منوي اصلي
آخرين دانلودها
آمار سايت
مقالات : 848
مهتدون : 25
کليپهاي صوتي : 353
کليپهاي تصويري : 12
دانلود کتاب : 291
دانلود نرم افزار : 0
بازديد امروز : 231
بازديد کل : 2563387
 
   
( اولي الامر ) چه کساني هستند؟
صاحب اثر: مهتدون  تاريخ درج مقاله:2011-12-25  تعداد بازديد:400
در عقيده اهل سنت و جماعت بر خلاف اهل بدعت، تقليد از يک عالم يا شخص معين بگونه ايکه در تمامي امورات فقهي از او تقليد شود، مورد ذم و لوم است لذا آنچه که بر مسلماني واجب است؛ تقليد بدون چون و چرا از پيامبر صلي الله عليه وسلم است و بغير از ايشان کسي ديگر چنين لياقتي ندارد.

 

ايه «اطيعوالله و اطيعو الرسول واولو الامر منکم» واولوالامر منکم چه کساني هستند؟



 

الحمدلله،

الله تعالي در قرآن سوره ي نساء مي فرمايد:

« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن كُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلاً»(نساء 59)

يعني: اى کسانى که ايمان آورده‏ايد! اطاعت کنيد خدا را! و اطاعت کنيد پيامبر خدا و اولو الأمر را! و هرگاه در چيزى نزاع داشتيد، آن را به خدا و پيامبر بازگردانيد (و از آنها داورى بطلبيد) اگر به خدا و روز رستاخيز ايمان داريد! اين (کار) براى شما بهتر، و عاقبت و پايانش نيکوتر است.

مفسرين در بيان اينکه منظور از " اولي‌الامر" چه کساني هستند چند قول دارند؛ برخي گفته اند که منظور از اولي‌الامر در حقيقت امرا و حکام مسلمين هستند و برخي گفته اند که منظور علماي مسلمانان هستند و در عوض عده اي از علماي مفسر قرآن فرموده اند که " اولي‌الامر" شامل هر دو گروه يعني هم حاکمان اسلامي و هم علما را دربرمي گيرد.

امام ابن کثير رحمه الله صاحب کتاب "تفسير قرآن العظيم" مي نويسد: " روشن‌ است‌ كه‌ معناي‌ اولي‌الامر در آيه‌كريمه‌ عام‌ است‌ و علما و امرا هر دو را شامل‌ مي‌شود ـ والله اعلم"

در تفسير انوار آمده : " (اولي‌الامر) عبارت‌ اند از: سلاطين‌ و قضات‌ و كليه‌ كساني‌ كه‌ داراي‌ ولايت‌ شرعي‌ مي‌باشند نه‌ ولايت‌ طاغوتي‌. البته‌ مراد آيه؛ اطاعت‌ آنان‌ در اوامر و نواهي‌ ايشان‌ تا آن‌گاه‌ است‌ كه‌اين‌ اوامر و نواهي‌ متضمن‌ معصيت‌ الهي‌ نباشد زيرا براي‌ هيچ‌ مخلوقي‌ در معصيت‌الله اطاعتي‌ نيست‌، چنان‌كه‌ اين‌ حكم‌ در احاديث‌ بسياري‌ از رسول‌ خدا صلي الله عليه وسلم نيز ثابت‌ شده‌ است‌. بعضي‌ گفته‌اند: اولي‌الامر؛ اهل‌ قرآن‌ و فقاهت‌ اند، يعني‌: آنان ‌كه‌ به‌ حق‌ امر مي‌كنند و به‌ حق‌ فتوي‌ مي‌دهند درحالي‌ كه‌ به‌ آن‌ علم‌ دارند."

 

علامه  عبدالرحمن سعدي از بزرگترين مفسرين دنياي معاصر در کتاب خويش مي نويسد: " آنها کساني اند که مسئول و فرمانرواي مردم هستند، از قبيل امرا و حکام و مفتي ها ، زير امور ديني و دنيوي مردم سامان نمي پذيرد، مگر اينکه از اينها اطاعت شده، و تسليم فرمان آنها گردند تا از اين رهگذر از خدا اطاعت کرده باشند، و پاداش الهي را بدست آورند. اما به شرطي که اولياي امور به نافرماني خدا دستور ندهند، پس اگر به نافرماني خدا فرمان دهند بايد از آنها اطاعت نکرد. و در مبحث اطاعت از اولي الامر فعل « أطيعوا» حذف شده، اما در هنگام بيان اطاعت از پيامبر ذکر شده است ، اين شايد  بدين جهت است که پيامبر جز به اطاعت خدا فرمان نمي دهد، و هرکس که از پيامبر پيروي کند از خدا پيروي کرده ا ست . و اما مسئولين و فرمانروايان زماني به فرمان بردن از آنها دستور داده مي شود که فرمان آنها گناه نباشد."

بنابراين بنظر مي رسد بهترين قول همان قول امام ابن کثير رحمه الله باشد که منظور از " اولي‌الامر" شامل هر دو گروه يعني حاکمان اسلامي و علما و فهاي دين هستند. والله اعلم

 

اما در اينجا مناسب است که در مسئله اي دقت کنيم:

اگردر اين آيه مبارکه دقت کنيم متوجه خواهيم شد که کلمه " أَطِيعُواْ " (يعني: اطاعت کنيد) فقط براي الله و رسولش استفاده شده است ولي براي "اولي الامر" بکاربرده نشده! يعني نفرموده:" أَطِيعُواْ َأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ" ، و لذا علما فرموده اند اين بدان سبب است که ممکن است علما يا حکما در اقوال يا اوامر خود خطا کنند و بر همين اساس اطاعت از آنها ( يعني حکما و علما)هميشه واجب نيست مگر زماني که اقوال خود را به الله و رسول مستند نمايند زيرا اگر اقوال خود را به الله و رسولش ربط دهند، اينبار امر آنها واجب الاطاعت خواهد شد.

يعني بر اساس اين آيه مرجع اختلاف، فقط کلام الله و رسول او است و تبعيت از اولي الامر زماني جايز است که گفته ي خود را مستند به آن دو نمايد و به همين علت مي بينيم که از لفظ "اطيعوا" براي اولي الامر استفاده نشده است.

بنابراين اهل سنت و جماعت؛ الله و رسولش را مصادر و مراجع تشريع مي دانند و تبعيت را جز براي آنها لازم نمي دانند و هيچ حکم شرعي را بدون استناد به آنها قبول ندارند و مهم نيست که چه کسي چه ديدگاهي داشته است ماداميکه راي و نظر خودش باشد جزو شرع نيست و نبايد آنرا دين دانست زيرا ممکن است شخص مجتهد خطا کند و خطاي مجتهد دين نيست و براي احدي جايز نيست که از راي خطاي آن مجتهد تقليد کند.

خلاصه اينکه؛ در عقيده اهل سنت و جماعت بر خلاف اهل بدعت، تقليد از يک عالم يا شخص معين بگونه ايکه در تمامي امورات فقهي از او تقليد شود، مورد ذم و لوم است لذا آنچه که بر مسلماني واجب است؛ تقليد بدون چون و چرا از پيامبر صلي الله عليه وسلم است و بغير از ايشان کسي ديگر چنين لياقتي ندارد. و بقيه علماء زماني پيروي و تقليد مي شوند که اقوال و آراي فقهي يا عقيدتي خود را به گفته ي الله و رسول بازگردانند.

 

والله اعلم

وصلي الله وسلم علي محمد و علي آله و اتباعه الي يوم الدين

 


حديث
اِنَمَا الاَعمَالُ بِالنيَات و اِنَمَا لِکُل امرءٍ مَا نَوَي فمن کانت هجرته الي الله و رسوله فهجرته الي الله و رسوله
همانا اعمال بسته به نيت است و شخص بسته به نيتش بهره مي برد. پس کسي که هجرتش براي خدا و رسول باشد پس هجرتش براي‏ آنهاست
نظرسنجي

مؤثرترین کانال اهل سنت در هدایت شیعیان کدام است؟





خبرنامه