منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 848
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 260
بازديد کل : 2518846
 
   
بررسي روايت يوم الانذار و ربط آن به امامت
صاحب اثر: مهتدون  تاريخ درج مقاله:2011-12-25  تعداد بازديد:361
الله تعالی در سوره ی شعراء به پیامبرش صلی الله علیه وسلم امر می کند که دین را به قوم و نزدیکان خویش اعلام کند؛ « وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ»(شعراء 214)

 

یک نفر از شیعیان در منصوصیت خلافت علی (رض) به یوم الانذار و حوادث آن و گفته های پیامبر و همچنین آیه  وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ استدلال کرد. من چگونه دلیل ایشان را رد کنم؟



 

الحمدلله،

الله تعالی در سوره ی شعراء به پیامبرش صلی الله علیه وسلم امر می کند که دین را به قوم و نزدیکان خویش اعلام کند؛ « وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ»(شعراء 214)

یعنی: «و خويشان‌ نزديكت‌ را انذار كن‌» خداوند متعال‌ اقوام‌ و اقرباي‌ نزديك ‌پيامبر صلی الله علیه وسلم را به‌ اين‌ دستور مخصوص‌ گردانيد زيرا عنايت‌ ورزيدن‌ به‌ شأن‌ آنان‌ سزاوارتر است‌.

در حديث‌ شريف‌ آمده‌ است‌ كه‌ چون‌ اين‌ آيه‌ نازل‌ شد، رسول‌ خدا صلی الله علیه وسلم قبيله ‌قريش‌ را فراخواندند، آنان‌ به‌ دعوتشان‌ گرد هم‌ آمدند آن‌گاه‌ رسول‌ خدا صلی الله علیه وسلم در آغاز تمام‌ آنان‌ را مورد خطاب‌ قراردادند و سپس‌ از ميانشان‌ مخصوصا نزديكان‌ و خاندان‌ خود را هشدار داده‌ و فرمودند: «اي‌ گروه‌ قريش‌! خود را از آتش‌ دوزخ ‌برهانيد. اي‌ گروه‌ بني‌ عبدالمطلب‌! خود را از آتش‌ دوزخ‌ برهانيد. اي‌ گروه ‌بني‌كعب‌! خود را از آتش‌ دوزخ‌ برهانيد. اي‌ گروه‌ بني‌هاشم‌! خود را از آتش‌دوزخ‌ برهانيد ... اي‌ فاطمه‌ دختر محمد! خود را از آتش‌ دوزخ‌ برهان‌ زيرا من ‌براي‌ شما از سوي‌ خداأ اختيار هيچ‌ چيزي‌ را ندارم، جز اين‌كه‌ شما بر من‌ حق ‌صله‌ رحمي‌ داريد كه‌ آن‌ را به‌ نيكويي‌ به‌جا خواهم‌ آورد».

و این ماجرای این آیه ی مبارکه بود اما وجه استدلال آن برای جانشینی علی رضی الله عنه را نمی دانیم چیست! زیرا اگر انسان منصف باشد به خوبی در می یابد که در این آیه هیچ اشاره ای به جانشینی نشده است؟ حال چه جانشینی علی رضی الله عنه باشد یا غیر او؟

بنابراین اگر کسی ادعایی کرد، از او می پرسیم برچه اساس این ادعا را می کنید؟ آیا اگر واقعا الله تعالی قصد داشتند که علی رضی الله عنه را جانشین پیامبرش نماید، نیازی بود که با این آیه که هیچ دلالتی بر آن ندارد این امر مهم را به مسلمانان اعلام بدارد؟! چرا واضح و صریح بیان نشد؟

بنابراین این آیه هیچ دلالتی بر امامت علی رضی الله عنه ندارد و کسانی که چنین ادعا می کنند از هوی و هوس خود تبعیت کرده اند.

 

پس اثبات امامت از قرآن کاری غیر ممکن است و به این دلیل اهل تشیع دست به دامن روایات می شوند از جمله این روایات حدیث (یوم الانذار)است که انشاء الله از نظر سند واز نظر متن برسی می کنیم.

اما حدیث: (دعا رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم بني عبد المطلب وهم إذ ذاك أربعون رجلاً يزيدون رجلاً أو ينقصون رجلاً، فقال: أيكم يكون أخي ووصيي ووارثي، ووزيري، وخليفتي فيكم بعدي؟ فعرض عليهم ذلك رجلاً رجلاً، كلهم يأبى ذلك، حتى أتى علي- هذا علي يقول ذلك رضي الله عنه- يقول: حتى أتى علي فقلت: أنا يا رسول الله، فقال: يا بني عبد المطلب! هذا أخي ووارثي ووصيي ووزيري وخليفتي فيكم بعدي، قال: فقام القوم يضحكون بعضهم إلى بعض ويقولون لأبي طالب: قد أمرك أن تسمع وتطيع لهذا الغلام)

رسول الله صلی الله علیه وسلم فرزندان عبدالمطلب را دعوت نمود وآنها چهل مرد بودند به ایشان فرمود کدام یک ازشما به ایمان می آورد تا برادرم و وصی من و وزیر و وارثم و خلیفه بعد از من شود؟ این سوال را از همه پرسید کسی پاسخ نداد علی رضی الله تعالی عنه بلند شد و گفت من ای رسول خدا. پس رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم فرمودند ای فرزندان عبدالمطلب این علی برادرم و وارث و وزیرم وخلیفه بعد از من است. پس همگی بلند شدند خندیدند و به ابی طالب گفتند به تو امر کرده که از پسر کوچکت اطاعت کنی)

 

واما بررسی روایت از لحاظ سند:

مدار روایت بر سه نفر می باشد :محمد بن اسحاق وعبد الغفار بن القاسم وعبد الله بن عبد القدوس

محمد بن اسحاق علمای حدیث در صحتش اختلاف دارند .

عبدالغفار بن القاسم: اما ذهبی در موردش می فرماید ابومریم الانصاری رافضی بوده لیس بثقه یعنی این شخص ثقه مورد اعتماد نیست و حافظ علی المدینی می گوید عبدالغفار بن القاسم حدیث وضع می کرده واز بزرگان شیعه است)

اما عبدالله بن عبدالقدوس: یحیی بن معین رحمه الله در مورد این شخص می گوید رافضی خبیث وامام نسائی ودارالقطنی می گویند مورد اعتماد نیست و دار القطنی هم ایشان را تضعیف کرده )

پس از ناحیه سند روایت مورد قبول نیست

اما از ناحیه متن اشکالاتی دارد که بیان می کنیم

اشکال اول: در حدیث آمده است که فرزندان عبدالمطلب در آن مهمانی ۴۰ نفر بودند اما تاریخ شهادت میدهد که آنها ۲۰ نفر بیشتر نبودند !(همانطور که تاریخ شهادت میدهد از میان فرزندان عبدالمطلب فقط عباس .ابوطالب .الحارث و ابولهب نسلی از خود باقی گذاشتند وتمام فرزندان عبدالمطلب از این ۴تن بوده واز بنی هاشم فقط .حمزه وعباس وابولهب وابوطالب نبوت را درک کردند.وحمزه فرزند پسری نداشته و دخترانش در کودکی فوت کردند واما ابوطالب ۴پسر داشته طالب،جعفر، عقیل وعلی واما عباس فرزندانش کلا کودک بودند وبالغ نبودند عبدالله وعبیدالله والفضل وقثم که بعد همه اینها متولد شد وبزرگترینشان فضل بوده واما ابولهب وحارث فرزندانشان کم بوده حارث دو فرزند داشته ابوسفیان و ربیعة و هر دو بعد از فتح مکه مسلمان شدند وابو لهب هم سه فرزند داشته که بعد فتح اسلام آوردند.

پس مشخص می شود که متن حدیث که می گوید بنی عبدالمطلب در آن مهمانی ۴۰تن بودند دروغ است بلکه به ۲۰نفر هم نمی رسیدند !

اشکال دوم: این روایت با حدیث صحیح بخاری در تضاد است که می گوید وقتی آیه: (وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ) ﴿الشعراء: ٢١٤﴾ نازل شد ابن عباس رضی الله عنهما می گوید پیامبرصلي الله عليه وسلم بالای کوه صفا رفت و تمام مردم و سران قریش را صدا زدند وآنها را انذار دادند وآنها را به عذاب شدید وعده دادند وابولهب گفت آیا مارا بخاطر همین جمع کردی؟ وآیات سوره مسد نازل شد (تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ ﴿١﴾ ........الی آخر سوره)

اشکال سوم: که کل مذهب شیعه را زیر سوال می برد زیرا ایشان عقیده دارند خلیفه رسول الله علی رضی الله عنه می باشد اما وقتی در حدیث دقت کنیم رسول الله صلی الله علیه وسلم خلافت و وراثت را مختص علی نکرده بلکه قبل از علی از دیگران می پرسد کدام یک حاضرید ایمان بیاورید تا خلیفه من شوید و ممکن بود ابولهب می گفت من یا رسول الله ایمان می آورم و طبق نص حدیث وزیر وخلیفه می شد پس حدیث اصلا مخصوص علی رضی الله عنه نبوده بلکه در الفاظ دیگر حدیث آمده پیامبر به علی سه بار فرمود سر جایت بنشین!

واگر فرض کنیم تمام همان ۴۰نفر می گفتند یا رسول الله ایمان آوردیم یعنی هر ۴۰نفر خلیفه و وزیر و وارث می شدند؟ مشخص می شود که حدیث هذیان ودروغی بیش نیست.

واما اشکال آخر: در حدیث آمده وقتی حاضران دیدند که رسول الله صلي الله عليه وسلم علی را خلیفه کرده همگی خندیدند وگفتند ابوطالب باید از پسر هفت ساله ات اطاعت کنی!واقعا جای سوال پیش می آید این قوم به رسالت رسول ایمان ندارند یعنی هنوز رسالت رسول برایشان اثبات نشده چطور ممکن است وقتی رسالت محمد صلی الله علیه وسلم را قبول ندارند خلیفه اش را قبول کنند؟چطور نبی می گوید از علی اطاعت کنید؟ این قوم هنوز از رسول الله صلی الله علیه وسلم اطاعت نمی کنند و تمسخر می گیرند چگونه از کودکی اطاعت خواهند کرد؟ آیا واقعا مضحک نیست؟ وپیامبر از گفتن چنین کلام مضحکی مبری است وحتی مشرکین از اثنی عشریه دراین شان بالاتر بوده از این کلام عجیب متعجب شده وخندیدند.! (منبع: سایت اسلام تکس)

 

والله اعلم

وصلی الله وسلم علی محمد وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان إلى يوم الدين

 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه