوم والحكم ص 308 مي فرمايد:

«و معنايش اين است كه عمل، انسان را به درجات عالي بهشت در آخرت مي رساند لذا خداوند متعال مي فرمايد:

)وَلِكُلٍّ دَرَجَاتٌ مِمَّا عَمِلُوا( و هر كسي را از آنچه عمل كرده درجاتي خواهد بود».

پس كسي كه عملش او را در نزد خداوند به درجات عالي نرساند نسبش نخواهد توانست او را جلو بيندازد تا اينكه آن درجات را كسب كند، زيرا خداوند در مقابل عمل پاداش مي دهد نه نسب، چنانكه مي فرمايد:

)فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلا  يَتَسَاءَلُونَ( (مؤمنون:101 )

«آنگاه چون در صور دميده مي شود. آن روز در ميانشان پيوند هاي خويشاوندي نباشد و از همديگر نپرسند».

از فريب‌هاي بزرگي که بسياري آن را باور کرده‌اند و چون يک حقيقت بدون دليل آن را پذيرفته‌اند و در اذهانشان جاي گرفته، اين است که اهل سنت ناصبي هستند. مي‌گويند اهل سنت و خوارج يکي هستند و با هم فرقي ندارند و آنها ناصبي هستند و اهل بيت پيامبر را دوست ندارند و اين بهتان بزرگي است و هر کس که شناختي از کتابهاي اهل سنت داشته باشد مي‌بيند که به صراحت و روشني ناصبي‌ها را به باد انتقاد مي‌گيرند و همچنين خوارج را اهل بدعت قرار داده‌اند و بلکه آنها را از سران گمراهي دانسته‌اند.

سخن شيخ‌الإسلام ابن تيميه رحمه الله را که به ناصبي‌بودن متهم شده است بخوانيد که مي‌گويد: (و هر کس حسين را کشته يا براي کشتن او همکاري نموده يا به کشته ‌شدن حسين راضي بوده است لعنت خدا و ملائکه و همه مردم بر او باد)( مجموع الفتاوي 4/487.‏)

و آلوسي در مورد ناصبي‌ها که منکر خلافت اميرالمؤمنين علي بن ابي‌طالب رضي الله عنه هستند مي‌گويد: (و هر دو گروه (شيعه و سني) دلايل زيادي عليه ناصبي‌هاي منکر خلافت علي دارند، خداوند با ناصبي‌ها به آنچه سزاوار آن هستند رفتار کند). روح المعاني 18/205.

 محمد صديق حسن خان قرنجي يكي ديگر از علماي اهل سنت كه جزو معاصرين مي باشد، عقيدة اهل سنت را درباره اصحاب و اهل بيت بيان مي‌دارد و مي‌گويد: «و از طريقة كسنيكه اصحاب را ناسزا مي‌گويند و از طريقة نواصب و خوارج که با سخن و عمل اهل بيت را آزار مي‌دهند اظهار بيزاري مي‌نمايند».( قطف الثمر في بيان عقيدة اهل الاثر 1/97.)

 

از ديدگاه اهل سنت اهل بيت حقوق و واجباتي بر گردن ما دارند:

حق دوست‌داشتن؛ پس محبت و دوست‌داشتن آنها چون مؤمن هستند و چون که خويشاوند پيامبر خدا صلي الله عليه وسلم مي‌باشند واجب است، چون که پيامبر صلي الله عليه وسلم مي‌فرمايد: «أذكركم الله في أهل بيتي».

«در مورد اهل بيت من خدا را مدنظر داشته باشيد».

و در حديثي ديگر آمده است: «والذي نفسي بيده لا يؤمنون حتى يحبوكم لله ولقرابتي».

«سوگند به کسي که جانم در دست اوست مؤمن کامل نخواهند شد تا شما را به خاطر خدا و خويشاوندي من دوست داشته باشند»، و چون که خداوند مي‌فرمايد: ﴿ قُلْ لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى) (الشورى: 23).

«بگو: من هيچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏كنم بلكه‌ آنچه‌ از شما مي‌طلبم، مودت‌ و دوستي‌ در قرابت‌ و نزديكي‌نسبي‌اي‌ است‌ كه‌ ميان‌ من‌ و شما وجود دارد».( قول ديگر در تفسير آيه چنين است: «بگو: من در برابر آن (همه نعمت كه در پرتو دعوت اسلام و تبليغ رسالت به شما خواهد رسيد) از شما پاداش و مزدى نمى‏خواهم جز عشق و علاقه نزديكى (به خدا) را (كه سود آن هم عائد خودتان مي‌گردد)

اين آيه دو معني دارد يکي معني مذکور و ديگري اينکه مرا چون خويشاوند شما هستم دوست بداريد؛ چون هيچ تيره‌اي از طوايف قريش نبود مگر آن که پيامبر با آن خويشاوندي داشت.

حق دفاع از آنها؛ پس بايد از آن چه آنان را ناراحت مي‌کند جلوگيري کرد، و اگر اتفاق افتاد و جهت رفع آن بايد کوشيد.

زيرا دفاع از آنها فقط اين نيست که بر کسي که به آنها ناسزا مي‌گويد ردّ شود و ادب گردد و تنبيه شود. بلکه دفاع از آنها پاسخ ‌دادن و ردّ نمودن بر کساني كه در مورد آنها غلو و افراط کرده‌اند و آنان را بالاتر از آنچه هستند قرار داده‌اند را نيز شامل مي‌شود، چون اين غلو و افراط آنان را آزار مي‌دهد.

و از جمله حقوق اهل بيت اين است که يقين قطعي داشته باشيم که نسب پيامبر صلي الله عليه وسلم  و نسل او شريف‌ترين نسب عربهاست؛ چون که پيامبر ص مي‌گويد: «إنَّ الله اصطفى بني إسماعيل، واصطفى من بني إسماعيل كنانة، واصطفى من كنانة قريشًا، واصطفى من قريش بني هاشم، واصطفاني من بني هاشم». «خداوند فرزندان اسماعيل را برگزيد، و از ميان فرزندان اسماعيل کنانه را برگزيد، و از کنانه قريش را برگزيد، و از قريش بني‌هاشم را برگزيد و از بني‌هاشم مرا برگزيد».

قبلاً بيان شد که عقيده اهل سنت در مورد اهل بيت اين است که توهين با هر سخن و عملي به آنها حرام است، مسلم در صحيح خود از علي بن ابي‌طالب رضي الله عنه  روايت مي‌کند که گفت: (سوگند به آن که دانه را شکافت، و نفس را آفريد، پيامبر ص به من گفت که: جز مؤمن کسي مرا دوست نمي‌دارد، و با من دشمني نمي‌ورزد مگر منافق). مسلم: ح 78.

و از عباس بن عبدالمطلب رضي الله عنهما  روايت است که او به پيامبر صلي الله عليه وسلم شکايت نمود که بعضي از قريش به بني‌هاشم ستم روا مي‌دارند، آنگاه پيامبر خدا صلي الله عليه وسلم به او گفت: سوگند به کسي که جانم در دست اوست آنان مؤمن کامل نخواهند شد مگر آن که شما را براي خدا و به خاطر خويشاوندي من دوست بدارند». و يکي از حقوق اهل بيت اين است که دامن آنها از آنچه به دروغ به آنان نسبت داده مي‌شود پاک قرار داده شود، و اين از امور مهم است.

و از جمله اموري که دالّ بر اين است که غلو در اهل بيت باعث رنجش آنها مي‌شود روايتي است که در رجال الکشي از امام زين‌العابدين علي بن حسين إروايت شده که گفت: «يهوديان عزير را دوست داشتند تا آن که در مورد او چيزهايي گفتند، پس نه عزير از آنهاست و نه آنها از عزير هستند، و نصارى عيسي را دوست داشتند تا اينکه درباره او گفتند آنچه گفتند، پس نه عيسي از آنهاست و نه آنها از عيسي هستند، و ما هم بر شيوة آنان هستيم، گروهي از شيعيان ما را دوست خواهند داشت و در دوستي افراط خواهند کرد تا اينکه درباره ما همان چيزي را مي‌گويند که يهوديان دربارة عزير گفته‌اند، و همان چيزي را مي‌گويند که نصارى درباره عيسي ابن مريم گفته‌اند، پس ما نه از آنها هستيم و نه آنها از ما هستند».

 

و خلاصه اينكه:

 حقوق اهل بيت که اهل سنت بدان معتقدند برخي عبارتند از:

- حق دوست‌داشتن.

- حق دفاع‌کردن از آنها.

- پاک قراردادن دامن آنها از آنچه به دروغ به آنها نسبت داده مي‌شود.

- درودفرستادن بر آنها.

- حق خمس.

- باور قطعي‌داشتن که نسب پيامبر صلي الله عليه وسلم و نسل او بهترين و شريف‌ترين نسب است.

- حرام قرار‌دادن زکات و صدقه براي آنها.

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين

 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه